2024-01-03, 16:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Frågan är om det finns något område i Sverige som är så segregerat som just Rinkeby/Bromsten?

Från de fina villorna på norra vägen, med sina jacuzzi och hoppställningar så är det bokstavligen ett stenkast till Rinkebys mest slitna områden. 90 meter för att vara exakt...
Citera
2024-01-03, 16:46
Medlem
konstapels avatar
Ingenting nytt, har gjorts så sedan åtminstone 1960-talet när nya områden projekterats.
Citera
2024-01-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ingenting nytt, har gjorts så sedan åtminstone 1960-talet när nya områden projekterats.

Just den sträckan som jag nämnde i inlägget ovan, mellan Rinkeby och Bromsten, så finns det 4 gångtunnlar under Rinkebyvägen på en sträcka av 750 meter.

Dessa har funnits där i årtionden, så försök har gjorts att bryta segregationen.
Citera
2024-01-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Låter väl rimligt att försöka minska segregationen, då den ju är ett av våra största samhällsproblem (även om många tycker den är bra), men jag tycker nog det borde byggas fler villor också. Samtidigt bör man inte förtäta mer än nödvändigt, många städer förtätas sönder (och då i huvudsak där fattigt folk redan bor tätt). Dags att fler än boende i hyresrätter gör en insats för att hjälpa till med integrationen.

hur löser du segregationen /integrationen där dom som ska integreras skiter i vilket ? du har alla möjligheter du kan drömma om i sverige: utbildning, jobb och stöd i alla dess former, ändå sitter man på samma ställe efter 20 år och pratar knappt svenska. tror inte lösningen är att se till att även svenskarna mår skit trots att sossarnas mål är väl att alla skall ha det lika dåligt
Citera
2024-01-03, 16:57
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just den sträckan som jag nämnde i inlägget ovan, mellan Rinkeby och Bromsten, så finns det 4 gångtunnlar under Rinkebyvägen på en sträcka av 750 meter.

Dessa har funnits där i årtionden, så försök har gjorts att bryta segregationen.

Jag känner till det, min poäng var att Rinkeby anlades väldigt nära Bromsten, som är betydligt äldre, just för att få någon slags social "balans" i områdena.
Det var tyvärr så naivt man resonerade förr och socialdemokraterna verkar inte ha lärt sig läxan från sina misslyckade samhällsprojekt.
Citera
2024-01-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
hur löser du segregationen /integrationen där dom som ska integreras skiter i vilket ? du har alla möjligheter du kan drömma om i sverige: utbildning, jobb och stöd i alla dess former, ändå sitter man på samma ställe efter 20 år och pratar knappt svenska. tror inte lösningen är att se till att även svenskarna mår skit trots att sossarnas mål är väl att alla skall ha det lika dåligt

Det där bygger på djup oförståelse. Det är en jävla skillnad i möjligheter för dessa två:
- Kalle och Lisa, bor i stor lugn fin villa, lugn skola, föräldrarna betalar läxhjälp.
- Kalle och Lisa, bor i ett slitet miljonprogram i en tvåa med 6 personer, stökig skola, mamma sliter nattjobb som städare. Kriminella gäng lockar hela tiden med snabba pengar och status.

Ingen kan vara så korkad som att hävda att dessa har exakt samma förutsättningar.
Citera
2024-01-03, 17:05
Medlem
Stockholm är en extremt segregerad stad, lite konstigt med tanke på hur befolkningen röstar.
Senast redigerad av Kellare-kristoffer 2024-01-03 kl. 17:07.
Citera
2024-01-03, 17:05
Medlem
Jan-As avatar
Att bygga nya bostäder mellan invandrarbelastade områden och mer välfungerande områden kommer inte att påverka ett enda dugg.

I de nya husen kommer det att flytta in mer liberala och accepterande människor.
I övrigt kommer allt annat att bestå.
Absolut ärmast de nya husen kommer med tiden visst folkutbyte att ske.

Något ökat utbyte mellan folk med olika kultur kommer definitivt inte att ske.

Politiker får ta och inse att människor helst omger sig med sin egen kultur och sitt eget folkslag.
Om de över huvud taget vill ha kvar några svenskar i våra största städer.
Citera
2024-01-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jag känner till det, min poäng var att Rinkeby anlades väldigt nära Bromsten, som är betydligt äldre, just för att få någon slags social "balans" i områdena.
Det var tyvärr så naivt man resonerade förr och socialdemokraterna verkar inte ha lärt sig läxan från sina misslyckade samhällsprojekt.

Frågan är dock vad man ska göra. Segregation och utanförskap är själva motorn i uppkomsten av kriminella gäng och kriminalitet.

Så prio bör naturligtvis vara att bryta segregationen. Försök görs med alla medel:
- Kraftigt minskad invandring av fattiga grupper, under de sista åren
- Satsning på skola och boendemiljö i utsatta områden
- Försök till en mer blandad boendemiljö

Men det tar tid att vända. Helt klart börjar vi se positiva tecken, men det kommer att ta tid att vända utvecklingen. Jag kan dock med närmast total visshet konstatera att läget kommer vara bättre 2044 jämfört med 2024.
Citera
2024-01-03, 17:09
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Gångtunnlarna har funnits där nästan från början.
Det byggdes en del radhus emellan områdena men de påverkade inte segregationen på något märkbart sätt.
Man fick sälja de billigt...
Citera
2024-01-03, 17:13
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Stockholm är en extremt segregerad stad, lite konstigt med tanke på hur befolkningen röstar.
Menar du att man i Stockholm röstar som i Norrland? Mest vänster? Statistiken säger något annat.
Extra tydligt om du räknar bort hur invandrare röstar.
S och V är det som främst har borgat för hög invandring. Speciellt eftersom de har gjort sig beroende av pyttepartiet MP.
Citera
2024-01-03, 17:14
Avslutad
Problemet i sig är väl inte flerfamiljshusen. Problemet är väl om de som bosätter sig i dem, hellre tar bidrag än jobbar o betalar skatt. Hellre låter religion gå före lagen. Inte gillar i området. Inte har intresse lära sig svenska Tycker skolan ska uppfostra barnen. O s v. Det är väl inte husen i sig som är problemen?
Senast redigerad av lone star 2024-01-03 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in