2020-09-09, 16:43
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatepunkerz
funderar på att köpa en liten och smidig Stilettkniv via wish. Vet att det är strängeligen förbjudet att importera sånt till Sverige. Men med tanke på att allt blivit såpass försvagat gällande tullkontroll/Poliskontroller överlag så borde det vara någorlunda säkert att föra in en sådan i landet? vill helst slippa få en stämpel i registret men vill mer än gärna ha en stilett i min ägo.

Kolla in Knifezilla.com
Citera
2020-09-09, 16:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Är det verkligen olagligt att importera en sådan?

Inte om man går på wikipedia i vart fall. Om det nu stämmer.
De ska vara olagliga att bära på allmän plats (men det är ju alla knivar enligt knivlagen). Det ska dessutom vara olagligt att sälja dem. Däremot tycks de vara lagliga att äga
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stilett
Citera
2020-09-09, 18:13
Medlem
Skatepunkerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKennyBody
Bara så du vet.. Kvalitén på det du köper på wish är helt värdelös, så räkna med att efter två tre tryck på knappen så kommer fjädern att gå sönder.

Bättre o beställa sånt ifrån en rejäl sida.
Aa, tänkte mest på Wish då jag upptäckte att det fanns. Men du har förmodligen rätt i att den inte lär hålla speciellt länge.
Senast redigerad av Skatepunkerz 2020-09-09 kl. 18:15.
Citera
2020-09-09, 18:14
Medlem
Skatepunkerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kolla in Knifezilla.com
Ska kolla in den sidan. 👍 Hoppas de är hyfsat snabba med leveranser osv. Så segt att vänta haha.
Citera
2020-09-09, 18:15
Medlem
Skatepunkerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

De ska vara olagliga att bära på allmän plats (men det är ju alla knivar enligt knivlagen). Det ska dessutom vara olagligt att sälja dem. Däremot tycks de vara lagliga att äga
Trodde man var tvungen att ha tillstånd både gällande Stiletter och butterflyes men kan ha fattat det fel.
Citera
2020-09-09, 18:22
Medlem
Citat:
Aa, tänkte mest på Wish då jag upptäckte att det fanns. Men du har förmodligen rätt i att den inte lär hålla speciellt länge.

Om du med "speciellt länge" menar typ en kvart? Så skulle jag påstå att du är nog ganska rätt ute.
Citera
2020-09-09, 18:58
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kolla in Knifezilla.com
Som säljer samma stiletter de har på Wish.
Citera
2020-10-22, 20:12
Medlem
Vissa av de knivarna är bra, kolla Youtuberecensionerna. Mekanismen är jämförbar med originalet, stålet vasst men kanske inte lika slittåligt.

Nu till den eviga frågan:

Hur funkar gränspassagen till Sverige, kollar tullen efter sådana här överhuvudtaget?

Kan vi hålla oss till fakta, typ jag mottog min/fick min beslagtagen?
Citera
2020-10-23, 22:15
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Vissa av de knivarna är bra, kolla Youtuberecensionerna. Mekanismen är jämförbar med originalet, stålet vasst men kanske inte lika slittåligt.

Nu till den eviga frågan:

Hur funkar gränspassagen till Sverige, kollar tullen efter sådana här överhuvudtaget?

Kan vi hålla oss till fakta, typ jag mottog min/fick min beslagtagen?
Ja det gör dom, med röngenutrustning på alla större transportörers importterminaler.
Citera
2020-10-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillapojken
Orka... alla knivar är väl vassa?

Syftet är väl att ha något som är snabbare att fälla ut än en fällkniv men ändå tar lite plats. Balisongen är nog lite mer bastant, kanske håller bättre än en stilett eller billigare/enklare att tillverka.
Citera
2020-12-04, 20:22
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Då får du läsa lagen lite mer noggrant... Det är olagligt att importera utan tillstånd. Det är olagligt att "saluföra" och det är även olagligt att äga om man är under 21 år.
Citat:
Trodde man var tvungen att ha tillstånd både gällande Stiletter och butterflyes men kan ha fattat det fel.
Du har fattat rätt, får ej importeras utan tillstånd..
Citera
2024-01-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Då får du läsa lagen lite mer noggrant... Det är olagligt att importera utan tillstånd. Det är olagligt att "saluföra" och det är även olagligt att äga om man är under 21 år.

Du har fattat rätt, får ej importeras utan tillstånd..
Var söker man det tillståndet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in