Jag har letat, men inte hittat någon tråd här. I princip allt handlar ju om det spektakulära rånet i vintras men jag är inte ute efter det. Jag var osäker på om jag skulle placera den här tråden här eller i O&K. Men eftersom det primärt handlar om ett brott, dvs misstänkt mordbrand, så...
I början av 2007 utbröt en storbrand i Lunagallerian i centrala Södertälje.
Jag har googlat lite runt det, men många träffar handlade bara om dagsfärska nyheter kring branden. Men jag hittade en Metro-artikel där det stod att branden tog tre dagar att släcka.
Jag har hört lite ett och annat... Stämmer det att en tokig kvinna tände eld på lite kläder i en butik (branden startade i Lindex) och man lyckades inte få kontroll över elden och det blev rätt kaotiskt på gågatan. Isåfall, fick man tag på gärningskvinnan och vad hände sedan? Svensk eller icke-svensk? Var det verkligen en så pass stor brand att hela gallerian ödelades?
Det var ca 20 år sedan jag besökte centrala Södertälje och jag minns att jag besökte Lunagallerian. Lite annorlunda galleria med både butiker och offentliga inrättningar som stadsbibblan, försäkringskassan, m.m...