2024-01-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Frågan är hur de ska få dem igenom bosporen ? Genomfartstrafik där är ju reglerad för krigförande nationer . En möjlighet är att brittisk besättning seglar ner under brittiskt flagg och avmönstring samt överlåtelse sker i Ukraina.

Förhoppningsvis kommer de igenom eftersom de är minröjare och alltså inte till för att attackera någonting.
Citera
2024-01-02, 00:01
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
När man tänker närmare på det så det bästa ryssen skulle kunna göra nu är att utrymma hela Svarta Havet på militära fartyg. Det är ju ändå bara frågan om lite tid innan UAF har tillgång till missiler och drönare som täcker in hela Svarta Havet och då kommer ju ändå alla ryska militära fartyg att sänkas. Svarta Havet är ju helt för litet för att fartyg ska kunna gömma sig från moderna vapen.

Nån gång lär de ju förlora kontrollen över Georgien också på ett eller annat sätt.
Citera
2024-01-02, 00:07
Medlem
Citat:
Frågan är hur de ska få dem igenom bosporen ? Genomfartstrafik där är ju reglerad för krigförande nationer . En möjlighet är att brittisk besättning seglar ner under brittiskt flagg och avmönstring samt överlåtelse sker i Ukraina.

Enligt artikeln jag postade måste man förhandla med Turkiet om den frågan.

Detta handlar ju dock om två minröjningsfartyg.
Citera
2024-01-02, 00:22
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Enligt artikeln jag postade måste man förhandla med Turkiet om den frågan.

Detta handlar ju dock om två minröjningsfartyg.

Brittiska fartyg kan segla in bäst de vill givetvis under brittisk flag . Ukrainska eller Ryska kan det inte / åtminstone inte utan att hemmahamn är i svarta havet
Citera
2024-01-02, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vad får dig att komma till dessa slutsatser ?

(har inte fått med mig det)

I takt med att bostadshus i Kiev bombas natt efter natt, uppkommer frågan —varför Kiev , men inte Moskva?
Jag förstår frågan !
Bostadshus som bostadshus, huvudstad som huvudstad.
Citera
2024-01-02, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Du skriver -God och ond ?,,,

Jag skrev att rysstroll inte vet skillnad på gott och ont ,,,,du visar tydligt att du har svårt skilja på gott och ont .

Ont=att slå en svagare (som ni ryssar gör )
Gott=att hjälpa den slagne (som väst gör)
Du skrev god i ditt första svar, men skitsamma, det kanske är ditt översättningsprogram som strular 😉

Som mycket annat i livet är inte allt svart och vitt och jag är övertygad om att det finns olika nyanser till detta krig.
Citera
2024-01-02, 00:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Det är nog ingen som är intresserad av kaliningrad både Polen och Tyskland har avtalat bort sina anspråk . Den som skulle bli sittande med svarte Petter vore förmodligen Litauen och jag vet inte riktigt om de är intresserade av den soptippen ( om de inte får oerhörda bidrag till saneringen / det är ungefär lika troligt som att Finland skulle ta emot resterna av karelen )

Nä man borde antingen uppmuntra de asiatiska delarna av federationen att söka sig närmare Kina samt träna och utrusta tjetjenska oliktänkande samt stärka Georgien och andra närliggande grannar . Eller föreställ dig mystiska gröna män som utrustar och uppviglar minoriteter inom ryska federationen.

Har för mig Finland blev erbjusen en del av Karelen efter VK2. Men området var så nergånget och förstört att det fanns ingenting av värde. Så finnarna tackade nej. Kan va en skröna ockå.
Citera
2024-01-02, 00:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Allt är rasismnazism eller någon slags inbillad tramsig fobi..
Hej AFA, vänster/miljöpartist!

Är varken vänster eller miljöpartist utan svensk patriot till skillnad från majoriteten av landsförrädare i denna tråd som är helt ok med Sveriges förvandling till en amerikansk koloni.
Citera
2024-01-02, 00:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
I takt med att bostadshus i Kiev bombas natt efter natt, uppkommer frågan —varför Kiev , men inte Moskva?
Jag förstår frågan !
Bostadshus som bostadshus, huvudstad som huvudstad.

Så ser jag inte på det hela.

Viktigare för Ukraina att förstöra Rysslands logistik, istället för att rikta sig in på civila mål. Mycket viktigare. Ukraina behöver vinna kriget, inte ett slag.
Senast redigerad av Snapcount 2024-01-02 kl. 00:33.
Citera
2024-01-02, 00:32
Avslutad
Citat:
Du skriver att engelska flottan är dålig ,dels är det fel , du hittar bara på , och vad har det med saken att göra ?har du sett den i svarta havet?

Dessutom är de nazister o rasister du talar om en rysk företeelse.

Det räcker med att skrolla igenom denna tråd snabbt för att förstå varifrån rasismen kommer i från.

Vartannat inlägg i denna tråd handlar om vilka undermänniskor ryssarna är. Om hur "överlägsna" vi germaner är över slaver osv. Som taget ur "Mein Kampf".
Citera
2024-01-02, 00:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så ser jag inte på det hela.

Viktigare för Ukraina att förstöra Rysslands logistik, istället för att rikta sig in på civila mål. Mycket viktigare.

Det är också mycket viktigt att döda civila ryssar i ryssland för putin har lovat att skydda dem
och svara med kärnvapen - vi vill se "tsaren" utan kläder
Citera
2024-01-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
IS är lite extremt, men om t ex Danmark skull anfalla och ta över Sverige så skulle det inte oroa speciellt. Bara bra med smörrebröd och Tuborg istället för Pripps blå och köttbullar.

Varför skull Putin hata Ukraina? Han gillar landet och skulle säkert gärna införliva det med sitt Ryssland. Varför annars försök a erövra det? Det egentliga skälet är dock att han vill hindra fienden Nato från att införliva Ukraina med den militäralliansen. Helst skulle han se att Ukraina förblev alliansfritt, som en sorts neutral zon mellan Ryssland och Nato. Det hade han bett om tidigare. När det inte medgavs fick det bli alternativ 2 istället: ta kontrollen över Ukraina. Nu har han ju dock hållit på i två år utan att lyckas, så då vore det bättre att packa ihop och avsluta kriget. Förklara "specialoperationen" avslutad, man har uppnått sina mål...

Vad gäller det första så tar du nog fel. Konsekvenserna skulle nog bli väldigt allvarliga om så skedde. Ett nytt nordiskt krig, nämligen.

Varför erövrar man andra länder? Jo, skälen kan variera förvisso, men utgå inte från att man vill införliva det med landet. Finns många krig där syftet bara varit att förstöra eller utplåna. Framförallt vill man ofta utplåna folkgrupper man ogillar. Ryssarna är mycket för att assimilera andra folkslag. I Ryssland finns många språk, men det är förbjudet att skriva språken med det egna alfabetet; alla språk måste skrivas med kyrilliska bokstäver.

Och igen, Ukraina var ju årtionden från att komma med i Nato. Före den ryska invasionen så skulle Ukraina inte haft en möjlighet att bli Natomedlem förrän långt efter Putins död av ålderdom. Ukraina var chanslöst redan före 2014. De ryska annekteringarna 2014 innebar att ryssarna dödade något som redan var dött och 2022 bestämde man sig för att avrätta liket ytterligare en gång. Men det nya försöket har antagligen öppnat den tidigare stängda Nato-dörren för Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in