2024-01-01, 12:05
Medlem
knullklassons avatar
(Jag vet att vikingar inte hade horn på sina hjälmar)

Vid flertalet idrottsevenemang, nu senast Junior-VM, har jag sett att finska supportrar ofta bär de här löjliga vikingahjälmarna med horn. Varför? Att danska, norska, isländska och svenska supportar bär dessa kan jag ju såklart förstå, vikingar är ju en stor del av vår historia. Men finnar? Det känns som att en traditionell mongolisk dräkt vore betydligt mer passande och sanningsenlig än att de felaktigt gör anspråk på vikingakulturen...
Citera
2024-01-01, 12:10
Medlem
Finnar försöker lägga vantarna på vår historia. De har ingen egen historia själv, har du nånsin hört om finsk historia? Nej dom jävlarna va tillhörde oss förr. De borde isåfall reppa sverige
Citera
2024-01-01, 12:14
Medlem
KastadHenduks avatar
Alla nordens länder kör ju vikingagrejen. De fanns väl i alla länderna?
Citera
2024-01-01, 12:18
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
(Jag vet att vikingar inte hade horn på sina hjälmar)

Vid flertalet idrottsevenemang, nu senast Junior-VM, har jag sett att finska supportrar ofta bär de här löjliga vikingahjälmarna med horn. Varför? Att danska, norska, isländska och svenska supportar bär dessa kan jag ju såklart förstå, vikingar är ju en stor del av vår historia. Men finnar? Det känns som att en traditionell mongolisk dräkt vore betydligt mer passande och sanningsenlig än att de felaktigt gör anspråk på vikingakulturen...

Krigarkvinnan från 900-talet begravd på Birka har en påfallande mongolisk dräkt.
https://malaroarnasnyheter.se/tre-gravar-museet/
Citera
2024-01-01, 12:20
Bannlyst
Dom visar lojalitet till Svensken och inte Ryssland fattar du väl. Dom vet att vi skyddar dom och ger dom sitt egna land. Men vi ska ha rivalitet i Sport. Vi får inte blir för blödiga emot Finland i Hockey. En sund rivalitet. Apropå hockey, självklar ska Ryssland vara med nu i VM också.
Citera
2024-01-01, 12:23
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastadHenduk
Alla nordens länder kör ju vikingagrejen. De fanns väl i alla länderna?
Vikingar härstammar från Skandinavien.

Citat:
Vikings is the modern name given to seafaring people originally from Scandinavia (present-day Denmark, Norway, and Sweden), who from the late 8th to the late 11th centuries raided, pirated, traded and settled throughout parts of Europe. They also voyaged as far as the Mediterranean, North Africa, the Middle East, Greenland, and Vinland (present-day Newfoundland in Canada, North America). In their countries of origin, and some of the countries they raided and settled in, this period is popularly known as the Viking Age, and the term "Viking" also commonly includes the inhabitants of the Scandinavian homelands as a whole. The Vikings had a profound impact on the early medieval history of Scandinavia, the British Isles, France, Estonia, and Kievan Rus'.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vikings
Citera
2024-01-01, 12:26
Medlem
KastadHenduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Vikingar härstammar från Skandinavien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vikings
Jag säger ju det. Så därför kör både sverige/norge/danmark/finland/island med hjälmar. Så har det väl alltid varit.
Citera
2024-01-01, 12:28
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Finnar försöker lägga vantarna på vår historia. De har ingen egen historia själv, har du nånsin hört om finsk historia? Nej dom jävlarna va tillhörde oss förr. De borde isåfall reppa sverige
De har naturligtvis en historia. Finne betyder nämligen same på fornnordiska. Sålunda betyder Finland samernas land. SÅ de borde ha samemössor och näbbskor.

Finnar har kvar samernas höga kinkotor.

Konstigt nog har finnarna inte längre kortare underarmar och underben (något som samer har och får dom att bli korta, även renar har kortare underben). Det skulle kunna indikera att just denna biologiska utvecklingen skett med raketfart.
Citera
2024-01-01, 12:30
Medlem
welcometorealitys avatar
De är väl bara för att reta Svenskarna som tar åt sig och skapar trådar i en frustation.
Citera
2024-01-01, 12:31
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
De har naturligtvis en historia. Finne betyder nämligen same på fornnordiska. Sålunda betyder Finland samernas land. SÅ de borde ha samemössor och näbbskor.

Finnar har kvar samernas höga kinkotor.

Konstigt nog har finnarna inte längre kortare underarmar och underben (något som samer har och får dom att bli korta, även renar har kortare underben). Det skulle kunna indikera att just denna biologiska utvecklingen skett med raketfart.
Samt att deras ögon ser ut som mandlar
Citera
2024-01-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Samt att deras ögon ser ut som mandlar

Visa mig likheten, är nyfiken
Citera
2024-01-01, 12:33
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastadHenduk
Jag säger ju det. Så därför kör både sverige/norge/danmark/finland/island med hjälmar. Så har det väl alltid varit.
Finland tillhör inte Skandinavien…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in