2023-12-31, 21:55
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det är en konspirationsteori har jag fått veta av Natokällor. Så varje gång man får se något som tyder på att det är så måste man blunda.
Du skrev att NATO står bakom Rysslands aggression emot Ukraina.
Hur menar du att detta gått till om Putin inte är kontrollerad av NATO?
Citera
2023-12-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Det är svårt att förstå vad USA (genom Nato) har med detta att göra. Vilken rätt har USA att bland sig i Europas angelägenheter? Föreställ er hur USA skulle reagera om Ryssland stödde frihetsrörelser i Mellanamerika. Ryska vapen till Nicaragua, El Salvador, Kuba, Venezuela. Hoppsan! Där vore tredje världskriget inte långt borta. Alla ska hålla sig borta från USA:s bakgård, men här i Europa kan USA ta sig ton.

Du överdriver USAs betydelse, de är inte överallt som du tror .
Det är någon typ av paranoia du har ,,USAs bas hemma i Rimbo finns bara i ditt huvud , inte i verkligheten.
Citera
2023-12-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De hade kunnat evakuera alla sina medborgare till Ryssland istället för att bomba en massa av deras städer till grus.

Eller ville inte dessa ryssar bli evakuerade till Ryssland? De ville hellre bombas till grus och tvångsrekryteras till ryska armén och bli kanonmat?

många gjorde just det, andra väntade på att bli befriade.
ryssland är väl de som taget emot flest flyktingar, förutom polen där flest har passerat igenom, denna siffra är 6 månader gammal, men iallafall. alla flydde inte väst, tvärt om, i luhansk, donetsk, zaporisia, kherson och kharkiv tyckte de annorlunda. Men det rapporteras inte.. såklart.

det är ukraina som tvångsrekryterar, ryssland behöver inte det... än på ett bra tag.
Citera
2023-12-31, 22:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
många gjorde just det, andra väntade på att bli befriade.
De som befriats är dessutom så befriade att inte en enda mobilfilm kommer ut från deras paradis numera.
Det känns verkligen fritt.
Citera
2023-12-31, 22:10
Medlem
Rapport från Ukrainas chef för luftförsvar:

Framgång med att skjuta ner fiendemål - 85 %: Oleschuk rapporterade om luftförsvarets arbete under kriget
ROMAN PETRENKO — SÖNDAGEN DEN 31 DECEMBER 2023, 20:45

"Flygvapnet skjuter ner 85 % av ryska missiler och UAV, sa flygvapnets befälhavare Mykola Oleschuk.

Källa: Oleschuk i Telegram

Detaljer: Försvarsstyrkor förstörde 1 709 missiler av olika slag från den 24 februari 2022. Inklusive:

X-101/555/55 - utfärdat av Ryssland - 1360, förstört - 1045;
"Caliber" - släppt - 834, förstörd - 397;
"Iskander-K" - 154 sjösatta, 62 förstörda;
Attackera obemannade flygfordon "Shahed-136/131" - släppt - 3940, förstört - 3095
Under hela kriget gjorde flygvapnets luftfart mer än 16 000 sorteringar - 7 600 för brandskador och ytterligare 8 600 - för stridsflygskydd."

https://www.pravda.com.ua/news/2023/12/31/7435353/

Mycket bra jobbat av Ukrainas flygvapen!
(Ukraina har ett modernt organiserat luftförsvar där flygvapenchefen leder inte bara flyg utan också allt luftvärn. Det leder tii många fördelar som snabba insatser med rätt "verktyg", vapensystem.
Citera
2023-12-31, 22:11
Medlem
Citat:
De som befriats är dessutom så befriade att inte en enda mobilfilm kommer ut från deras paradis numera.
Det känns verkligen fritt.
Än så länge.
Citera
2023-12-31, 22:14
Medlem
Citat:
som folkgrupp kanske? artikeln är åberopad iallafall.
att neka till att ukrainska regimen vände sig mot sin egna ryska befolkning är otvivelaktigt felaktigt.
för de har uttalat detta i klartext.
tillika USA's mål med detta sedan 2014 är också uttryckt i klartext, inga konstigheter att ryssland försvarar sina medborgare.

Boende i Ukraina är ukrainska medborgare i normalfallet och därmed Ukrainas (inte Rysslands!) ansvar oavsett individernas etnicitet. Är man rysk medborgare men bosatt i Ukraina så vistas man där på landets villkor och passar inte det så reser man hem till sitt eget land. Inte i någondera fallen har grannlandet rätt att med stöd av artikel 51 invadera.

Att Ryssland åberopar den artikeln saknar relevans (förutom för publiken i Ryssland), lika lite som jag kan hävda självförsvar om jag slår ner någon och sedan hävdar att vederbörande hade för avsikt att råna mig. Kan jag inte bevisa att personen skulle råna mig. är det jag som åker dit för misshandel oavsett om personen faktiskt hade tänkt råna mig eller inte.
Citera
2023-12-31, 22:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Än så länge.
Det vore trevligt att få se lite videomaterial från friheten i Mariupol. De har varit fria i mer än ett år nu men trots det så hittar jag inga videos från deras invånare någonstans online. Är inte det konstigt, i den uppkopplade värld vi lever i nu?

Kanske Du kan hitta några?
Citera
2023-12-31, 22:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
så då finns det helt klart ett folkmord då.
då målet är att utplåna en folkgrupp = folkmord = krigsbrott.

Jaså? Gör det? Vem folkmörda vem?

14,000 är totalt antal döda ukrainska och ryska/proryska soldater + totalt antal döda ukrainska och ryska/proryska civila.

https://www.flashback.org/sp83516611
Citera
2023-12-31, 22:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
inte olaglig heller om du skulle komma på det efterblivna argumentet, artikel 51 i fn-stadgan hänvisade putin till.

Alla kan hänvisa till vad som helst. Jag kan hänvisa till artikel 51 i FN-stadgan nästa gång jag går till torget och prutar för att kunna köpa frukt billigt.

Tokigt ja. Och helt ickerelaterat. Men ingen stoppar mig att hänvisa dit.

Putins hänvisning till artikel 51 i FN-stadgan är lika meningslös och ickerelaterat som min hänvisning.

Så här tyckte FN om Putins sk "försvarskrig":

Citat:
General Assembly resolution demands end to Russian offensive in Ukraine

The resolution demands that Russia “immediately, completely and unconditionally withdraw all of its military forces from the territory of Ukraine within its internationally recognized borders.”

https://news.un.org/en/story/2022/03/1113152
Citera
2023-12-31, 22:45
Medlem
Citat:
Det vore trevligt att få se lite videomaterial från friheten i Mariupol. De har varit fria i mer än ett år nu men trots det så hittar jag inga videos från deras invånare någonstans online. Är inte det konstigt, i den uppkopplade värld vi lever i nu?

Kanske Du kan hitta några?
Jag har hört att det finns några filmer, men har inte kunnat hitta dem. Datorn har varit lite out of order det sista.
Citera
2023-12-31, 22:50
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Boende i Ukraina är ukrainska medborgare i normalfallet och därmed Ukrainas (inte Rysslands!) ansvar oavsett individernas etnicitet. Är man rysk medborgare men bosatt i Ukraina så vistas man där på landets villkor och passar inte det så reser man hem till sitt eget land. Inte i någondera fallen har grannlandet rätt att med stöd av artikel 51 invadera.

Att Ryssland åberopar den artikeln saknar relevans (förutom för publiken i Ryssland), lika lite som jag kan hävda självförsvar om jag slår ner någon och sedan hävdar att vederbörande hade för avsikt att råna mig. Kan jag inte bevisa att personen skulle råna mig. är det jag som åker dit för misshandel oavsett om personen faktiskt hade tänkt råna mig eller inte.

Lönlöst, sån här information passerar rakt över huvudet på ryssvänliga (nyttiga) idioter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in