2023-12-31, 06:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Hur ska de ha det? Först var det inga skador i Bilhorod, luftvärnet 100% effektivt. Sen ändrade man till "what air defence doing?" och stora civila skador.

För att till sist motbevisas med att man oavsiktligt terrorbombat sig själva med SA-10 i markmålsläge.

Länk till filmklipp på den fallerande SA-10:an, finns säkert i tidigare twitterlänk men inte för mig utan twitterkonto:

https://twitter.com/dutchakdev2/status/1741094815729606817?s=20

Det går bra nu, eller cyka blyat som ryssarna brukar säga.

Även 100% effektivt luftvärn kan ge stora skador på den egna civila marken.

Det som åker upp måste liksom alltid komma ner igen och det är då man ser brinnande civila bilar mm.
Citera
2023-12-31, 06:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Även 100% effektivt luftvärn kan ge stora skador på den egna civila marken.

Det som åker upp måste liksom alltid komma ner igen och det är då man ser brinnande civila bilar mm.

Givetvis, att nedfallande skrot orsakar skador ser vi dagligen på bilder från Ukraina.

Nedfallande skrot förklarar dock inte vad det är vi fått se på bilder från Bilhorod.

Till exempel det här filmklippet som BBC publicerade:

https://www.youtube.com/watch?v=BLXo_asLTAE
Citera
2023-12-31, 06:51
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det cirkulerar lite rykten att det var S-300 i markmålsläge som råkade slå ner i Belgogrod?

De skulle ha avfyrats mot Ukrainska drönare.

https://twitter.com/IntelCrab/status/1741178540530311264

Det vore ju fantastisk roligt.
Citera
2023-12-31, 07:16
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Givetvis, att nedfallande skrot orsakar skador ser vi dagligen på bilder från Ukraina.

Nedfallande skrot förklarar dock inte vad det är vi fått se på bilder från Bilhorod.

Till exempel det här filmklippet som BBC publicerade:

https://www.youtube.com/watch?v=BLXo_asLTAE

Jag tycker det ser ut som något som trillar ner och exploderar. Fallande skrot med något explosivt i.
Citera
2023-12-31, 07:21
Avslutad
Citat:
Jag tycker det ser ut som något som trillar ner och exploderar. Fallande skrot med något explosivt i.

Visst, men om inte jag missat något så ska det ha skett natten mot lördag. Kamerans tidsstämpel säger 14:57 den 30/12, och går den fel så är det i vilket fall inte natt.

Edit: Hittade källan som säger "MLRS under dagen den 30/12". Informationsläget är som sagt rätt så rörigt.
Senast redigerad av WP52 2023-12-31 kl. 07:24.
Citera
2023-12-31, 07:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Visst, men om inte jag missat något så ska det ha skett natten mot lördag. Kamerans tidsstämpel säger 14:57 den 30/12, och går den fel så är det i vilket fall inte natt.

Edit: Hittade källan som säger "MLRS under dagen den 30/12". Informationsläget är som sagt rätt så rörigt.

MLRS hade gett en mycket fetare smäll. Det hörs detonationer i bakgrunden också, vilket indikerar att luftvärnet är igång.
Citera
2023-12-31, 10:10
Moderator
vfs avatar
Om jag räknar rätt så är det 10 utslagna pansarfordon bara på detta lilla området i klippet. Helt sjukt.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1741066343980400851
Citera
2023-12-31, 10:42
Medlem
Visst. Tråkigt om civila ryssar skadats, men det man såg på youtubevideon var ju nåt som trillade ned av misstag, eller ännu troligare kanske nåt som sköts ned, eller rent av nåt som ryssarna sköt och som trillade ned av misstag.

Knappast en terrorbombning.
Senast redigerad av Macke85 2023-12-31 kl. 10:44.
Citera
2023-12-31, 10:54
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Visst. Tråkigt om civila ryssar skadats, men det man såg på youtubevideon var ju nåt som trillade ned av misstag, eller ännu troligare kanske nåt som sköts ned, eller rent av nåt som ryssarna sköt och som trillade ned av misstag.

Knappast en terrorbombning.

Enligt Reporting from Ukraine så var det en rysk lv-robot som trillade ner. Man har från ryskt håll bekräftat detta. Och ändå skyllt på Ukraina.

Antar det kan ha varit en skadad ukrainsk luftfarkost i o f s, men målet var näppeligen en gatukorsning.

Undrar vad FN:s säkerhetsråd kommer att tycka? Först förstör Ukraina ett solklart militärt mål, Ryssland svarar med att angripa ukrainsk infrastruktur varefter Ukraina svarar på motsvarande sätt. Och överallt regnar det skrot, splitter och skadade robotar.
Citera
2023-12-31, 12:07
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Enligt Reporting from Ukraine så var det en rysk lv-robot som trillade ner. Man har från ryskt håll bekräftat detta. Och ändå skyllt på Ukraina.

Antar det kan ha varit en skadad ukrainsk luftfarkost i o f s, men målet var näppeligen en gatukorsning.

Undrar vad FN:s säkerhetsråd kommer att tycka? Först förstör Ukraina ett solklart militärt mål, Ryssland svarar med att angripa ukrainsk infrastruktur varefter Ukraina svarar på motsvarande sätt. Och överallt regnar det skrot, splitter och skadade robotar.

Nja, det ukrainska bekämpandet av Ropuchan, syftade sannolikt till att reducera den redan planerade ryska terrorbeskjutningen av Ukraina, genom att förstöra lasten av Shaheddrönare.

Det skulle i.s.f. kunna förklara varför ryssarna sköt många fler kryssningsrobotar än Shahed. Att användningen av Kalibrrobotar uteblev är också notabel. Om detta beror på robotbrist, att de sparar dem till något annat, eller att Svartshavsflottan ligger så illa till med underhållet att deras Kalibrbärande fartyg inte kan skjuta dem låter jag vara osagt.

Ryssarna är oavsett inte snabba nog i sin planering för att hämnas med en stor robotinsats, på bara en dag eller två. De behöver som många nämnt tidigare 10-14 dagar, för måluttag, planering, programmering, hänga på vapen o.s.v.
Citera
2023-12-31, 12:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nja, det ukrainska bekämpandet av Ropuchan, syftade sannolikt till att reducera den redan planerade ryska terrorbeskjutningen av Ukraina, genom att förstöra lasten av Shaheddrönare.

Det skulle i.s.f. kunna förklara varför ryssarna sköt många fler kryssningsrobotar än Shahed. Att användningen av Kalibrrobotar uteblev är också notabel. Om detta beror på robotbrist, att de sparar dem till något annat, eller att Svartshavsflottan ligger så illa till med underhållet att deras Kalibrbärande fartyg inte kan skjuta dem låter jag vara osagt.

Ryssarna är oavsett inte snabba nog i sin planering för att hämnas med en stor robotinsats, på bara en dag eller två. De behöver som många nämnt tidigare 10-14 dagar, för måluttag, planering, programmering, hänga på vapen o.s.v.

Ja jag såg på CNN att ryssarna hade beskjutit ett förråd med elektroteknisk utrustning. Utrustningen var troligen avsedd för reparation av det ukrainska kraftnätet.
Citera
2023-12-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Jag har själv med emfas hävdat att ryssen vanligen kräver 10-14 dagar för att planera attacker, speciellt stora sådana. Men jag tycker att det finns ett mönster med stora ryska attacker ganska tätt inpå varje gång efter att Ukraina lyckas med något mer extraordinärt som att slå mot Kerchbron, sänka Moskva eller nu sänka landstigningsfartyg.

Jag tänker att det antingen kan vara så att de ukrainska attackerna har varit för att lägga sordin på anfall man redan känner till genom underrättelsetjänst (och som sedan utförs av ryssarna enligt schema fast med mindre kapacitet) eller så är ryssarna snabbare än vi tror på att koordinera sådant idag.

Vill gärna höra dina kommentarer. Är det möjligt att ryssarna lärt sig eller på annat vis faktiskt har en bättre kapacitet på att reagera med kryssningsrobotar o.dyl? Att förmågan fortfarande är värdelös mot rörliga mål och aktiva stridsområden samt att träffsäkerheten fortfarande är urusel är givet och behöver knappast påpekas, men kan de ändå vara snabbare än vi antar på terrorbomba som svar på ukrainska bravader?

Edit: Delar din tolkning av färre Shahed jämfört med antalet tyngre robotar. Deras försök att målmätta var ganska patetiskt i ett annars ganska stort anfall. De kan ha förlorat ett gäng ombord på fartyget...
Senast redigerad av DjILY 2023-12-31 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in