2023-12-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Moldavien är helt ointressant för Ryssland. Ett "värdelöst" land ut alla synpunkter. Det saknar gräns mot Ryssland och mot Svarta havet, har ingenting som ryssarna vill ha eller behöver. Ukraina är intressant eftersom det har en gräns mot Ryssland, och de regioner man hittills erövrat och nu har kontroll över är viktiga för kontakten med Krim och flottan.

Ah, vad bra. Plötsligt har du en realistisk och tydlig bild av varför Ryssland invaderar andra länder och mördar befolkningen där. Äntligen kröp det fram.
Citera
2023-12-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Nja!
Men undrar faktiskt vad som skulle hända, ifall Kanada började föra en självständig USA-fientlig politik?

Det är väl helt tvärtom om du nu vill filosofera och pyssla med kontrafaktisk historia? Vad skulle hända om USA började bedriva fientlig politik mot Kanada och följde upp med en fullskalig invasion.
Citera
2023-12-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här är en förklaring: (från ukrainske förhandlaren) om innehållet:
https://www.youtube.com/watch?v=0G_j-7gLnWU

Bennetts intervju får du hitta själv, han säger också lite om det.

Min förståelse är att Ukraina var berett att signa ett avtal, som innebar fred, och Nato var det viktigaste. Men de upplevde sig behöva säkerhetsgarantier eftersom de inte litade på Ryssland. Boris sa att han inte ville skriva på något sådant. Förståeligt på sätt och vis, vem vet vad Ukraina skulle hitta på om några år och då dra in Storbritannien i ett direkt krig med boots on the ground.

I denna situation valde Ukraina att slåss, och uppenbarligen erbjöd Johnsson m fl stöd i samma veva. Zelensky upplevde det som bättre att slåss än att chansa på att Ryssland håller sitt avtal.

Jag har inte sett något specifikt om territorium förutom Krim i intervjuerna, lite märkligt nog.

Det är ett komplicerat spel, helt enkelt.

Varför lägger du ner en massa energi på ett avtal som inte finns?
Lägg istället energi på befintliga avtal, inte minst för att visa de obegåvade i tråden att ett avtal skrivet med Ryssland inte är värt någonting.

Ett bra exempel är väl det avtal Ryssland faktiskt skrev under vid en OSSE-konferens 1994.
Vet du vad just det avtalet underskrivna avtalet innebär?
Citera
2023-12-30, 17:04
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Varför lägger du ner en massa energi på ett avtal som inte finns?
Lägg istället energi på befintliga avtal, inte minst för att visa de obegåvade i tråden att ett avtal skrivet med Ryssland inte är värt någonting.

Ett bra exempel är väl det avtal Ryssland faktiskt skrev under vid en OSSE-konferens 1994.
Vet du vad just det avtalet underskrivna avtalet innebär?

Rada upp några avtal som Ryssland faktiskt hållit. Om du inte kan det, så inser du att du har en bias. Du letar bara efter fel.
Citera
2023-12-30, 17:05
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Så du hänvisar i förlängningen till ryska MoD? Har du inga andra mer oberoende källor?

Förväntar du dig att Expressen eller Aftonbladet ska ge dig information om ryska vapensystem och rysk ammunition? Men jag ställer samma fråga till dig. Vad är det som är så otroligt med att ryssarna utvecklat och använder Krasnopol-M2 155mm artilleriammunition? Ett sånt ”wunderwaffe” är det ju inte.
Citera
2023-12-30, 17:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Moldavien är helt ointressant för Ryssland. Ett "värdelöst" land ut alla synpunkter. Det saknar gräns mot Ryssland och mot Svarta havet, har ingenting som ryssarna vill ha eller behöver. Ukraina är intressant eftersom det har en gräns mot Ryssland, och de regioner man hittills erövrat och nu har kontroll över är viktiga för kontakten med Krim och flottan.

Moldavien blir intressant för Ryssland om Ryssland lyckas ockupera och annektera hela kuststräckan fram till Odessa. Då får ju Ryssland dels en gräns mot Moldavien och dels hamnar Moldavien väldigt nära (den nya ryska) staden Odessa. Alltför nära tycker nog Ryssland. Bara 5 mil ifrån.

Situationen blir lite liknande den inför Vinterkriget 1939, då Moskva tyckte att den finska gränsen låg alltför nära Leningrad - och sin vana trogen anföll ett grannland i syfte att "justera" situationen.
Citera
2023-12-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här är en förklaring: (från ukrainske förhandlaren) om innehållet:
https://www.youtube.com/watch?v=0G_j-7gLnWU

Bennetts intervju får du hitta själv, han säger också lite om det.

Min förståelse är att Ukraina var berett att signa ett avtal, som innebar fred, och Nato var det viktigaste. Men de upplevde sig behöva säkerhetsgarantier eftersom de inte litade på Ryssland. Boris sa att han inte ville skriva på något sådant. Förståeligt på sätt och vis, vem vet vad Ukraina skulle hitta på om några år och då dra in Storbritannien i ett direkt krig med boots on the ground.

I denna situation valde Ukraina att slåss, och uppenbarligen erbjöd Johnsson m fl stöd i samma veva. Zelensky upplevde det som bättre att slåss än att chansa på att Ryssland håller sitt avtal.

Jag har inte sett något specifikt om territorium förutom Krim i intervjuerna, lite märkligt nog.

Det är ett komplicerat spel, helt enkelt.

Hur skulle han kunna garantera Ukrainas säkerhet? Storbritannien har inga som helst möjligheter att garantera ett land av Ukrainas storlek och geografiska placering någon säkerhet.

De enda länder som realistiskt kan garantera Ukrainas säkerhet är Ryssland (som Ukraina och omvärlden inte litar på, och som därför inte är aktuellt), Polen och Tyskland (de båda tillsammans) skulle kunna göra det eftersom de har de geografiska möjligheterna att agera, Turkiet skulle möjligen också kunna garantera säkerheten pga sin militära kapacitet och geografiska belägenhet. Sedan skulle USA naturligtvis kunna garantera Ukrainas säkerhet, om man är beredd att riskera ett krig med Ryssland. Men Storbritannien kan bara göra diplomatiska (ord) utfästelser i ett avtal, de kan inte ge någon reell garanti. En säkerhetsgaranti från britterna när det gäller Ukraina är värd ungefär lika mycket som om jag skulle garantera kvaliteten på ditt kylskåp.
Citera
2023-12-30, 17:10
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag har bara anmärkt på dig som den faktaförnekande och lögnaktiga Pajas du är.

Att du dessutom toppar med den extrema okunskap du visar genom att påstå att Rysslands ekonomi är god baserat på BNP-ökning gör dig till en Pajas i kvadrat!

Ja, vilken fullkomlig dåre jag måste vara som konstaterar att hög BNP-tillväxt indikerar ekonomisk styrka. Vilket mått använder du själv om jag får fråga? Berätta nu konkret vad jag ska ha ljugit om förresten? Jag har redogjort för nya vapensystem som Ryssland använder i Ukraina och backat upp det med källor. Är du sur för att jag ifrågasatt era hjärndöda s.k bevis för att Nordkorea levererat ammunition till Ryssland?
Citera
2023-12-30, 17:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Hur skulle han kunna garantera Ukrainas säkerhet? Storbritannien har inga som helst möjligheter att garantera ett land av Ukrainas storlek och geografiska placering någon säkerhet.

De enda länder som realistiskt kan garantera Ukrainas säkerhet är Ryssland (som Ukraina och omvärlden inte litar på, och som därför inte är aktuellt), Polen och Tyskland (de båda tillsammans) skulle kunna göra det eftersom de har de geografiska möjligheterna att agera, Turkiet skulle möjligen också kunna garantera säkerheten pga sin militära kapacitet och geografiska belägenhet. Sedan skulle USA naturligtvis kunna garantera Ukrainas säkerhet, om man är beredd att riskera ett krig med Ryssland. Men Storbritannien kan bara göra diplomatiska (ord) utfästelser i ett avtal, de kan inte ge någon reell garanti. En säkerhetsgaranti från britterna när det gäller Ukraina är värd ungefär lika mycket som om jag skulle garantera kvaliteten på ditt kylskåp.

Det är ju en halmgubbe från din sida? Storbritannien skulle naturligtvis inte själva kunna garantera säkerhet ensamma, men de skulle kunna ingå i ett konsortium.

Där jag själv tycker resonemanget haltar lite är däremot: Vad är det för skillnad på att ha säkerhetsgarantier och på att vara med i Nato? Uppenbarligen tycker Ryssland det finns en skillnad där.
Citera
2023-12-30, 17:16
Medlem
Men snälla clown, det fattar du väl att BNP stiger när du ställer om hela ekonomin till krigstillstånd??!! Men det kommer inte folket till godo överhuvudtaget. Siffrorna stiger men resultatet för gemene man blir sämre
Citera
2023-12-30, 17:17
Medlem
Citat:
Det hyresavtalet hade upphört i samma ögonblick som Ukraina hade blivit medlem i Nato. Nato skulle aldrig tillåta några ryska militärbaser på sin mark. Det var alltså Natos expansion som tvingade Putin att ingripa, för att inte förlora flottbasen i Sevastopol.

Snälla du, Ukraina hade knappast kommit med i Nato före 2042. Redan före 2014 uppfyllde Ukraina inte på långa vägar medlemskraven och massor med länder, inte bara Turkiet och Ungern, skulle nog ha haft stora tveksamheter mot Ukraina. Polacker avskydde ukrainare och litade inte på dem, alltså före februari 2022. Ryssland ägnar sig åt att slå ihjäl redan döda råttor, lika kontraproduktiva som vanligt alltså.
Citera
2023-12-30, 17:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det var först när Finland gick med i Nato och därmed blev en fientligt sinnad nation som ryssarna behövde förstärka försvaret vid den gränsen.

Ryssland "stärker gränsen" endast med sina läppar. I verkligheten så har Ryssland försvagat gränsen kraftigt mot bl.a Finland och Norge. Detta eftersom de inte fruktar något från NATO.

Citat:
Finland: Inga ryska styrkor vid gränsen

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=085291787c15b157e4fcaa05f59ed 256
Citat:
Satellitbilder visar hur en rysk militärbas nära den finska gränsen tömts plötsligt – materiel har troligtvis förts till Ukraina

https://svenska.yle.fi/a/7-10018348
Citat:
Färre ryska soldater nära Norge

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/farre-ryska-soldater-nara-norge
Citat:
Underrättelser: Luftvärn flyttat från Kaliningrad

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=72d3716c26202e55f6fba1763dadf 5c5

NATO-argumentet är till stor del påhittat. NATO utgör förstås ett problem för Putin då han inte kan överfalla och våldta grannländer helt ostört. På samma sätt som en serievåldtäktsman störs av patrullerande poliser. Men planerar inte Putin några övergrepp, då utgör inte NATO någon fara. På samma sätt som att patrullerade poliser inte utgör någon fara mot hederliga medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in