Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Här är en förklaring: (från ukrainske förhandlaren) om innehållet:
https://www.youtube.com/watch?v=0G_j-7gLnWU
Bennetts intervju får du hitta själv, han säger också lite om det.
Min förståelse är att Ukraina var berett att signa ett avtal, som innebar fred, och Nato var det viktigaste. Men de upplevde sig behöva säkerhetsgarantier eftersom de inte litade på Ryssland.
Boris sa att han inte ville skriva på något sådant. Förståeligt på sätt och vis, vem vet vad Ukraina skulle hitta på om några år och då dra in Storbritannien i ett direkt krig med boots on the ground.
I denna situation valde Ukraina att slåss, och uppenbarligen erbjöd Johnsson m fl stöd i samma veva. Zelensky upplevde det som bättre att slåss än att chansa på att Ryssland håller sitt avtal.
Jag har inte sett något specifikt om territorium förutom Krim i intervjuerna, lite märkligt nog.
Det är ett komplicerat spel, helt enkelt.
Hur skulle han kunna garantera Ukrainas säkerhet? Storbritannien har inga som helst möjligheter att garantera ett land av Ukrainas storlek och geografiska placering någon säkerhet.
De enda länder som realistiskt kan garantera Ukrainas säkerhet är Ryssland (som Ukraina och omvärlden inte litar på, och som därför inte är aktuellt), Polen och Tyskland (de båda tillsammans) skulle kunna göra det eftersom de har de geografiska möjligheterna att agera, Turkiet skulle möjligen också kunna garantera säkerheten pga sin militära kapacitet och geografiska belägenhet. Sedan skulle USA naturligtvis kunna garantera Ukrainas säkerhet, om man är beredd att riskera ett krig med Ryssland. Men Storbritannien kan bara göra diplomatiska (ord) utfästelser i ett avtal, de kan inte ge någon reell garanti. En säkerhetsgaranti från britterna när det gäller Ukraina är värd ungefär lika mycket som om jag skulle garantera kvaliteten på ditt kylskåp.