Citat:
Ursprungligen postat av
YBB641
Lite vid sidan av, men. Vad tänker du att Ryssland har att erbjuda länder de lyckas kontrollera? Är Belarus idealet som andra länder bör sträva efter att bli mer likt? Jag ifrågasätter inte Rysslands lager av vapen eller deras vilja att offra människor. Men jag förstår inte hur man frivilligt kan driva en prorysk linje på nätet. Länder som prövat (Ukraina, Estland mfl) verkar vara beredda att gå i döden för att slippa prova igen. Det förstår jag lättare.
Jag tänker inte i termer av "länder", utan enskilda invånare.
Det är väl Rysslands svaga sida, de har ingen riktigt positiv vision. De som säljer in att Ukraina ska vara västvänt kan sälja drömmen om utveckling i stil med Sydkorea, som utvecklats starkare än många peers (Vietnam, Thailand, och så klart Nordkorea etc). Vi får se om Ukraina blir bullcasen Sydkorea eller Estland efter kriget, eller om de blir bear case Georgien, Libyen eller Rumänien.
Förhoppningsvis tar inte ryssen över västra Ukraina. I Ukrainas fall så kan ryssen väl erbjuda lugn och ro i detta läge till vissa delar, vilket är ett mycket bra erbjudande. Men i västra Ukraina blir det inte lugn och ro ifall prorysk regering tar makten.
Till många som bor i Krim och Donbas har dock ryssarna ett starkt erbjudande. Nämligen att de inte ska behöva skämmas för sin nationalitet, få prata sitt språk, och inte vara förtryckta.