2023-12-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
I den här tråden vinner Ukraina. Miljontals ryska döda och 65% inflation bara i december i Ryssland. Rysk propaganda-media filmar all TV nu med fartkameror som de snott i Sverige. Wilderäng rapporterar alla ryska nederlag, varje dag är det extrema ryska förluster. Ryssland styrs av en diktator, som liknar Putin men heter Vladolf Putler.

I verkligheten är det mindre spektakulärt. Det ser ut som Zalushny, Ukrainas ÖB, har rätt och det är en stalemate. Snart gissar jag att det trillar in nya medel och militär utrustning från väst, och så fortsätter kriget ett tag till. Det som är intressant att hålla koll på är tendensen i bistånd till Ukraina, och den ukrainska opinionen. Tuggar kriget på ett par år ytterligare, så kanske den ryska ekonomin blir så svajig att ryssarna får minska sina ambitioner.

Lite vid sidan av, men. Vad tänker du att Ryssland har att erbjuda länder de lyckas kontrollera? Är Belarus idealet som andra länder bör sträva efter att bli mer likt? Jag ifrågasätter inte Rysslands lager av vapen eller deras vilja att offra människor. Men jag förstår inte hur man frivilligt kan driva en prorysk linje på nätet. Länder som prövat (Ukraina, Estland mfl) verkar vara beredda att gå i döden för att slippa prova igen. Det förstår jag lättare.
Citera
2023-12-30, 14:09
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
Enligt Denys Davydov illusioner
Så är det inga problem.

Sedan spelar det ju ingen större roll att Ukronazarna nu då desperat kidnappar och plockar in handikappade samt efterblivna individer direkt från gatan och skickar fram de till fronten som kanonmat.

Allt för att hålla det stora ljuget vid liv.

Du glömde också nämna att Ukraina skickar kvinnor som nära ska föda till fronten.

Handikappade och sjuka människor har ju för.övrift Ryssland sedan start skickat iväg till fronten så varför är du upprörd över än sådan sak?

Sjuka från fängelse och handikappade direkt från fronten med lite vila på sjukhussängen.
Citera
2023-12-30, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag kan bifoga mina övriga länkar igen så kan du se att jag har helt rätt. Krasnopol-M2 155mm är en ny ammunition(inte den gamla som Indien testade) och den används av ryska förband i Ukraina. Ryssland planerar att öka produktionen 25x av Krasnopol-M2 155mm.

https://www.thedefensepost.com/2023/08/24/russia-increased-artillery-shell-production/?expand_article=1&utm_content=cmp-true
https://www.armyrecognition.com/ukraine_-_russia_conflict_war_2022/russia_deploys_sniper_artillery_shell_krasnopol-m2_guided_ammunition_to_target_ukrainian_tanks.htm l? utm_content=cmp-true
Din idiot, då vill jag veta varför du själv från början bifogade en länk till eng.wikipedia som inte hade någon relevans till dina påståenden. Nu spammar du andra länkar när wikipedia inte bekräftade diit fyllgagg.

Du hade ett påstående tidigare där du angav att Ryssarna börjar överge 152mm granater till förmån till 155mm granater pga avsevärt bättre precison vilket jag ifrågasatte, då helomvände du för att leverera nästa lögn.

Det är inte givande att diskutera med någon som ljuger så vi sätter punkt här.
Citera
2023-12-30, 14:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Lite vid sidan av, men. Vad tänker du att Ryssland har att erbjuda länder de lyckas kontrollera? Är Belarus idealet som andra länder bör sträva efter att bli mer likt? Jag ifrågasätter inte Rysslands lager av vapen eller deras vilja att offra människor. Men jag förstår inte hur man frivilligt kan driva en prorysk linje på nätet. Länder som prövat (Ukraina, Estland mfl) verkar vara beredda att gå i döden för att slippa prova igen. Det förstår jag lättare.

Jag tänker inte i termer av "länder", utan enskilda invånare.

Det är väl Rysslands svaga sida, de har ingen riktigt positiv vision. De som säljer in att Ukraina ska vara västvänt kan sälja drömmen om utveckling i stil med Sydkorea, som utvecklats starkare än många peers (Vietnam, Thailand, och så klart Nordkorea etc). Vi får se om Ukraina blir bullcasen Sydkorea eller Estland efter kriget, eller om de blir bear case Georgien, Libyen eller Rumänien.

Förhoppningsvis tar inte ryssen över västra Ukraina. I Ukrainas fall så kan ryssen väl erbjuda lugn och ro i detta läge till vissa delar, vilket är ett mycket bra erbjudande. Men i västra Ukraina blir det inte lugn och ro ifall prorysk regering tar makten.

Till många som bor i Krim och Donbas har dock ryssarna ett starkt erbjudande. Nämligen att de inte ska behöva skämmas för sin nationalitet, få prata sitt språk, och inte vara förtryckta.
Citera
2023-12-30, 14:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Du glömde också nämna att Ukraina skickar kvinnor som nära ska föda till fronten.

Handikappade och sjuka människor har ju för.övrift Ryssland sedan start skickat iväg till fronten så varför är du upprörd över än sådan sak?

Sjuka från fängelse och handikappade direkt från fronten med lite vila på sjukhussängen.

Det är väl ändå lite upprörande om ens skattepengar ska gå till att sända folk med Downs syndrom att vakta skyttegravar? Däremot är det väl inte tillräckligt ont för att vi skulle börja stödja Ryssland, som gör liknande saker.
Citera
2023-12-30, 14:22
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Givetvis fanns inget fredsavtal som realistiskt sett kunde ha godtagits av båda parter. Vilka villkor skulle ha gällt? Hur såg avtalet, ungefär, ut? Ingen har kunnat svara på detta (inte ens lögnaren Lavrov har varit konkret) och orsaken är enkel; förslag till avtal fanns aldrig. Detta påstådda fredsavtal är en av Kremls alla lögner och ingen bör gå på detta. Om Kreml, för en gångs skull, hade haft något konkret att visa upp skulle de ha gjort det. Men de ljuger. Som alltid.

Det sk "fredsavtalet" är en icke-diskussion och kampanj verkställd av prostituerade desinformatörer för att skapa ett brus på sociala medier. Det finns ingen diskussion om något "fredsavtal" då de bedrägliga ryssarna bröt och aldrig hade intentioner att följa Budapest, Minsk 1 och Minsk 2 eller ett påhittat "fredsavtal" från våren 2022.
Citera
2023-12-30, 14:23
Medlem
Citat:

Det är väl Rysslands svaga sida, de har ingen riktigt positiv vision. De som säljer in att Ukraina ska vara västvänt kan sälja drömmen om utveckling i stil med Sydkorea, som utvecklats starkare än många peers (Vietnam, Thailand, och så klart Nordkorea etc). Vi får se om Ukraina blir bullcasen Sydkorea eller Estland efter kriget, eller om de blir bear case Georgien, Libyen eller Rumänien.

Förhoppningsvis tar inte ryssen över västra Ukraina. I Ukrainas fall så kan ryssen väl erbjuda lugn och ro i detta läge till vissa delar, vilket är ett mycket bra erbjudande. Men i västra Ukraina blir det inte lugn och ro ifall prorysk regering tar makten.

Till många som bor i Krim och Donbas har dock ryssarna ett starkt erbjudande. Nämligen att de inte ska behöva skämmas för sin nationalitet, få prata sitt språk, och inte vara förtryckta.

Just Georgien och kanske även Rumänien är väl också exempel på att det inte är så värst bra att bo nära Ryssland. Det hade faktiskt varit annorlunda om Ryssland kunnat bjuda på någon slags vision om bättre framtid för enskilda.
Citera
2023-12-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor

Tragiskt.

https://twitter.com/stillgray/status/1740915576435097656
Citera
2023-12-30, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Givetvis fanns inget fredsavtal som realistiskt sett kunde ha godtagits av båda parter. Vilka villkor skulle ha gällt? Hur såg avtalet, ungefär, ut? Ingen har kunnat svara på detta (inte ens lögnaren Lavrov har varit konkret) och orsaken är enkel; förslag till avtal fanns aldrig. Detta påstådda fredsavtal är en av Kremls alla lögner och ingen bör gå på detta. Om Kreml, för en gångs skull, hade haft något konkret att visa upp skulle de ha gjort det. Men de ljuger. Som alltid.

För någon dag sen länkade en vatnik 3 länkar som bevisade att ett avtal fanns. Den ukrainska förhandlaren ska på BBC sagt att BJ stoppade detta.
På BBC stod bara att ett förslag var att låta krimfrågan vila i 15 år. BJ förekommer inte i texten. Andra länken orkade jag inte läsa men "boris" förekommer inte.

Tredje länken är ett google doc som jag gissar innehåller "beviset"

Vi måste nog förlika oss med att det är kompletta idioter vi har att göra med.
Citera
2023-12-30, 14:32
Medlem
Citat:

Detta narrativ har du "marknadsfört" i tusentals inlägg i detta forum sedan rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Nu med tillägget att ryssarna har ett "starkt erbjudande" till "enskilda invånare".

Du har lika fel nu som du hade från början. De "ryssar" som inte trivs och känner sig otrygga i Ukraina bör omedelbart återvända till moder ryssland tillsammans med rysslands invasionsarme'. Omedelbart!
Så blir det lugn och ro i Ukraina.
Citera
2023-12-30, 14:33
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Just Georgien och kanske även Rumänien är väl också exempel på att det inte är så värst bra att bo nära Ryssland. Det hade faktiskt varit annorlunda om Ryssland kunnat bjuda på någon slags vision om bättre framtid för enskilda.

Ja, Ryssland är högerkonservatism när det är som sämst. Ingen vision. Men det appellerar till en del. Framför allt de som vill ha ordning och reda, och som är lite misstänksamma mot nymodigheter som homosexualitet och ateism. De ser löftena om ekonomisk utveckling som dimridåer, där den genomsnittlige Ivan inte får det bättre, det är något som främst gynnar "dem i Kiev".

Man ska heller inte glömma att Ukraina har utvecklats mediokert i över 30 år. Många i Ukraina tror nog att locktonerna om väst efter kriget bara är det senaste skitsnacket.
Citera
2023-12-30, 14:34
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
För någon dag sen länkade en vatnik 3 länkar som bevisade att ett avtal fanns. Den ukrainska förhandlaren ska på BBC sagt att BJ stoppade detta.
På BBC stod bara att ett förslag var att låta krimfrågan vila i 15 år. BJ förekommer inte i texten. Andra länken orkade jag inte läsa men "boris" förekommer inte.

Tredje länken är ett google doc som jag gissar innehåller "beviset"

Vi måste nog förlika oss med att det är kompletta idioter vi har att göra med.

Har du en länk till ordagrant vad Putin sa när han "viftade med avtalet"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in