Citat:
Följande områden och konspirationsteorier kan jag på rak arm nämna där republikanerna drivit på för att obstruera möjligheterna för demokraterna att vinna:
1. Påstått att Obama inte är född i USA.
2. Påstått att Hillarys e-postslarv dislegitimerar henne som valbar kandidat.
3. Ett 80-tal påståenden om valfusk, som visade sig vara rent nys.
4. Försök att omkullkasta valresultatet genom att ömsom pressa, ömsom hota Georgias republikanske valtopp Brad Raffensperger att hitta fler Republikanska röster.
5. Hetsat en folkmassa att omstörta valresultatet genom att stoppa tillsättningen av den nya presidenten.
Alla är djupt odemokratiska och flera är föremål för rättsprocesser för de som genomförde illdåden.
1. Påstått att Obama inte är född i USA.
2. Påstått att Hillarys e-postslarv dislegitimerar henne som valbar kandidat.
3. Ett 80-tal påståenden om valfusk, som visade sig vara rent nys.
4. Försök att omkullkasta valresultatet genom att ömsom pressa, ömsom hota Georgias republikanske valtopp Brad Raffensperger att hitta fler Republikanska röster.
5. Hetsat en folkmassa att omstörta valresultatet genom att stoppa tillsättningen av den nya presidenten.
Alla är djupt odemokratiska och flera är föremål för rättsprocesser för de som genomförde illdåden.
Man kan diskutera om dessa påståenden är sanna eller falska eller rätta eller fel. Jag vet inte det.
Skillnaden är att använda odemokratiska metoder såsom rysslandskonspirationer (med förfalskade dokument), censurera medier eller att inte tillåta att oppositionen ställa upp i val.
Att hävda att Obama är född utomlands (jag vet inte om själv om han är det) är inte samma sak utan på sin höjd ett felaktigt påstående.
Om någon har gjort något olagligt så kan man dömas för det och man bör i en demokrati inte ha politiska stalinistiska domstolar.
Sanningen är att stora delar av de som kallar sig för vänster (även de som är för kapitalism som den kinesiska regimen) helt enkelt inte tror på den demokratiska världen och processen utan likt kommunisterna vars arvtagare de är vill riva ner hela den välfungerande demokratiska världen.