2023-12-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Vilka? " internationella finansiella överenskommelser"

Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Exempelvis denna.

https://legal.un.org/ilc/texts/instruments/english/conventions/4_1_2004.pdf

Väst har fryst ryska tillgångar, medan Kreml har beslagtagit Västföretags egendom i Ryssland.

Väst kan väl inte betala ut de ryska pengarna, och samtidigt låta Kreml behålla de i Ryssland redan konfiskerade Västbolagens tillgångar?
Senast redigerad av Hultabultan 2023-12-28 kl. 19:57.
Citera
2023-12-28, 20:09
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Väst har fryst ryska tillgångar, medan Kreml har beslagtagit Västföretags egendom i Ryssland.

Väst kan väl inte betala ut de ryska pengarna, och samtidigt låta Kreml behålla de i Ryssland redan konfiskerade Västbolagens tillgångar?

Det går väl att göra en avräkning i så fall. Men jag misstänker att Ryssland kommer att vilja åtminstone reducera sitt innehav i USD.
Citera
2023-12-28, 20:18
Medlem
Citat:
Det går väl att göra en avräkning i så fall. Men jag misstänker att Ryssland kommer att vilja åtminstone reducera sitt innehav i USD.

Jag blev faktiskt mycket förvånad vid invasionen att Ryssland hade så mycket stålar i Väst!
Trodde faktiskt Kreml hade satsat på guld istället, som förvaras på säkert ställe inom landet!
Även om det kostar några tusendels promillen av värdet att med flyg frakta guldet, vid någon större betalning, så kan det definitivt vara värt det.
Senast redigerad av Hultabultan 2023-12-28 kl. 20:31.
Citera
2023-12-28, 20:56
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Jag blev faktiskt mycket förvånad vid invasionen att Ryssland hade så mycket stålar i Väst!
Trodde faktiskt Kreml hade satsat på guld istället, som förvaras på säkert ställe inom landet!
Även om det kostar några tusendels promillen av värdet att med flyg frakta guldet, vid någon större betalning, så kan det definitivt vara värt det.

Jag tror att Ryssland i alla fall förvarar allt guld i valutareserven i Ryssland om jag minns rätt. Men det är ofrånkomligt i dagens globaliserade värld med så omfattande internationell handel att valutareserven måste vara diversifierad och med stor övervikt för USD. Tyvärr. Vi får väl se om BRICs-länderna kan få till ett annat mer realt system så världen kan göra sig kvitt dollarberoendet.
Citera
2023-12-28, 21:16
Medlem
Citat:
Jag tror att Ryssland i alla fall förvarar allt guld i valutareserven i Ryssland om jag minns rätt. Men det är ofrånkomligt i dagens globaliserade värld med så omfattande internationell handel att valutareserven måste vara diversifierad och med stor övervikt för USD. Tyvärr. Vi får väl se om BRICs-länderna kan få till ett annat mer realt system så världen kan göra sig kvitt dollarberoendet.

Kan inte förstå att det skulle vara några problem alls, att ha typ 90 % av valutareserven i 400 uns (12,4 kg standard) guldtackor, och resten 10 % i US-dollar för mer löpande utgifter?
Som jag påpekade är kostnaden för flygfrakt vid en större betalning med guld helt försumbar, mot guldvärdet.
Tänker med mitt resonemang inte speciellt om något land, utan om i princip alla länder.
Senast redigerad av Hultabultan 2023-12-28 kl. 21:56.
Citera
2023-12-29, 00:33
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Kan inte förstå att det skulle vara några problem alls, att ha typ 90 % av valutareserven i 400 uns (12,4 kg standard) guldtackor, och resten 10 % i US-dollar för mer löpande utgifter?
Som jag påpekade är kostnaden för flygfrakt vid en större betalning med guld helt försumbar, mot guldvärdet.
Tänker med mitt resonemang inte speciellt om något land, utan om i princip alla länder.

Nej, det går inte med den moderna internationella handeln och betalningar som sker med fiatvalutor. Det skulle skapa en oerhörd instabilitet på valutamarknaderna om centralbankernas valutareserver inte avspeglade världshandeln och de valutor som där används. Men systemet är inte bra och är en restprodukt av Bretton-Woods med USD som ankare fast utan koppling till guld.
Citera
2023-12-29, 01:12
Medlem
Citat:
Nej, det går inte med den moderna internationella handeln och betalningar som sker med fiatvalutor. Det skulle skapa en oerhörd instabilitet på valutamarknaderna om centralbankernas valutareserver inte avspeglade världshandeln och de valutor som där används. Men systemet är inte bra och är en restprodukt av Bretton-Woods med USD som ankare fast utan koppling till guld.

Det är mycket möjligt du har rätt, att det skulle bli instabilitet om alla länder övergick till, 90 % av valutareserven i 400 uns (12,4 kg standard) guldtackor, och resten 10 % i US-dollar för mer löpande utgifter.
Men kan inte begripa vilka trångmål och stötestenar som skulle drabba ett enskilt land, som körde denna strategi?
Dessutom visar all historisk erfarenhet att guldpriset följer inflationen, och ger på lång sikt betydligt bättre behållning, än t.ex. räntebärande USAs stats-skuld-papper!
Senast redigerad av Hultabultan 2023-12-29 kl. 01:20.
Citera
2023-12-29, 05:29
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Det är mycket möjligt du har rätt, att det skulle bli instabilitet om alla länder övergick till, 90 % av valutareserven i 400 uns (12,4 kg standard) guldtackor, och resten 10 % i US-dollar för mer löpande utgifter.
Men kan inte begripa vilka trångmål och stötestenar som skulle drabba ett enskilt land, som körde denna strategi?
Dessutom visar all historisk erfarenhet att guldpriset följer inflationen, och ger på lång sikt betydligt bättre behållning, än t.ex. räntebärande USAs stats-skuld-papper!

För att enskilda länder så när som på något enstaka undantag har förbundit sig att ingå i centralbanksystemet med medlemskap i sammanslutningar som IMF och BIS. Det skulle krävas en global omvälvning för att ändra på det här systemet. Länder som vill lämna centralbankssystemet ses inte med blida ögon och tenderar att råka illa ut.
Citera
2023-12-29, 08:28
Medlem
Citat:
För att enskilda länder så när som på något enstaka undantag har förbundit sig att ingå i centralbanksystemet med medlemskap i sammanslutningar som IMF och BIS. Det skulle krävas en global omvälvning för att ändra på det här systemet. Länder som vill lämna centralbankssystemet ses inte med blida ögon och tenderar att råka illa ut.

Men de där reglerna om guldreservens storlek i jämförelse med valutareserven gäller tydligen bara för vissa länder?
Inte för länder som USA, Tyskland, Italien och Frankrike?
Dessa har 60 % guld - 40 % utländsk valuta, i total tillgångs-reserv.
Medan länder som Kina, Japan ligger på 3 % guld - 97 % utländsk valuta, i sin totala reserv.

Jag begriper fan ta mig ingenting?
https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_reserve
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_foreign-exchange_reserves
Citera
2023-12-29, 09:25
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Men de där reglerna om guldreservens storlek i jämförelse med valutareserven gäller tydligen bara för vissa länder?
Inte för länder som USA, Tyskland, Italien och Frankrike?
Dessa har 60 % guld - 40 % utländsk valuta, i total tillgångs-reserv.
Medan länder som Kina, Japan ligger på 3 % guld - 97 % utländsk valuta, i sin totala reserv.

Jag begriper fan ta mig ingenting?
https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_reserve
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_foreign-exchange_reserves

Större ekonomier kan ju hålla en högre andel guld i valutareserven helt enkelt för att de är större aktörer gentemot de flesta andra och inte behöver lika mycket utländsk valuta för att täcka importen. Sen finns det ju ett intervall man kan får hålla och upp till 60% guld verkar gå bra.
Citera
2023-12-29, 09:36
Bannlyst
"Efter två års fullskalig invasion av Ukraina har tillgångar från Rysslands centralbank frysts av västvärlden.

Nu pågår akuta diskussioner mellan USA och G7-nationerna om att beslagta dessa tillgångar, värda över 300 miljarder dollar, för att stödja Ukraina och dess försvar mot Ryssland.

Dessa diskussioner har provocerat fram en ilsken reaktion från Moskva, med Putins talesperson Dmitrij Peskov som starkt betonar att det "olagliga beslagtagandet" av ryska tillgångar är oacceptabelt."

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Läste denna nyhet
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/putin-kommer-med-en-skarp-varning-allvarliga-konsekvenser/ar-AA1lX6NF

Enligt västerländsk media så hotar Putin USA + G7 länderna med en militär eskalering. För nuvarande så har USA inte godkänt denna strategi, trots att det finns intressen inom USA + G7 att ge alla ryska tillgångar som är frysta av väst, till Ukraina.

Då väcker detta frågor:
  1. Vart skulle denna militära eskalering ske?
  2. Bluffar Putin åter igen? Han har hotat förut med militär eskalering, typ 10 eller fler gånger, utan resultat.
  3. Varför har USA och G7 länderna inte godkänt detta redan?

"Fullskalig invasion" är det återkommande styrkeordet. Inledningsvis gick man in med 190,000 man och det är inte fullskalig invasion. Men uttrycket ska användas ända till slutet då det är en del av den västliga propagandan. I EU för tydligen Frankrike, Tyskland och Italien de här diskussionerna, inte övriga EU, men de lär snabbt vara med på tåget. Sverige inte minst. Småskoj också att det uttalade "FREDS-PROJEKTET" EU inte står för fred alls utan fortsätter att göra sig själv mer fattigt, allt för att göda ett krig där hittills inga EU-medborgare sätter livet till. Hittills, det kan ändras om man vill.

Putin bluffade inte 2022. Ryssarna eskalerade 2022. NATO och EU har eskalerat till svar. Sverige har eskalerat med jag vet inte hur pass ett stort paket till Ukraina, 50 miljarder minst (inkluderat 30 i år), fordon och vapen, jag antar även ammunition, och medlemsskapet i NATO och dessförinnan ett avtal med amerikanerna. De får redan placera trupp och vapen här och det vinner vi ingenting på.

Tyvärr hoppas jag på ett ryskt svar och helst ett som svider. Jag har alltid i vuxen ålder mer eller mindre hatat vårt politiker-pack och ingenting har inträffat som fått mig att känna annorlunda. Tvärtom.
Citera
2023-12-29, 09:40
Bannlyst
Citat:

Här framgår ju tydligt den politiska risken av att penningaplaceringar Med ett penndrag kan pengarna försvinna och dessutom användas mot en själv. Man blir av med de egna pengarna och fienden köper ammunition för pengarna och skjuter mot en. Det finns aldrig några säkra tillgångar. Man blir av med pengarna och man blir beskjuten från den påstådda fredsaktivisten EU.

Sedan att EU stjäl. Det är ju inte konstigare än att USA stjäl. Det sker i Syrien hela tiden där amerikanerna ockuperar. Det är såhär väst håller på. Såhär har väst alltid hållit på.
Senast redigerad av Tjoenlai 2023-12-29 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in