2023-12-28, 21:38
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Holodomor drabbade främst de östra delarna, dvs Donbass, som är mer ryskt. Det är djupt olyckligt att väst hetsar ukrainare mot Ryssland genom hatiska lögner. Hela Sovjetprojektet var judiskt och än mer holodomor. Ryssar var de som drabbades hårdast av Sovjetkommunismen.
Väst behöver INTE hetsa Ukrainare mot piss ryzzland, dom vill bara vara fria från ryZZlands inflytande, är det svårt att fatta
Citera
2023-12-28, 21:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jag undrar hur mycket du förstår egentligen av regionen. De flesta talar ryska som förstaspråk i Donbass och ortodox Kristendom dominerar helt.

Jag har aldrig fattat helt hur man känner igen en "etnisk ukrainare" i Donbas, förutom de som rent faktiskt pratar ukrainska, år 2013 alltså. Är det helt baserat på hur de "känner sig", dvs om de identifierar sig som INTE t ex odiskutabelt ryska saker, som rysk-ortodoxa kyrkan eller tsaren?

Eller är det rent empiriskt-mätbart? Dvs kryssar "ukrainare" när man frågar dem om hur de identifierar sig och de får välja mellan t ex ryss eller ukrainier?

Eller är det ett sovjetiskt arv? Att alla skall stämplas som EN viss nationalitet? Alla sovjetmedborgare gick genom den registreringsprocessen.
Citera
2023-12-28, 21:40
Medlem
Lawlines avatar
Slår Ukraina ut 20 om dagen så når vi 6000 utslagna stridsvagnar före nyår. 350-400 bepansrade fordon slås ut denna månad. rySSland har ingen chans att producera motsvarade mängder vapen utan får förlita sig på köttvågor. Uppskattat antal stridsvagnar är ca 13 000 varva många är i så dåligt skick att de går inte att använda. Finns det 4000 kvar som går att använda är det bra. Ukraina slår ut ca 3000 om året med denna takt. rySStrollen kommer att grina och säga att det finns i Uralbergen tusentals som ingen har sett. Tro på det ni så mår ni bättre. Vändpunkten kommer förhoppningsvis innan nästa års slut. Då finns det kanske 1500-2000 kvar som är mer hopplockade delar och dessa behövs för att försvara Moskva. F16 plan, lend and lease, väst som skänker material gör att luftslottet faller fort för putler. Inte undra på att han vill ha fredsförhandlingar hela tiden. Vilken jävla loser.

https://index.minfin.com.ua/en/russian-invading/casualties/cost/

28.12.2023

Tanks — 5940 (+27)
Armored fighting vehicle — 11015 (+42)
Artillery systems — 8391 (+15)
MLRS — 935 (+1)
Anti-aircraft warfare — 617 (+1)
Planes — 329
Helicopters — 324
UAV — 6503 (+32)
Cruise missiles — 1620
Ships (boats) — 23
Submarines — 1
Cars and cisterns — 11180 (+40)
Special equipment — 1247 (+7)
Military personnel — aprx. 356670 people (+920)
Citera
2023-12-28, 21:40
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Står ingenstans där att Putin står anklagad för folkmord.
Det andra ordet i rubriken är Genocide...
gå och lägg dig , för gott.
Citera
2023-12-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Hahaha tror du på det där svamlet själv? 🤡
Underbart att se erat fruktlösa vevande hit och dit blandat med krav om fredsöversenkommelser
Då vet man att ryzzen åker på rejält med pisk. Tar mig en stor 🍺 och kollar på lite granatsläpp från drönare på ryzzar så länge.
Ja jag tror faktiskt på det jag själv skriver och det består inte bara av personliga påhopp som i ditt svammel.
Apropå fredsöverenskommelser så är det numera bara USA som mumlar om det.
Putin har upprepat att det inte är aktuellt öht, det tåget har gått för längesedan.
Så då menar du med din slutledningsförmåga att Nato åker på pisk nu?
Jag observerar bara vad som pågår från mitt trygga hörn i Väst.
Skål på dig och ha det så mysigt nu ikväll med alla Telegramsnuttar!
Jag ska kolla på en komedi på Netflix istället.
Citera
2023-12-28, 21:43
Medlem
Lawlines avatar
putler hittar nya frivilliga att skicka till fronten.

https://www.thetimes.co.uk/article/russian-warship-destroyed-ukraine-war-attack-crimea-3zg6pckjc

Citat:
The group added: “It is reported that Putin is completely furious over the destruction of the Novocherkassk large landing ship. An order was issued to punish the Crimean air defence forces. It is expected that many commanders will be removed and sent to the front to participate in assault groups.”
Citera
2023-12-28, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Putin är inte anklagad för folkmord, visa i så fall en länk där det står så uttryckligen.
Eftersom du är så efter så har jag ingen skyldighet att ge dig länkar eller annan fakta då du helt enkelt inte är förmögen att tillgodogöra dig sånt. Du är ur skick till det. Detta baserar jag på dina tidigare inlägg.

Hur känns det att båtj-veln Novocherkassk blev ett storslaget tidiglagt nyårsfyverkeri förresten, eller att runt 1000 ryska apor blev avlivade i Ukraina idag igen? Tråkigt va?
Citera
2023-12-28, 21:45
Medlem
Citat:
Jag undrar hur mycket du förstår egentligen av regionen. De flesta talar ryska som förstaspråk i Donbass och ortodox Kristendom dominerar helt.

Runt 70% av befolkningen talar ryska som första språk, men det säger inget om etnicitet eller vilken sida man stödjer.
Exempelvis Zelensky talar ryska som första språk vilket ju är ett ganska tydligt exempel på hur många rysktalande Ukrainare ställer sig i kriget.
Ser men så etnicitet istället så är som sagt ryssarna i minoritet i Donabass.
50% av befolkningen i Donbass är ortodoxa krista, men det är fördelat på den Ryska och den Ukrainska ortodoxa kyrkan.
Citera
2023-12-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Det andra ordet i rubriken är Genocide...
gå och lägg dig , för gott.
Putin är anklagad för krigsbrott och inget annat, dom ansåg det inte hålla för folkmord.
Citera
2023-12-28, 21:49
Medlem
Citat:

Majoriteten är ändå Ukrainare och fler i Donbas vill tillhöra Ukraina än Ryssland.
Citera
2023-12-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Eftersom du är så efter så har jag ingen skyldighet att ge dig länkar eller annan fakta då du helt enkelt inte är förmögen att tillgodogöra dig sånt. Du är ur skick till det. Detta baserar jag på dina tidigare inlägg.

Hur känns det att båtj-veln Novocherkassk blev ett storslaget tidiglagt nyårsfyverkeri förresten, eller att runt 1000 ryska apor blev avlivade i Ukraina idag igen? Tråkigt va?
Ett smart sätt när man har slut på argument är att byta ämne. Men väntar fortfarande på en länk där det står att Putin står anklagad för folkmord.
Citera
2023-12-28, 21:51
Medlem
Kvällstal från Kiev
"Rapporter från inrikesministeriet och Ukrainas säkerhetstjänst: det finns goda resultat i skydd mot kollaboratörer och skyttar, i kampen mot brottslighet.

Arbetet i vår exportkorridor i Svarta havet: redan mer än 12 miljoner ton Särskilt betydande resultat för december, och detta märks på nivån för hela vår ekonomi".

Äntligen har Ukraina rensat ut rysk förstörelseverksamhet i Svarta Havet och levererar för fullt på export.
Den Ukrainska ekonomin stärks livsmedelspriserns globalt sjunker och världssvälten minskar.
https://www.pravda.com.ua/news/2023/12/28/7434982/

Utmärkt jobbat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in