2023-12-27, 13:41
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Fast nu är det väl snart slut på drönarna.
Ja helt rätt, en hel skeppslast ryska drönare gick väl upp i rök häromdagen om det stämmer?
Citera
2023-12-27, 13:42
Medlem
Är den officiella ryska siffran fortfarande 1 död och 2 med skrubbsår i senaste fyrverkeriet?
Citera
2023-12-27, 13:49
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför prioriterade man då att återta staden under motoffensiven?

På de kartor jag sett, så går man runt Bakhmut. Norr och söder om.
Indikerar att man vill innesluta de ryska trupperna inne i ruinerna.
Detta ser alla, även ryssar.
Så de förstärker på fronten.
Ukraina binder trupp, då Putin skulle ogilla att Ukraina tog tillbaka Bakhmut.

Så ryssarna är tvungna att binda större trupp kring ruinerna.
Smart av Ukraina.

Sedan undrar jag när anfallet mot Kramatorsk kommer. Skulle inte Bakhmuts fall, öppna för ryssarna att ta allt fram till Kramatorsk?

Sedan undrar jag hur du ser på att ryssarna har fått en ny ubåt?
Platsen för tilldragelsen är: https://maps.app.goo.gl/b5LUAQTdwkVsp7658
Citera
2023-12-27, 13:52
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Fast nu är det väl snart slut på drönarna.

Med tanke på att du oftast inte vet vad du pratar om, borde du inte någon gång stanna till och tänka innan du öppnar munnen?

https://kyivindependent.com/minister-ukraine-already-produced-50-000-fpv-drones-in-december/
Citat:
Ukraine has already produced 50,000 first-person-view (FPV) drones in December, Strategic Industries Minister Oleksandr Kamyshin said on Dec. 20.

FPV drones are cheap to manufacture and can be precisely flown into targets. They have the capability of destroying much more expensive military equipment.

Kamyshin said in October that Ukraine aimed to massively scale up its production of drones to tens of thousands per month.

He added on Dec. 10 that Ukraine has the capability to produce 10,000 mid-range drones and 1,000 long-range drones, which can fly more than 1,000 kilometers, in 2024.
Citera
2023-12-27, 13:57
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55

Det var det jävligaste, dom bygger den alltså på Krim. Dags för några stormshadow. Inte för att det har någon större strategisk betydelse utan för att det skulle svida hos ryssen.
Citera
2023-12-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
På de kartor jag sett, så går man runt Bakhmut. Norr och söder om.
Indikerar att man vill innesluta de ryska trupperna inne i ruinerna.
Detta ser alla, även ryssar.
Så de förstärker på fronten.
Ukraina binder trupp, då Putin skulle ogilla att Ukraina tog tillbaka Bakhmut.

Så ryssarna är tvungna att binda större trupp kring ruinerna.
Smart av Ukraina.

Sedan undrar jag när anfallet mot Kramatorsk kommer. Skulle inte Bakhmuts fall, öppna för ryssarna att ta allt fram till Kramatorsk?

Ja! Från Bakhmut och saltgruvan i Soledar skulle Putin tvinga väst på knä genom en megaoffensiv. De ska bara bygga färdigt järnvägen fram dit så de kan börja mobilisera. Det var så jag minns det
Citera
2023-12-27, 14:17
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
De figurerna tror knappast själva på det de säger. De tjänar pengar på att det finns lågbegåvade stollar som tror på dem.
Ritter och Macgregor är ökända för att ha fel i allt de säger om kriget. Enligt Macgregor skulle Ukraina falla Mars 10 2022.

Lågt räknat 100k döda ryssar. Det var ett bra tag sedan ryskt läckage avslöjade 73k döda i ryska armén enbart.
Det skulle betyda mer 600k döda ukrainska soldater och att Ukraina skulle ha totala förluster som vida översteg arméns storlek.
Alla med en något så när fungerande hjärna förstår att det är omöjligt.

Alla seriösa bedömningar är att ryssarna har högre förluster. Det stöds av bekräftade förluster av stridsfordon.

Namnen jag räknade upp har haft bara så oändligt mycket mer rätt än agitpropmupparna på er sida, som t.ex John Deni. Ukraina var på väg att skriva under fredsavtalet i Istanbul i mars 2022 när anglosnuskarna lade sig i.

Ja, 400-500k döda ukrainska soldater hittills är en rimlig uppskattning. Det styrks också av att Kiev nu måste mobilisera ytterligare 500k man.
Citera
2023-12-27, 14:18
Medlem
donald12s avatar
Snygg turret toss. Flyger riktigt högt med en vacker eldsvamp under.

https://www.reddit.com/r/ukraine/s/TQjkFaMoCW
Citera
2023-12-27, 14:23
Medlem
Taggads avatar
Förbrytarna snokar - skrota allt ryskt. 🤬
Citat:
Granskning: Tusentals ryska kameror används i Ukraina – risken är att Putin ser allt
Tusentals ryska övervakningskameror används i städer, vid infrastruktur, av företag och i helt vanliga hem i Ukraina. Risken finns därför att Ryssland kan ta del av materialet, skriver Radio Free Europes undersökande redaktion Scheme.

Den ukrainska kommunikationsmyndigheten SSSCIP har larmat regeringen om detta potentiella säkerhetshot. Tekniska experter och tidigare militärer instämmer i den bedömningen.

Systemet som används heter Trassir. Redaktionen utförde ett eget test, och såg då hur information överfördes till flera olika IP-adresser i Moskva när kamerorna var uppkopplade mot nätet.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Senast redigerad av Taggad 2023-12-27 kl. 14:25.
Citera
2023-12-27, 14:28
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jo, Kiev är omringat. ”Under siege” även enligt officiella Kievkällor.

Då var det över då?

Jaha.
Saknar det djupa bakomliggande analysen?
Kanske är det så att inte Ritter har gjort klart den än?
Citera
2023-12-27, 14:37
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Vi får hoppas att det finns en annan lösning men du drömmer ifall du tror att Ukraina kan hålla stånd mer än några dar mot ett Ryssland som kör på med allt de har. Bara Rysslands helvetiska artilleri skulle slakta det mesta Ukraina har militärt. Sen kommer ryska flygvapnet och därefter stridsvagnarna. Det går väldigt fort när ryssarna avancerar och deras olika vapenslag är grymt välsynkade.
Såhär skrev du dagen innan kriget.😂

Citat:
Ja, det skulle nog ta 2-3 dagar för Ryssland att ta hela Ukraina inklusive Kiev. Men det behöver de inte utan det räcker med att få bort Kievs styrkor från Donbass.

Iaf en vatnik som stödjer ukrainasidan när vi säger att ryssarna förväntade sig en promenadseger på 72h.
Citat:
Namnen jag räknade upp har haft bara så oändligt mycket mer rätt än agitpropmupparna på er sida, som t.ex John Deni. Ukraina var på väg att skriva under fredsavtalet i Istanbul i mars 2022 när anglosnuskarna lade sig i.

Ja, 400-500k döda ukrainska soldater hittills är en rimlig uppskattning. Det styrks också av att Kiev nu måste mobilisera ytterligare 500k man.
Nu en massa nya fantasier.
Senast redigerad av Thelonegunman 2023-12-27 kl. 14:50.
Citera
2023-12-27, 15:03
Medlem
Citat:

Nyss påstod du över 600k men alla normalbegåvade förstår att även 400k är omöjligt eftersom det fortfarande skulle innebära att hela armén var utslagen. Du borde lära dig skillnaden mellan rimligt och omöjligt!
Nej, flera av de du nämnde är ökända just för att hitta på och ständigt ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in