2023-12-26, 18:28
Medlem
Sonen fyllde nyss 16 och är endast 171cm nästan alla runt om honom är en bit längre. Hans mor är 168 och jag 180. Alla män i släkten är över 180 eller längre. Undrar hur lång han kommer att bli och varför han ligger så långt efter i sin längd, är det möjligt att han blir 180 med tanke på att han redan är 16? Eller kommer han sluta någon stans där emellan? Är det någon annan som började växa på senare år
Senast redigerad av Slaggaren88 2023-12-26 kl. 18:33.
Citera
2023-12-26, 18:52
Medlem
Gå till en läkare som kan spå sådant. De kan ganska väl avgöra hur lång du kommer att bli. Du bör göra det så fort som möjligt innan tillväxtplattorna - ja de heter så - slår av och slutar ge längd på benen i kroppen. Så skjut inte upp det här om det bekymrar dig, därför att i ett sådant här fall finns det verkligen något som heter för sent. Problemet är bara att läkarna kommer tycka att du är lång nog, men det kanske du inte håller med om, så då får du kika på hur att få tag i något preparat som ger dig en längdspurt.
Citera
2023-12-26, 18:59
Medlem
Blaajj2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaggaren88
Sonen fyllde nyss 16 och är endast 171cm nästan alla runt om honom är en bit längre. Hans mor är 168 och jag 180. Alla män i släkten är över 180 eller längre. Undrar hur lång han kommer att bli och varför han ligger så långt efter i sin längd, är det möjligt att han blir 180 med tanke på att han redan är 16? Eller kommer han sluta någon stans där emellan? Är det någon annan som började växa på senare år
Du och din sambo är båda genomsnittligt långa för respektive kön. Känns väl därför rimligt att han blir dryga 180 centimeter.

Vid 16 års ålder kan man fortfarande växa någon decimeter till, beroende på vilken fas i puberteten befinner sig i.
Citera
2023-12-26, 19:01
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

De flesta som är 16 år växer några cm till, en del inga alls. Enskilda växer kanske en dm, men det är ovanligt. Jag växte tre cm från det jag var 16 år till 30, vilket är normalt. Ska han ha tillväxthormon får han fråga efter det nu, för vid 18 börjar tillväxtplattorna att stängas.

För att växa maximalt behövs tillräckligt med protein, fett, vitaminer och kalcium dagligen. Ja, ordentlig och näringsrik mat.
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-26 kl. 19:04.
Citera
2023-12-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
De flesta som är 16 år växer några cm till, en del inga alls. Enskilda växer kanske en dm, men det är ovanligt. Jag växte tre cm från det jag var 16 år till 30, vilket är normalt. Ska han ha tillväxthormon får han fråga efter det nu, för vid 18 börjar tillväxtplattorna att stängas.

För att växa maximalt behövs tillräckligt med protein, fett, vitaminer och kalcium dagligen. Ja, ordentlig och näringsrik mat.
Det är inte normalt att växa tills man är 30.
Citera
2023-12-26, 19:34
Medlem
Citat:
”Pojkar: (Mammas längd + 13 cm + fars längd) dividerat med 2 = förväntad längd som vuxen”

https://www.familjeliv.se/foralder/rakna-ut-sa-lang-blir-ditt-barn-enkelt-raknesatt/167466

(168+13+180)/2 = 180,5 cm

Dock finns en felmarginal på ±10 cm, så ingen vet...
Senast redigerad av Orellanin 2023-12-26 kl. 19:37.
Citera
2023-12-26, 19:38
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Det är inte normalt att växa tills man är 30.

Ej ovanligt män växer en cm mellan 25 och 30. Den centimetern brukar tillkomma i ryggraden. Det är känt inom vetenskapen. Annars så tycker jag folk slutade växa när de kom till 18 års ålder eller möjligen 20.

Mellan 20 och 27 typ, hade jag exakt samma längd. Sedan när jag mätte mig vid 30 års ålder, då var jag en cm längre. Den nya en cm längre längden har jag än i dag.

Edit: Jag är faktiskt två cm längre idag än jag var på mönstringen, som skedde när jag var 18 år. Mellan 18 och 20 fick jag en cm. Sedan ytterligare en cm till i närheten av 30 års ålder.
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-26 kl. 19:48.
Citera
2023-12-26, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
och hans inlägg redigerades strax efter jag skrev så, märkligt va?

först löd inlägget:
Rubriken är densamma, så det hela är tokförvirrat nu.
Citera
2023-12-26, 19:51
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ednbjuurolgn
Rubriken är densamma, så det hela är tokförvirrat nu.

gå tillbaka till mitt svar på hans frågeställning så ser du exakt vad jag Quotade.
Han ändrade inlägget efter att jag påpekade att det var 18 års gräns
Citera
2023-12-26, 20:04
Medlem
Luxuss avatar
E väl lika bra att slänga tråden innan alla åker på varningar för 1,06

Du blir precis så lång som det är tänkt, är du kort får du göra som de andra korta å träna biceps, vader å ha en kaxig uppsyn - blir du lite längre kan du slappna av. lycka till
Citera
2023-12-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ej ovanligt män växer en cm mellan 25 och 30. Den centimetern brukar tillkomma i ryggraden. Det är känt inom vetenskapen. Annars så tycker jag folk slutade växa när de kom till 18 års ålder eller möjligen 20.

Mellan 20 och 27 typ, hade jag exakt samma längd. Sedan när jag mätte mig vid 30 års ålder, då var jag en cm längre. Den nya en cm längre längden har jag än i dag.

Edit: Jag är faktiskt två cm längre idag än jag var på mönstringen, som skedde när jag var 18 år. Mellan 18 och 20 fick jag en cm. Sedan ytterligare en cm till i närheten av 30 års ålder.
Det finns undantag, men det normala är att ingen längdtillväxt sker efter 20 års ålder.
Citera
2023-12-26, 20:49
Medlem
mewmewmews avatar
Varför är du så himla fast vid din sons längd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in