Citat:
Ursprungligen postat av
jonkebonke
Ok. Men vad fan ska ryssarna med en totaldemolerad stad till där det bodde 10 000 invånare innan ryssarna gjorde den till en grushög?
Är det det första genombrottet för ryssarna i deras krig mot sitt "broderfolk på länge? Kommer ryssen ta över Kiev om några dagar nu? Jag vet inte varför du verkar så nöjd.
Känns det bättre för ryssen och i synnerhet dig nu?
Det är ganska genomgående rysk taktik som de kört såväl i Syrien och Tjetjenien, de artilleribombar städer till smågrus bara för de kan och verkar inte kunna avhålla sig ens när det är kontraproduktivt.
Men ryska militären är väl desperata att kunna visa upp någon form av framgång och säga att de erövrat en stad, även om den staden knappast är en stad längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Destablisera? Så att ännu fler flyr till Ryssland?
Vet du hur många som flydde till Ryssland från Donbass redan 2014?
Det är ju också ett sätt att utvidga det ryska imperiet....
Jag har inga siffror i huvudet, men jag kan mycket väl tänka mig att man vill fly från område där stridigheter pågår, stridigheter som till största del var Rysslands verk.
Citat:
Putin är inte knäpp. Han agerar ganska precis så som många amerikanska experter förutsåg att vilken som helst rysk politiker skulle göra. Redan på 90 talet varnade många för den här utvecklingen
Ja, det är inte otippat att ifall affärsägare vägrar betala beskyddarpengar så kan maffian surna till efter ett tag. Däremot väntar man sig kanske inte att maffian omsätter detta till att förstöra flera kvarter till grunden, i synnerhet inte när det är nära mer välmående områden med större polisnärvaro.
Putin kanske fortfarande handlar rationellt utifrån sin verklighetsuppfattning, det är bara det att denna verklighetsuppfattningen blivit alltmer deformerad ju mer tiden gått.
Jag har talat med vissa finländare om landets NATO-ansökan, då det är intressant då Finland är verkligen landet som kan konsten att gå på tå för att inte reta upp Ryssland, så till den milda grad att de till och med fick begreppet "Finlandisering" tillägnat sig.
Men det blev trots allt detta NATO-ansökan då Finland tidigare åtminstone kände att de visste var de hade Ryssland, men Ukraina-kriget kom så otippat att de känner att Ryssland nu är oberäkneligt och inte ens går att anpassa sig till.