2023-12-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Jaha, 350 000 döda Ryssar och 0 döda ukrainare eller hur?

Det är 350000 i ryska förluster. Inte döda.
Ukraina har antagligen passerat 200000 i förluster nu.
Citera
2023-12-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Japp, 350,000 dödade ryssar. Smaka på den siffran. Och allt för att putin fick för sig att moderna ryssland är en stormakt, och inte en kleptokratisk lekstuga för oligarker.

Ukraina rapporterar 350k i ryska förluster vilket är en rimlig siffra.
Sannolikheten för att 100% av förlusterna skulle vara döda är lika med noll.
Citera
2023-12-25, 22:01
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
De måste gå på droger hela högen....

Det går rykten att dom tilldelas mephedrone, orkar inte leta reda på någon recension från tripprapportforumet här på Flashback men rent allmänt så skulle jag tro det strular till verklighetsuppfattningen för soldaterna. Men rent allmänt och tack vare att dom rekryterat fängelsekunder så är 15% en låg uppskattning.

https://www.newsweek.com/putin-military-drug-use-1843280
Citat:
Up to 15 percent of Russian soldiers fighting in Ukraine are using drugs, according to the latest intelligence report by the British Ministry of Defense.

Jag har bara googlat lite snabbt nu så jag hittar inga aktuella siffror på hur utbrett alkoholmissbruket är i Rysslands militär men går man tillbaka till Sovjettiden så hittade jag det här.

https://www.jstor.org/stable/45304797
Citat:
the military is estimated at more than 20 percent, with an additional 30 percent to 35 percent who may be "heavy drinkers." Higher percent- ages of alcoholism and heavy drinking are unlikely, since a conscript's (the majority of the military manpower) monthly salary is less than the cost of a half-liter of vodka.

Lägg därtill kylan denna årstid och dess effekt om man blir kraftigt nerkyld och jag tror man har en förklaring på deras trippade beteende.
Citera
2023-12-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det går rykten att dom tilldelas mephedrone, orkar inte leta reda på någon recension från tripprapportforumet här på Flashback men rent allmänt så skulle jag tro det strular till verklighetsuppfattningen för soldaterna. Men rent allmänt och tack vare att dom rekryterat fängelsekunder så är 15% en låg uppskattning.

https://www.newsweek.com/putin-military-drug-use-1843280

Jag har bara googlat lite snabbt nu så jag hittar inga aktuella siffror på hur utbrett alkoholmissbruket är i Rysslands militär men går man tillbaka till Sovjettiden så hittade jag det här.

https://www.jstor.org/stable/45304797

Lägg därtill kylan denna årstid och dess effekt om man blir kraftigt nerkyld och jag tror man har en förklaring på deras trippade beteende.

Ja, så kan det vara.

Ryssarna ljuger vidare.
"Ryska styrkor har tagit full kontroll över staden Marinka i östra Ukraina. Det hävdar försvarsministern Sergei Shoigu på juldagen, enligt Reuters."

I sin desparata jakt på någon "framgång"
Shouiguns sista uttalande?
Eller kan man i det ryska narrativet, ljuga sig igenom ett helt krig, och ha fortsatt förtroende,
Märkligt.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ryssland-havdar-marinka-kontroll
Citera
2023-12-25, 22:30
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ok. Men vad fan ska ryssarna med en totaldemolerad stad till där det bodde 10 000 invånare innan ryssarna gjorde den till en grushög?

Är det det första genombrottet för ryssarna i deras krig mot sitt "broderfolk på länge? Kommer ryssen ta över Kiev om några dagar nu? Jag vet inte varför du verkar så nöjd.

Känns det bättre för ryssen och i synnerhet dig nu?

Det är ganska genomgående rysk taktik som de kört såväl i Syrien och Tjetjenien, de artilleribombar städer till smågrus bara för de kan och verkar inte kunna avhålla sig ens när det är kontraproduktivt.
Men ryska militären är väl desperata att kunna visa upp någon form av framgång och säga att de erövrat en stad, även om den staden knappast är en stad längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Destablisera? Så att ännu fler flyr till Ryssland?
Vet du hur många som flydde till Ryssland från Donbass redan 2014?
Det är ju också ett sätt att utvidga det ryska imperiet....

Jag har inga siffror i huvudet, men jag kan mycket väl tänka mig att man vill fly från område där stridigheter pågår, stridigheter som till största del var Rysslands verk.

Citat:
Putin är inte knäpp. Han agerar ganska precis så som många amerikanska experter förutsåg att vilken som helst rysk politiker skulle göra. Redan på 90 talet varnade många för den här utvecklingen

Ja, det är inte otippat att ifall affärsägare vägrar betala beskyddarpengar så kan maffian surna till efter ett tag. Däremot väntar man sig kanske inte att maffian omsätter detta till att förstöra flera kvarter till grunden, i synnerhet inte när det är nära mer välmående områden med större polisnärvaro.

Putin kanske fortfarande handlar rationellt utifrån sin verklighetsuppfattning, det är bara det att denna verklighetsuppfattningen blivit alltmer deformerad ju mer tiden gått.

Jag har talat med vissa finländare om landets NATO-ansökan, då det är intressant då Finland är verkligen landet som kan konsten att gå på tå för att inte reta upp Ryssland, så till den milda grad att de till och med fick begreppet "Finlandisering" tillägnat sig.

Men det blev trots allt detta NATO-ansökan då Finland tidigare åtminstone kände att de visste var de hade Ryssland, men Ukraina-kriget kom så otippat att de känner att Ryssland nu är oberäkneligt och inte ens går att anpassa sig till.
Citera
2023-12-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Va konstigt för enligt undersökning i USA så har stödet hos republikaner och befolkningen ökat.
Det enda är att republikanser vill stoppa invandring via Mexikos gräns. Den största republikanska utmanaren till Trump är en kvinna som går hårt på att öka stödet till ukraina framöver. I princip alla länder i EU utom Ungern och Slovakien vill öka och ökar sitt bistånd.

Europas militörpriduktion 3 dubblas under nästa år. Efter detta kommer EUs länder ha rejäl överproduktion och kommer kagerhålla ofantligt mycket mer vapen och ammo. Skulle Kina få för sig att bråka med Taiwan om säg 2.3 år sånkommer våra lager vara fulla. Ska de slå till måste de göra det nu, annars är det kört. Tänk på att Rysslands ekonomi är ungefär som Greklands och EUs vaoentillverkming under nästa år kommer var 5-6 gånger större än Rysslands. Problemet är att EU inte vill skicka avancerade vapen till Ukraina.
Österrike e inte heller så intresserade av att hjälpa Ukraina så problemet finns i många länder där högern e stark. Till skillnad från dej tror jag att republikanerna kommer lyckas i sin kamp för att stoppa stödet till Ukraina även om det finns en och annan inom republikanerna som delar Demokraternas uppfattning att det e viktigt med stöd till Ukraina.
Citera
2023-12-25, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Väst är i krig mot Ryssland via Ukraina, Biden har själv erkänt detta. Man verkar inte vilja få till någon fred öht.

Fred får man när Putin och Ryssarna lämnar Ukraina.
Citera
2023-12-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Filmar man samma sak ur fem olika vinklar ser det mycket ut.

Bara för att Ryssarna använder den tekniken så betyder det inte att resten av världen gör det.
Citera
2023-12-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Enda realistiska lösningen på kriget är ett väst-Ukraina och ett öst-Ukraina. Fredsförhandlingarna måste till omgående.

Helt rätt! Enda realistiska lösningen är som du säger ett väst Ukraina (med 2013 års Ukrainska gränser) och ett Öst Ukraina där Rostov, Volgograd, Astrakhan, Belgorod, Voronezh och Kursk ingår. Samt allt land söder om dessa som ryssarna i dagsläget anser vara deras.
Citera
2023-12-25, 23:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Rysk pansarvagn kör tillbaka till säkert område. Ett par ryssar längs vägen vill åka med men den stannar inte. En är skadad och ger snabbt upp men den andra springer efter en lång bit och försöker ta sig in i pansarbilen. Men han ramlar och tvingas ge sig. Undrar om han ångrar att han reste till Ukraina?
https://twitter.com/ChallengerInUA/status/1739362694048739608
Citera
2023-12-25, 23:26
Medlem
raskenss avatar
Som en scen från Apocalyps now. Ryskt kamratskap vid pansarfordon. Ryss försöker hoppa ombord i farten. En död ryss ligger på taket med dinglande ben, utbmd vägen ligger en död ryss. Man känner bara äckel när man ser den ryska våldtäktsarmen i farten:

https://x.com/NOELreports/status/1739384484422631518?s=20
Citera
2023-12-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Tik-Tok och VDV eller var det Wagner sköt ju på varandra vid minst ett skede.

Det blir lätt så när man spelar in tik-tokvideor där man skjuter vilt åt alla håll. man är nästan garanterad att träffa något bland de egna någon av gångerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in