2023-12-25, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
För helvete lär dig skillnaden på luftvärn och flygvapen.
Det är när f16 kommer i luften på allvar som Ukraina kan utmana ryssen.
Att dom skjuter ner ryssflyg MED luftvärn har väl fan ingen sagt emot?
Det är alldeles för få f16 som kommer till Ukraina så det kommer inte att göra någon skillnad alls.
Citera
2023-12-25, 12:15
Medlem
Verkar som om ryssarna har tagit bra med mark vid Robotyne nu.
Citera
2023-12-25, 12:15
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Ryska kärnvapen är ingen pytteliten katt och hunden tänker rätt.
Ryssland kommer inte att använda kärnvapen mot väst. Punkt.
Eftersom Ryssland vet att väst skulle slå tillbaka med kärnvapen i så fall.
Citera
2023-12-25, 12:17
Medlem
1) Jag hoppas att julhelgen är god för alla Ukraina-vänner och vänner av rättvisa.

2) Även pro-ukrainske youtubern "Reporting from Ukraine" påstår idag att den första skvadronen F-16 är i tjänst och att det är med hjälp av F-16 man skjutit ned 5 ryska jet fighters och bombers de 3 sista dagarna.

3) Men såsom expert här går jag på min magkänsla som säger att det inte är F-16 som tagits i bruk. Dessa plan blir tillgängliga först i mars-april enligt min känsla och senare kommer fler, bland annat från Holland, som skänker 18 sådana plan.

4) Ukraina kör fortfarande sina gamla Mig-29, Su-24 och Su-25. Det är ett mycket litet flygvapen men man har förbättrat robotsystemen på dessa samt har flyttat luftvärn närmare fronterna.

5) Igår blev det bekräftat en nedskjutning av en rysk SU.35 och att piloterna dog. Idag bekräftades också gårdagens nedskjutning av en SU-30SM som precis hade avfyrat mot Odessa-området.
Pilotens öde är okänt.
Citera
2023-12-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Du ser även du har upptäckt att Paasikivi håller en realistisk nivå i sin rapportering.
Att han är proUkraina gör ju inte att han slirar på sanningen.
Tycker han genomgående haft en korrekt bedömning och beskrivning av förloppen.
Det konstiga är att han gör en helomvändning om Ukrainas chanser så snabbt.
Citera
2023-12-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Det är alldeles för få f16 som kommer till Ukraina så det kommer inte att göra någon skillnad alls.

En skvadron är mycket snart i tjänst och sedan följer 18 st från Holland. Successivt tillför man fler och fler F-16. Jag skall studera frågan närmare men magkänslan är också viktig när vi debatterar.

Rysslands beredskap i luften verkar usel eftersom man förlorat 5 flygplan på 3 dagar. Flygvapenchefen kan vänta sig en vistelse på GULAG.
Citera
2023-12-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Utan massleveranser av F-16 har dom inget flygvapen värt namnet.
Hur tror du orcherna har kunnat lägga dessa hav av minfält utan att bli bombade till stenåldern?

Luftvärn. Bägge sidor har redan från början haft potent luftvärn, Ukraina måste ju prioritera skyddet av sina städer pga terrorbombningar.
Ukrainskt flygvapen kan lika lite som ryskt verka effektivt nära fronten, ryssarna har dessutom haft längre räckvidd på jaktrobotarna.
Detta kommer att ändras iom F16, det är därför de försöker snacka ner dem, att de är för få osv.

Ett femtiotal F16 med potential att bära Amraam, Meteor osv innebär att ryskt flyg inte överhuvudtaget kan uppträda inom kanske 150km från fronten. Och vi kommer att märka när de är på plats. På samma sätt som sjödrönare och sjömålsrobotar innebar att svartahavsflottan måste ombaseras till östra delen av Svarta Havet där den inte längre kan utgöra ett hot mot handelssjöfarten.

Och värre blir det i takt med att Ukraina får modernare och mer långräckviddiga vapensystem.
Citera
2023-12-25, 12:25
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Normalt läggs minfält ut längs en linje på några hundra meter, ryssarna har skjutit ut minor med artilleri och flygbomber över ett område som är upp till 20km brett längs fronten.

Det är givetvis ett vansinne som kommer att drabba generationer av ukrainare framgent och ett ytterligare bevis på Rysslands totala brist på humanism och respekt för civila.

Patriot, Himars, F35 och A10 warthog är hur USA hade löst det där.
F35 smyger in och skjuter sönder ryskt luftförsvar, A10 rensar frontnära när de inte längre hotas av luftförsvar, himars tar bort logistik på djupet, patriot skyddar mot allt eventuellt inkommande. 20 km minor i djupet är inte värre än färre minröjda korridorer på 500 meter djup minfält. Och är motståndaren pacifiserad som beskrivet ovan hade man metodiskt kunnat ta sig igenom minfältet, därefter hade man vunnit.

Nu får dock Ukraina varken f35 ellet a10, men istället f16. Så även om Ukraina kan förneka Ryssland luftherravälde i Ukraina, så är det inte öppen gata för Ukraina att flyga runt i Ryssland. Så det blir spännande att se vad som skulle kunna tippa över breaking point till en Ukrainsk vinst. Om Ukraina vinner tror jag två faktorer kommer bidra:
1. Ryssland får svårt att fortsätta med köttvågorna, pga av en kombination av vägran och inhemskt missnöje.
2. Västvapnen är överlägsna de ryska och skjuter långsamt bort luftförsvaret hos ryssarna, vilket tillåter ukraina att skjuta bort frontnära ryssar och sakta hitta hål i minfälten.
Citera
2023-12-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
I texten står det ingenting om att Ukraina kommer förlora kriget.
Grattis du har en fantastisk obeservationsförmåga, för faktiskt så står det ingenstans att Ukraina kommer att förlora.
Däremot står det att Paasikivi börjar tvivla på Ukrainas förmåga att ta hem det här.
Det står ju också att stödet från väst har minskat kraftigt.
Citera
2023-12-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Patriot, Himars, F35 och A10 warthog är hur USA hade löst det där.
F35 smyger in och skjuter sönder ryskt luftförsvar, A10 rensar frontnära när de inte längre hotas av luftförsvar, himars tar bort logistik på djupet, patriot skyddar mot allt eventuellt inkommande. 20 km minor i djupet är inte värre än färre minröjda korridorer på 500 meter djup minfält. Och är motståndaren pacifiserad som beskrivet ovan hade man metodiskt kunnat ta sig igenom minfältet, därefter hade man vunnit.

Nu får dock Ukraina varken f35 ellet a10, men istället f16. Så även om Ukraina kan förneka Ryssland luftherravälde i Ukraina, så är det inte öppen gata för Ukraina att flyga runt i Ryssland. Så det blir spännande att se vad som skulle kunna tippa över breaking point till en Ukrainsk vinst. Om Ukraina vinner tror jag två faktorer kommer bidra:
1. Ryssland får svårt att fortsätta med köttvågorna, pga av en kombination av vägran och inhemskt missnöje.
2. Västvapnen är överlägsna de ryska och skjuter långsamt bort luftförsvaret hos ryssarna, vilket tillåter ukraina att skjuta bort frontnära ryssar och sakta hitta hål i minfälten.

20 km innebär 20 km långsam minröjning samt 50-100 år av civil katastrof. Det är det som är problemet, inte hur USA hade gjort.
Citera
2023-12-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En skvadron är mycket snart i tjänst och sedan följer 18 st från Holland. Successivt tillför man fler och fler F-16. Jag skall studera frågan närmare men magkänslan är också viktig när vi debatterar.

Rysslands beredskap i luften verkar usel eftersom man förlorat 5 flygplan på 3 dagar. Flygvapenchefen kan vänta sig en vistelse på GULAG.
Ja jag vet inte men Ryssland har ju över 900 högteknologiska plan, så det finns tydligen att ta av.
Citera
2023-12-25, 12:31
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
20 km innebär 20 km långsam minröjning samt 50-100 år av civil katastrof. Det är det som är problemet, inte hur USA hade gjort.

Ja jag tycker inte det är bra med alla dessa minor, ville mer komma med ett militärtekniskt perspektiv på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in