2023-12-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är väl se man "löser" det. Alla gånger minderåriga fått lotter av sina föräldrar. Att de skrapar och sedan om de vinner hämtar föräldrarna ut vinsten eller vid högvinst står för alla kontakter med lotteribolaget och pengarna förs över till förälderns konto. För att sedan från detta konto föras över till barnet.

Här blir det ju dock problem med att Lotteriinspektionen kommer ha bevis från uttalanden av denna 17-åring att det var hennes lott hon vann bilen. Lösningen i efterhand blir kanske att 17-åringen hade fel hon fick bara vad med och rätta lotten men det var föräldrarna som vann. Även om det i säg sett till lagen är fel egentligen att hon får vara med och spela så att säga.

Men bara för att 17åringen som ringer så äger hon väl ff inte lotten...

Nu kan jag inte bingolotto direkt men är färgfemman bunden till lotten så blir tjejen bara en bullvan som väljer låda liksom...

Men det kan finnas regler att dottern inte får ringa och välja låda ?
Citera
2023-12-24, 21:05
Medlem
Citat:
Jo hon verkar vara en sansad person. Dock enligt lagen spelar det alltså ingen roll om hon fått lotten. Man får inte tillhandahålla spel till personer under 18. Lika som en under 18 inte kan delta kan denna inte heller vinna.

Men får se om de "löser" det på något sätt. Missen borde gjorts redan i gallringen att hon inte där fick frågan hur gammal hon var.

Personen som köpt lotten får vinsten, och kan då välja att ge den till Hilda, åtminstone efter att hon fyllt 18.
Citera
2023-12-24, 21:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men bara för att 17åringen som ringer så äger hon väl ff inte lotten...

Nu kan jag inte bingolotto direkt men är färgfemman bunden till lotten så blir tjejen bara en bullvan som väljer låda liksom...

Men det kan finnas regler att dottern inte får ringa och välja låda ?

Snårigt blir det. Eftersom hon babblat med pressen.

Citat:
Hilda Wallström, 17, missade miljonchansen under Bingolottos uppesittarkväll – och vann en Volkswagen.

Citat:
– Jag vann 100 kronor på bingolotton,

Citat:
Ångrar du dig?

– Nej, inte alls. Jag hade lika gärna kunnat vinna ingenting.

Jag, jag, jag vann. Skulle Lotteriinspektionen vilja skulle det ju vara enkelt här att dra detta vidare. Fel på många sätt hur denna lott hamnade hos en 17-åring till då att hur hon ska kunna lösa ut bilen. Få nycklarna till den eller hur överlämningen nu går till. Vid fall annars blir ju en vuxen ja bulvan och sedan privat för över vinsten eller bilen i detta fallet till den minderåriga.
Citera
2023-12-24, 21:26
Medlem
Citat:
Snårigt blir det. Eftersom hon babblat med pressen.

Jag, jag, jag vann. Skulle Lotteriinspektionen vilja skulle det ju vara enkelt här att dra detta vidare. Fel på många sätt hur denna lott hamnade hos en 17-åring till då att hur hon ska kunna lösa ut bilen. Få nycklarna till den eller hur överlämningen nu går till. Vid fall annars blir ju en vuxen ja bulvan och sedan privat för över vinsten eller bilen i detta fallet till den minderåriga.

Givetvis ska hon inte få nycklarna till någon bil, det ska den som köpt lotten få. Sedan hur de löser det är en sak inom familjen, antingen om Hilda tar körkort ganska snart och då får bilen, eller om en förälder behåller bilen och rimligtvis kompenserar Hilda ekonomiskt. Eller att de säljer bilen till någon utomstående, och då bestämmer hur mycket av summan föräldern ska få och hur mycket Hilda ska få ( efter att hon fyllt 18).
Citera
2023-12-24, 21:36
Medlem
Bingokungens avatar
Förut fick barn spela på lotterier i Sverige, men med nya spellagen är det 18 årsgräns.

Förut vann barn både bilar och andra vinster och hade till och med egna lotteridragningar i programmet.

Barn får äga bilar i Sverige så det är inget problem med det.

18-årsgränsen för spel gäller för köpa, spela och hämta vinster, i det här faller spelade 17 åringen på lotten.
Citera
2023-12-24, 21:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Hon sa även ”jaja har följt kvällen” 😂

Vad betyder ens det? Fattas det något ord, punk eller komma?
Citera
2023-12-24, 21:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Exakt min tanke. Är även gällande för min sambo, kan jag tillägga.
Folk anar inte hur många fantastiska detaljer ur verkligheten det är de missar när de sitter med näsan i mobilen dagarna i ända.
Citera
2023-12-24, 21:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vad betyder ens det? Fattas det något ord, punk eller komma?
En barnvariant av talad stenografi.
Citera
2023-12-24, 22:00
Medlem
Är väl en del familjer som spelar med varandra.
Vi spelade ibland när jag var liten och då hade mamma köpt alla lotter.

På ett sätt tycker jag dock att rätt ska vara rätt.
Spel är fan inte bra att börja med i tidig ålder och sitter man och spelar bingo med familjen varje helg är det säkert större risk för spelberoende.

Men samtidigt, hur kan man missunna en 17 åring en sådan vinst?
Citera
2023-12-24, 22:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Är väl en del familjer som spelar med varandra.
Vi spelade ibland när jag var liten och då hade mamma köpt alla lotter.

På ett sätt tycker jag dock att rätt ska vara rätt.
Spel är fan inte bra att börja med i tidig ålder och sitter man och spelar bingo med familjen varje helg är det säkert större risk för spelberoende.

Men samtidigt, hur kan man missunna en 17 åring en sådan vinst?

Ja inget ovanligt direkt. Många under 18 som vunnit genom tiderna på olika lotterier och spel. Men blivit skärpning att det är 18 som gäller så stora grejen här är ju att inte journalisterna tänkte på detta innan man publicerade intervju med henne.

Att en 17-åring vann på Bingolotto är ju ingen vidare reklam för Bingolotto sett till att få behålla sitt lotteritillstånd. Inget de vill skylta med. Att hon kommer stå där på bild när man överlämnar bilen. Hon är 17 och vann. Kan göra att hon missar inte bara miljonen utan bilen också.
Citera
2023-12-24, 22:20
Medlem
Att göra sig lustig över att en tonårig tjej begår ett misstag som säkert gör ont är i mina ögon lågt.
Att hänga på Patrick Ekwall är aldrig förknippat med stil och god moral.
Jag lyckönskar tjejen och begriper inte skadeglädjen alls. Svagt.
Citera
2023-12-24, 22:21
Medlem
Vi brukade hela familjen sitta och spela Bingolotto med varsina lotter.

Men inte fan hade jag som barn trott att om jag vinner en bil på min lott att det är min. Jag hade ju givetvis förstått att denna vinsten går till familjen.

Rätt sjukt att hon tycker hon ska få bilen. Såvida hon inte bad päronen köpa en lott till henne så hon kunde sitta och spela Bingolotto själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in