2023-12-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Jag jobbar och har barn i USA. Så tydligen har dina bekanta och många av oss andra olika uppfattningar och erfarenheter. Tydligen fungerar det inte för dem men det fungerar bra för många av oss andra. Svenska skvallerblaskor har sedan sin offerspinn på det mesta, då de liksom du ofta vill framhäva Sveriges förträfflighet.

Skvallerblaskor läser jag inte. Utan trovärdiga källor menar på att man kan förlora sitt jobb om man är föräldraledig i mer än 4 månader i USA. Ännu värre är det i Frankrike.
Citera
2023-12-24, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Skvallerblaskor läser jag inte. Utan trovärdiga källor menar på att man kan förlora sitt jobb om man är föräldraledig i mer än 4 månader i USA. Ännu värre är det i Frankrike.

Det är ju upp till dig och arbetsgivaren att komma överens om. Alla arbetsgivare fungerar olika.
Citera
2023-12-24, 00:22
Medlem
Citat:
Det är ju upp till dig och arbetsgivaren att komma överens om. Alla arbetsgivare fungerar olika.

Hur tror du Melissas arbetsgivare hade tagit det?
Citera
2023-12-24, 00:26
Medlem
Citat:
Hur tror du Melissas arbetsgivare hade tagit det?

Varför skulle du eller jag spekulera i hur de skulle ta det (vad nu det är; och hon ville inte ha barn och kom alltså inte överens med sin arbetsgivare om någonting alls).
Citera
2023-12-24, 00:29
Medlem
Citat:
Varför skulle du eller jag spekulera i hur de skulle ta det (vad nu det är; och hon ville inte ha barn och kom alltså inte överens med sin arbetsgivare om någonting alls).

Hon ville inte vara hemmafru och därför valde hon bort barn. Det är inte samma sak som att hon inte ville ha barn.

Designer är förmodligen ett poppis yrke. Och en arbetsgivare kan nog få hungriga designers som gärna jobbar övertid och inte skulle vara föräldralediga en dag ens. Så Melissa skulle nog bli svartlistad i sin bransch om hon tagit ut mer än 4 månaders föräldraledighet. Då skulle hemmafru-livet vänta sedan... Ett liv hon inte ville ha.
Citera
2023-12-24, 00:35
Medlem
Citat:
Hon ville inte vara hemmafru och därför valde hon bort barn. Det är inte samma sak som att hon inte ville ha barn.

Designer är förmodligen ett poppis yrke. Och en arbetsgivare kan nog få hungriga designers som gärna jobbar övertid och inte skulle vara föräldralediga en dag ens. Så Melissa skulle nog bli svartlistad i sin bransch om hon tagit ut mer än 4 månaders föräldraledighet. Då skulle hemmafru-livet vänta sedan... Ett liv hon inte ville ha.

Som jag sagt tidigare, läs de engelska linkarna - hon ville inte ha barn.

Man kan inte bara ta ut föräldraledighet i USA. Du kan inte applicera svenska lagar i USA.
Alla företag har sina egna regler för vilka ledigheter man kan ta, och hur olika ledigheter fungerar.
Citera
2023-12-24, 00:46
Medlem
Citat:
Som jag sagt tidigare, läs de engelska linkarna - hon ville inte ha barn.

Man kan inte bara ta ut föräldraledighet i USA. Du kan inte applicera svenska lagar i USA.
Alla företag har sina egna regler för vilka ledigheter man kan ta, och hur olika ledigheter fungerar.

Ja, nu har jag läst den.
Och två saker blev väldigt tydliga då:
1. Hon ville inte ha barn när hon var 20 år. Och hon ville inte vara hemmafru då heller, det ville hon först när det var självvalt med hennes andra man som hon träffade när hon var över 30.
2. Hon skyller ingenting på feminismen. Står inget om feminism alls i hennes krönika.

Man har rätt i USA att ta ut 4 månaders ledighet från jobbet. Av olika orsaker. Tex. föräldraledighet. Och som sagt: dessa "olika regler" kommer ju göra att en arbetsgivare hellre har någon anställd som inte tar ut en massa ledighet. Det är rätt självklart.
Citera
2023-12-24, 00:54
Medlem
Citat:
Ja, nu har jag läst den.
Och två saker blev väldigt tydliga då:
1. Hon ville inte ha barn när hon var 20 år. Och hon ville inte vara hemmafru då heller, det ville hon först när det var självvalt med hennes andra man som hon träffade när hon var över 30.
2. Hon skyller ingenting på feminismen. Står inget om feminism alls i hennes krönika.

Man har rätt i USA att ta ut 4 månaders ledighet från jobbet. Av olika orsaker. Tex. föräldraledighet. Och som sagt: dessa "olika regler" kommer ju göra att en arbetsgivare hellre har någon anställd som inte tar ut en massa ledighet. Det är rätt självklart.

Man har ingen rätt alls. Den enda rätt som finns är det som definieras under Family and Medical Leave Act (FMLA) om det specifika företaget man jobbar hos kvalar in.
Alla företag har sina egna policys. Alla stater har olika lagar. (Enda undantaget gäller ledighet för jury duty).
Citera
2023-12-24, 00:59
Medlem
Citat:
Man har ingen rätt alls. Den enda rätt som finns är det som definieras under Family and Medical Leave Act (FMLA) om det specifika företaget man jobbar hos kvalar in.
Alla företag har sina egna policys. Alla stater har olika lagar. (Enda undantaget gäller ledighet för jury duty).

Inget barnvänligt land, med andra ord.
Citera
2023-12-24, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hon får väl köpa ett A.I barn kanske?

lol
Citera
2023-12-24, 02:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Hon skyller ingenting på feminismen. Står inget om feminism alls i hennes krönika.

Hon som Expressen skrev om? Hittade de på vad hon skrev?
Citera
2023-12-24, 03:15
Medlem
Citat:
Inget barnvänligt land, med andra ord.

Det beror på hur du definierar barnvänligt. Allt står och faller inte med lagstadgad föräldraledighet. Att t ex inte måsta tvinga barn tillbringa 9 år i en skola där blir mobbade eller inte alls trivs eller inte presterar bra kan av en del anses mer barnvänligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in