2023-12-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Om inte kvinnors hjärnor förändrats de senaste 100 åren så måste alltså ökningen i psykisk ohälsa bero på förändringar uppfostran eller omgivning. Feminism är där en högst relevant faktor.
Du har rätt!

Eller hur vet vi hur det såg ut för 100 år sedan? Finns pålitlig jämförbar data så långt tillbaka?
Citera
2023-12-23, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Jag läste det, men jag har för mig att självmordsförsöken är färre, men effektivare bland män. Så jag tog just det med en nypa salt. Mycket av det du räknar upp som drabbar män utgår jag från är biologiskt förankrat snarare än socialt. Att det finns en könsskillnad är ju en indikation i sig på att något är biologiskt förankrat.

När det gäller depression tror jag kvinnor söker vård snabbare (vilket beskrevs i artikeln) för att de i högre utsträckning har personlighetsdraget neuroticism.
A research over large samples has shown that levels of neuroticism are higher in women than men.[24] Neuroticism is also found to decrease slightly with age.[40]
Questions used in many neuroticism scales overlap with instruments used to assess mental disorders like anxiety disorders (especially social anxiety disorder) and mood disorders (especially major depressive disorder), which can sometimes confound efforts to interpret N scores and makes it difficult to determine whether each of neuroticism and the overlapping mental disorders might cause the other, or if both might stem from other causes. Correlations can be identified.[6]
Wikipedia

Kanske är det så enkelt att kvinnor är mer alerta på faror pga mindre muskelmassa och ökat ansvar för små barn rent evolutionärt. Det är väl ganska känt att kvinnor är mindre riskbenägna? Kanske är det varken patriarkatet eller feminismen som gör kvinnor mer alerta på faror, aka neurotiska och deprimerade - utan årtusenden av evolutionär selektion. Men... vem vet ¯\_(ツ)_/¯
Ja men det är väl lika oroväckande när män äter mediciner i så fall som när kvinnor gör det vare sig det är mot högt blodtryck, depression eller diabetes. Varför skulle det ens vara biologiskt förankrat och det andra vara socialt? Depression är en potentiellt dödlig sjukdom och några av de som dör av den hade säkert kunnat räddas med rätt behandling.

Men en jäkla tur att vi har så många bra mediciner som både män och kvinnor kan använda så att vi kan fortsätta vara produktiva och må bra och leva länge.
Citera
2023-12-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja men det är väl lika oroväckande när män äter mediciner i så fall som när kvinnor gör det vare sig det är mot högt blodtryck, depression eller diabetes. Varför skulle det ens vara biologiskt förankrat och det andra vara socialt? Depression är en potentiellt dödlig sjukdom och några av de som dör av den hade säkert kunnat räddas med rätt behandling.

Men en jäkla tur att vi har så många bra mediciner som både män och kvinnor kan använda så att vi kan fortsätta vara produktiva och må bra och leva länge.
Jo, kolla vad VinnarenSkriver skrev här nyss:

Citat:
Om inte kvinnors hjärnor förändrats de senaste 100 åren så måste alltså ökningen i psykisk ohälsa bero på förändringar uppfostran eller omgivning. Feminism är där en högst relevant faktor.
Nu kan iofs kvinnors hjärnor ha förändrats de senaste 100 åren pga p-piller, mikroplaster och andra gifter - precis som att mäns hormonnivåer förändrats (men inte av p-piller då). Jag vet inte var man läser att trenden går mot ökad psykisk ohälsa och depression bland kvinnor men det stämmer säkert.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-12-23 kl. 18:21.
Citera
2023-12-23, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Jo, kolla vad VinnarenSkriver skrev här nyss:

Nu kan iofs kvinnors hjärnor ha förändrats de senaste 100 åren pga p-piller, mikroplaster och andra gifter - precis som att mäns hormonnivåer förändrats (men inte av p-piller då). Jag vet inte var man läser att trenden går mot ökad psykisk ohälsa och depression bland kvinnor men det stämmer säkert.
Fast nu är det ju inte direkt så att man för 100 år sen kunde gå till doktorn och bli sjukskriven och få antidepp utan man tvingades jobba på och så dog man när man var 50 istället, om man inte gick i sjön. Och nån hjärnscanning har man knappast gjort som visar förändringar på hjärnan.

Men att det har tillkommit en del välfärdssjukdomar för både kvinnor och män kan man ju knappast förneka.

Men återigen är det ju tur att vi numera har bra mediciner som gör att vi trots våra sjukdomar kan må bra, vara produktiva och leva länge.
Citera
2023-12-23, 20:29
Medlem
Det finns alla fall ett samband mellan liberala kvinnor ,feminism , lite barn och depression.

Det måste bero på något feminister lär sig i media eller skolan.

https://www.statista.com/statistics/666374/mental-illness-in-the-past-year-among-us-women-by-age/
Citera
2023-12-23, 21:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nä det är ingen "påfallande låg nivå", bara backa till typ 2010 nångång så föddes det 2 barn per kvinna.

Inte per svensk kvinna. Det är vi som minskar som befolkning - inte somalierna. Bland dem verkar ingen ha klimatångest.

Citat:
Trams.
Skulle Sverige av nått skäl (diktatur är väl det enda tänkbara) införa din politik så hade det blivit revolt.
Tycker du det hade "räddat" Sverige"?
Ett Sverige för övrigt som haft "min" politik nära 100 år.

Jag har politiska uppfattningar som allt mera blir allmängods, t ex om försvaret, kriminaliteten, skolan, migrationen.

Nu är läget det, att det är i det närmaste är krig i vissa områden, så ett slags uppror är det nog redan.
Citera
2023-12-23, 21:27
Medlem
zombie-nations avatar
TS är omöjlig för flashbackarna. Allt är ju feminismens fel. Men samtidigt tycker de att individen har ansvar alltid. Två väldigt starka åsikter, så det blir nog tilt i många hjärnor. Sedan ska folk bara föda barn för att utföda invandrarna vilket aldrig kommer gå, hade det bara varit svenskar och något färre per år hade ingen brytt sig.
Citera
2023-12-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Du har bara fel, fel och fel.

I vad?
Citera
2023-12-24, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I vad?

Om Melissa och hur du tror det fungerar i USA att ha barn och jobba.
Citera
2023-12-24, 00:03
Medlem
Citat:
Om jämställdhet fungerade bättre så skulle vi ha bättre allmän relation mellan män och kvinnor idag, lägre nivå skilsmässor och bättre mående, men det har vi inte. Alltså kan man inte oskeptiskt köpa din banbrytande regel att kvinnor vill ha jämställda män. Det går dessutom emot evolutionspsykologin enligt vilken vi har utvecklat kompletterande egenskaper snarare än likvärdiga egenskaper.

Vi har i Sverige politisk och ekonomisk jämställdhet mellan könen. Så i det stora hela är Sverige som land jämställt mellan könen.

Men inte fullt ut socialt. Socialt fallerar jämställdheten inom flera olika områden.
Många kvinnor är missnöjda med hur jämställdheten ser ut i deras förhållanden, i synnerhet efter att de har fått barn. Många kvinnor känner att de drar det tyngsta lasset. Och att det de gör ses som "självklart att de ska göra". Gör deras män samma saker, så hyllas männen. Fortfarande ses kvinnan som "den primära föräldern" och mannen som "den sekundära föräldern" tex. Och det ses främst som kvinnans ansvar att se till att hemmet är fint och re presentabelt.

Så. Kvinnor förvärvsarbetar jämställt med sina män. Men har ingen jämställdhet med sina män i hemmet, i synnerhet inte när de fått barn. Och detta gör att kvinnor inte orkar och begär skilsmässa. Kvinnorna vill som sagt inte ha en jättebebis till man som inte tar ansvaret jämställt med sin kvinna.
Hon vill inte vara mamma åt sin man. Hon vill ha en man som är en vuxen man och som delar ansvaret över hem, hushåll och barn med henne.

Och det går alldeles utmärkt att dela upp hemmets uppgifter utifrån könens olikheter. Mannen är starkare och längre än kvinnan. Därmed kan han med fördel dammsuga (tungt), damma (höga hyllor osv.) och rent generellt städa, då det är tungt till vissa bitar, handla mat (tunga matkassar att bära hem, men kostnaden kan de dela på eftersom båda förvärvsarbetar. Också logiskt att han bär hem den tunga maten, så som han bar hem de tunga köttstyckena under stenåldern).

Och kvinnan lämpar sig bra att tillreda födan (som mannen släpat hem från affären och som hon tillreder över "brasan") och ta disken och tvätten. Pynta och hålla hemmet hemtrevligt. Välja ut gardiner, som mannen med fördel av sin längd kan sätta upp.

Eller så gör paret den uppdelning som fungerar bäst för dem.

Ansvaret för barnen ska de givetvis dela på, det är ju den roligaste biten i livet som helhet: att ta hand om sina barn.

Om Melissas make nummer 1 hade kunnat tänka sig ett jämställt förhållande med Melissa, kanske Melissa hade varit mor nu .
Citera
2023-12-24, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Om Melissa och hur du tror det fungerar i USA att ha barn och jobba.

Jag känner folk som bott i USA och som bor i USA. Och jag är läskunnig.
Citera
2023-12-24, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag känner folk som bott i USA och som bor i USA. Och jag är läskunnig.

Jag jobbar och har barn i USA. Så tydligen har dina bekanta och många av oss andra olika uppfattningar och erfarenheter. Tydligen fungerar det inte för dem men det fungerar bra för många av oss andra. Svenska skvallerblaskor har sedan sin offerspinn på det mesta, då de liksom du ofta vill framhäva Sveriges förträfflighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in