2023-09-21, 19:38
Medlem
PrinsenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nej, inget sådant större intresse eller mer insatt. Har själv bara en Ninebot Max G30 ii (350W och 25 km/h, tekniskt olaglig) och en Xioami Essential (250W och 20 km/h, laglig) som jag köpt till dottern.

Skulle väl gärna kunna åka i 30 km/h. Borde kanske höjas dit lagligt tycker jag, och utan effektbegränsning (inget som de flesta andra länder har).

Men mycket högre hastighet än 30 km/h så känns det nog skumt och lite farligt med ett sådant här fordon med så små hjul skulle jag no tänka mig (har dock inte testat).

Jag älskar idéen med med elscooter och hoppas att de är här för att stanna. Trist bara att man inte kan lämna dem utan de blir stulna. Nu får vi ju se vad som händer när detta med trafikförsäkring träder i kraft. Efter alla olyckor och scootrar som går 60-70 så måste det ju tilll förändring. Men man undrar ju vad som kommer hända med alla "olagliga". Jag kör en ninebot också.

Men som du skrev gäller det att vara uppmärksam i trafiken. Nu har jag mc-kort,så det där med extra uppmärksam sitter i ryggraden.
Citera
2023-12-03, 17:24
Medlem
Kyrkogård för hyrcyklar i kina
https://www.reddit.com/r/WTF/comments/187lpmr/bike_graveyard_never_knew_these_existed/
Citera
2023-12-10, 16:39
Medlem
Fortfarande ingen som erbjuder detta?
Samt dessutom är ju de lagen omfattas olagliga att framföra på väg.
Citera
2023-12-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Då kan man ju lika gärna gå, nästan.

Jag flänger runt på min scooter hela tiden, hade varit jävligt segt om de ska försvåra även denna nyfunna lilla pärla i min tillvaro. Den gör bara 25 km/t.
Men Gå då. Betydligt hälsosammare o trevligare än att köra runt på ett fordon för lata personer
Citera
2023-12-10, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Men Gå då. Betydligt hälsosammare o trevligare än att köra runt på ett fordon för lata personer
Jag går ofta. Elscooter tar mig till jobb och annat när jag inte orkar gå eller åka kommunalt.
Citera
2023-12-23, 18:36
Medlem
Nya regler: Elsparkcyklar måste vara trafikförsäkrade från 2023-12-23

Nya regler: Elsparkcyklar måste vara trafikförsäkrade från 2023-12-23

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nya-regler-nu-maste-din-elsparkcykel-vara-forsakrad
Äger du en elsparkcykel? Då kommer du behöva trafikförsäkra den.

Från och med 23 december måste många elsparkcyklar och andra lätta elfordon vara försäkrade när de används i trafiken.

Det är du som äger fordonet som ska teckna försäkringen.

Dessutom måste försäkringsbeviset alltid finnas med när du befinner dig i trafiken med fordonet

Vad säger ni om detta?

Hur många elsparkcyklister tror ni känner till detta?

Hur många elsparkcyklister tror ni kommer följa lagen?
Citera
2023-12-23, 18:39
Bannlyst
Lagen gäller ”eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning” som går snabbare än 20 kilometer i timmen. Men det kan även gälla fordon som går snabbare än 14 kilometer i timmen, så länge fordonet väger mer än 25 kilo

Dom som säljs i Sverige har en maxfart på 20km/h och väger under 20kg… kommer alltså inte påverka så många
Citera
2023-12-23, 18:41
Medlem
(FB) Ny lag, trafikförsäkring elsparkcyklar, börjar gälla 2023-12-23
Citera
2023-12-23, 18:49
Bannlyst
På tiden!

Tidigare i veckan såg jag en snubbe som klotade med en sån där i snöslasket, människor kör dom där jävlarna trots att det är halt.

Det borde väl gå att ordna statistik på sjukvården kring det här, måste vara enormt mycket olyckor
Citera
2023-12-23, 18:49
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har försäkringar i två försäkringsbolag och har fått snailmail från båda om de nya reglerna så jag misstänker att alla som har försäkringar vet om de nya reglerna.
Citera
2023-12-23, 18:56
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag har försäkringar i två försäkringsbolag och har fått snailmail från båda om de nya reglerna så jag misstänker att alla som har försäkringar vet om de nya reglerna.

Jag har försäkringar på fastigheter, båtar, bilar och motorcyklar i tre eller fyra olika bolag. Jag har inte fått någon information om detta, och visste inte heller om dom nya reglerna, så det är nog inte så säkert att alla får informationen.
Citera
2023-12-23, 19:07
Medlem
Bra.

Hjälmtvång tack för alla!

Förbud för blattar att vara fyra på en scooter tack!

Gärna att de måste ha reflexväst också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in