2023-12-22, 13:34
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det där korrupta skithålet i öster fortsätter vara ett dyfunktionellt U-land. Detta är vad de ska "vinna" kriget med:
https://meduza.io/en/news/2023/12/21/russian-commanders-reportedly-detaining-soldiers-in-basement-and-demanding-bribes-for-their-release

Ja, ryska militären är ju notorisk för att behandla varandra som skit och i synnerhet maktmissbruk mot dem under. Om jag inte missminner mig var det något tillfälle där svensk militär i någon form hade studiebesök av rysk militär, och frågade varför det fanns beväpnade vakter runt rekryterna.
Han fick i sin tur veta att det var för att skydda de nya rekryterna från de äldre som annars ger dem skit, och frågan är också om de inte bara var där under studiebesöket så det skulle se bättre ut.

Ett annat exempel på hur senior-soldater missbrukat sitt övertag är när de tom tvingat yngre rekryter till homosexuell prostitution, och som hallick sedan tagit alla pengar.

Så går det minsann till i rysk militär vilket är en stor skillnad från västerländsk militär som kanske har sina små nollningsritualer, men inget sådan då man förstår vikten av att bygga gemenskap och tillit soldater mellan för bra samarbete.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Du är inne på något viktigt här som kanske på något plan kan ena oss. Jag vill för min och och mina barns skull inte heller ha Putins (eller Kinas) världsordning. Precis som du säger så vill jag ur egoistiska skäl bevara att vi (i väst) fortsätter vara herren på täppan. Jag vill inte göra avkall på all den lyx jag åtnjuter även om fattiga länder i världen utnyttjas för detta. Lite egoistiskt som du säger men viktigt att vi förstår detta. Jag gör egentligen allt för detta. Tror det är vårt konsekvenstänk som skiljer sig åt.
....

I det fetade kan jag säga att jag också av "egoistiska" (eller snarare självbevarelsedrift) önskar att väst fortsätter att dominera, men inte för materiella orsaker utan för att det är främst där som det finns någorlunda fungerande demokratier och viss ambition för fair-play.
Det innebär inte att de är perfekta på något sätt, men det finns iaf möjligheter att bli av med de värsta skräp-ledarna när de gått för långt, till skillnad från Putins Ryssland eller Xi "Nalle Puh" Jinpings Kina.

Därför ser jag inte alls varför det skulle bli trevligare om dessa fick större inflytande på världsordningen, utan föredrar istället att man arbetar med västs fel och brister istället för att försvaga dem till förmån för mycket värre saker.

För övrigt så verkar du ha lugnat ner dig angående väst, då du ju tidigare skrivit att många av världens alla problem kommer från väst som har ett helt ruttet och skurkaktigt system.
Citera
2023-12-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Jaha har det varit rättegångar ?

Inte 70 000 rättegångar ,nej, under brinnande krig.
Citera
2023-12-22, 13:42
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
En uppdatering om de nedskjutna SU-34 planen.

Jag tror alltid att den mest rimliga förklaringen är den troligaste och därför så tror jag att det handlar om att Ukraina nu har +1 batteri med Patriots up and running och att de då vågar riska ett batteri betydligt närmre fronten. Det harmoniserar också med relativt samstämmiga OSINT-uppgifter om militärt stöd som kommunicerats.

Men nyss släpptes en video på vad som verkar vara JDAM-bekämpning av ryska mål och dessutom rapporterar till och med Rybar att den första skvadronen med F16 nu är operativa i ukraina. Det rör sig om 12 plan. Om de har fått uppgraderingar som inte är kommunicerade och blivit konfigurerade för att kunna ta de mest moderna vapenlasterna så skulle detta kunna vara ett arbete utfört av F16.

Just nu:
90% att det var en Patriot-salva
10% att det var F16 mer uppgraderade än vad vi fått veta.

Slutsats:
Det är en bra dag för Ukraina. Det är ingen gamechanger som vinner kriget, men livet för den ryske soldaten i Ukraina kan ha blivit ännu svårare idag. Vi får se.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-12-22 kl. 13:44.
Citera
2023-12-22, 13:45
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Mystiskt. Ryssarna har placerat ur dockor på ett utslaget pansarfordon. Kan det vara nån slags försåtsminering?

https://x.com/UkraineINtoucH/status/1737927749543620852?s=20

📸 Visa det här inlägget på Facebook https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid031J6KDHkB361RcecqKVZfHg udBd2sY2DnG14SCa3jdJyv9vLwivsqRb8rX36kYYNjl&id=100 051080026232&mibextid=WC7FNe

En uppdatering från 23an. Eftersom 23an håller stånd och har god hjälp av robotplattformen försökte sig turisterna igår på ett trick. De sände en BMP3 med dockor mot 23ans position medan en grupp på 12 turister försökte en attack från en annan vektor. Resultatet för de 12 var likadant som för dockorna, de blev stelna.
Citera
2023-12-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja precis.. Och för att skydda den egna befolkningen på Krim så agerade den Ukrainska regeringen omgående, genom att stänga av deras dricksvatten.

Snälla du, varje land ansvarar för sin egen befolkning. Oavsett om Krim är självständigt eller en del av Ryssland så är det INTE Ukrainas ansvar att ordna med vattenförsörjningen till Krim. Att ordna vatten till Krim är enbart Ukrainas ansvar om halvön tillhör Krim.

Tvärtom är det helt normalt i krigs- och konfliktsituationer att den angripne slutar bistå angriparen med förnödenheter.
Citera
2023-12-22, 14:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
📸 Visa det här inlägget på Facebook https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid031J6KDHkB361RcecqKVZfHg udBd2sY2DnG14SCa3jdJyv9vLwivsqRb8rX36kYYNjl&id=100 051080026232&mibextid=WC7FNe

En uppdatering från 23an. Eftersom 23an håller stånd och har god hjälp av robotplattformen försökte sig turisterna igår på ett trick. De sände en BMP3 med dockor mot 23ans position medan en grupp på 12 turister försökte en attack från en annan vektor. Resultatet för de 12 var likadant som för dockorna, de blev stelna.

Känns som ryssen blir mer och mer desperat.
Citera
2023-12-22, 14:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Snälla du, varje land ansvarar för sin egen befolkning. Oavsett om Krim är självständigt eller en del av Ryssland så är det INTE Ukrainas ansvar att ordna med vattenförsörjningen till Krim. Att ordna vatten till Krim är enbart Ukrainas ansvar om halvön tillhör Krim.

Tvärtom är det helt normalt i krigs- och konfliktsituationer att den angripne slutar bistå angriparen med förnödenheter.

Att dom stängde kanalen hade mest påverkan på industrin och jordbruket.
Citera
2023-12-22, 14:15
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
En uppdatering om de nedskjutna SU-34 planen.

Jag tror alltid att den mest rimliga förklaringen är den troligaste och därför så tror jag att det handlar om att Ukraina nu har +1 batteri med Patriots up and running och att de då vågar riska ett batteri betydligt närmre fronten. Det harmoniserar också med relativt samstämmiga OSINT-uppgifter om militärt stöd som kommunicerats.

Men nyss släpptes en video på vad som verkar vara JDAM-bekämpning av ryska mål och dessutom rapporterar till och med Rybar att den första skvadronen med F16 nu är operativa i ukraina. Det rör sig om 12 plan. Om de har fått uppgraderingar som inte är kommunicerade och blivit konfigurerade för att kunna ta de mest moderna vapenlasterna så skulle detta kunna vara ett arbete utfört av F16.

Just nu:
90% att det var en Patriot-salva
10% att det var F16 mer uppgraderade än vad vi fått veta.

Slutsats:
Det är en bra dag för Ukraina. Det är ingen gamechanger som vinner kriget, men livet för den ryske soldaten i Ukraina kan ha blivit ännu svårare idag. Vi får se.
Spännande om det vore F16 som sköt ner de ryska planen?😁👏
Citera
2023-12-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Att dom stängde kanalen hade mest påverkan på industrin och jordbruket.

Stämmer, men det har ingen betydelse. Grannländer har inget ansvar att försörja grannarna med olika saker såvida man inte träffar avtal om saken.
Citera
2023-12-22, 14:18
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det är bara två piloter i en SU-34. Tror att konfigurationen är att båda är piloter men en är befälhavare för sortien.

Ryssland får inte slut på kvalificerat manskap. Att några piloter dör är inte avgörande.

Att tre st (en är bekräftat än så länge av figherbomber..just in) går åt är inte heller avgörande på det stora hela även om det är en saftig smäll.

Det som är grejen är nedskjutningen i sig:

Tog man tre plan i luften på ett bräde så betyder det att Ryssland behöver upphöra med att över huvud taget göra combat missions i det luftrummet tills dess att man löst ut problematiken med att Ukraina verkar ha kvalificerat långräckvidd-luftvärn up and running.

Så även om det "bara" är tre flygplan så har det just nu och i närtid i det operationsområdet samma effekt som att man slog ut hela det Ryska flygvapnet och så kommer det vara så länge Ryssland inte lyckas förändra lägesbilden med hot från AD.
Förlusterna av piloter är ett större problem än planen. Ryssen har haft brist på piloter länge nu.
Redan tidigt i kriget fick ju pilotutbildare kallas in för att flyga skarpa uppdrag
Citera
2023-12-22, 14:39
Medlem
AndersPersson99s avatar
Wow 3 nedskjutna ryska stridsflygplan på en dag! Demilitariseringen är verkligen värd varenda spänn. Hoppas även Trump ser fördelarna, bättre deal än såhär är svårt att få till.
Citera
2023-12-22, 14:42
Medlem
Taggads avatar
Vladimir "massmördaren" Putin mördar sina egna, såsom diktatorer statuerar exemplel för opponenter.
Citat:
WSJ: Ex-spionen ritade upp mordplanen för Prigozjin
Kremls mord på Wagnerledaren Jevgenij Prigozjin orkestrerades av det ryska säkerhetsrådets chef Nikolaj Patrusjev, en ex-spion som stått nära Vladimir Putin i årtionden. Det skriver Wall Street Journal.

Enligt tidningen hade Patrusjev länge varnat Putin för att Prigozjin fått för lösa tyglar i Ukraina och att dennes inflytande börjat bli ett hot mot Kreml.

I början av augusti ska Patrusjev ha gett sina medarbetare i uppdrag att utforma en operation för att bli av med Prigozjin.
https://omni.se/t/wagnerkraschen/9dbdbff0-e8a9-413b-92a0-8912567976ed
Senast redigerad av Taggad 2023-12-22 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in