Citat:
Där har du och statsepidemiologen olika syn. I citatet pekar han på att sådana munskydd an hjälpa, om man till exempel åker tåg.
Jag får å min sida tacka för att du har tagit upp det, precis som du skriver, hundratals gånger, där du har beskrivit viruset som något som kan slita ut folk i längden, och det var, som jag nog nämnde, när du en period fick strida ensam för detta som jag bestämde mig för att också ge mig in i diskussionen.
Jag har samma oro och medan jag hoppas att allt ska gå någorlunda bra tror jag att det ofta är bra att också vara öppen för värsta-scenariot. För mig är det här narrativet som finns om att vi blir "starkare" av Covid vagt. Det sägs att vi har ett gott skydd, för att folk antingen har haft Covid eller är vaccinerade eller båda två. Det sägs också att detta skyddar till viss del mot postcovid.
Det antas även att det här viruset ska bli typ som en vanlig influensa. Men vilka belägg har man för detta? En influensa har vi under en säsong, medan den färdas över världen. Ofta slipper man dessutom influensan. Covid har vi nu året om. Detta gör att jag vill veta mer om vad man bygger det narrativet på, eller varifrån det kommer.
Man hoppas tydligen att vi ska få motståndskraft mot viruset. Men vad betyder det när viruset kommer igen, i en ny form 6 månader senare? Fick man ens influensa så hade man haft den till nästa år. Men influensan är långt mindre allvarlig, påverkar bara en liten del av kroppen i jämförelse, och Covid kan man alltså man få 2 ggr eller fler per år.
Covid har funnits i 4 år, med ständigt nya varianter som går förbi vårt immunsystem.
WHO konstaterar nu att den nya varianten sprids särskilt mycket i Sverige, vilket Aftonbladet nu skriver om:
"WHO konstaterar att Sverige tillsammans med USA, Storbritannien, Kanada, Frankrike och Singapore har högst antal fall av covid-19 orsakade av JN.1."
I artikeln tycker Sällberg att äldre bör vaccinera sig, men också att alla andra bör göra det: "- Det kan vara en bra idé att man själv går och vaccinerar sig innan nu också. Då är sannolikt en något mindre risk att man själv sprider smittan om man blir smittad."
Medan Mirazami konstaterar att det inte är konstigt att Sverige har hög spridning av nya varianten: "Vi har jättespridning av covid i Sverige. Men det kommer att dyka upp i andra länder och områden också, så småningom."
Artikeln avslutas med frågan om Covids ständiga muterande är "anmärkningsvärt" och Mirazami svarar precis det som vi vet: Vi vet inte hur det här viruset fungerar. Eller med hans ord:
" - Det här viruset beter sig lite annorlunda jämfört med andra virus som vi känner till. Det som är intressant med det här viruset är att det kommer från djurriket till människan. Vi forskare kollar hur det håller på att anpassa sig. Vi lär oss hela tiden, det är svårt att jämföra det här med något annat.
Han fortsätter:
- Sen kollar vi det här extremt noggrant eftersom det påverkat samhället så starkt. Det är viktigt för samhället att vi övervakar det tills vi förstår hur mekanismen fungerar, i och med att viruset var så lurigt i början och överraskade oss hela tiden, säger Ali Mirazami."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEqQ34/who-larm-covidvarianten-jn-1-sprids-snabbast-i-sverige
Bra skrivet, IMBILDEN, om hur en del tror att viruset är en fiktion som kan avslutas med ett penndrag.
Jag får å min sida tacka för att du har tagit upp det, precis som du skriver, hundratals gånger, där du har beskrivit viruset som något som kan slita ut folk i längden, och det var, som jag nog nämnde, när du en period fick strida ensam för detta som jag bestämde mig för att också ge mig in i diskussionen.
Jag har samma oro och medan jag hoppas att allt ska gå någorlunda bra tror jag att det ofta är bra att också vara öppen för värsta-scenariot. För mig är det här narrativet som finns om att vi blir "starkare" av Covid vagt. Det sägs att vi har ett gott skydd, för att folk antingen har haft Covid eller är vaccinerade eller båda två. Det sägs också att detta skyddar till viss del mot postcovid.
Det antas även att det här viruset ska bli typ som en vanlig influensa. Men vilka belägg har man för detta? En influensa har vi under en säsong, medan den färdas över världen. Ofta slipper man dessutom influensan. Covid har vi nu året om. Detta gör att jag vill veta mer om vad man bygger det narrativet på, eller varifrån det kommer.
Man hoppas tydligen att vi ska få motståndskraft mot viruset. Men vad betyder det när viruset kommer igen, i en ny form 6 månader senare? Fick man ens influensa så hade man haft den till nästa år. Men influensan är långt mindre allvarlig, påverkar bara en liten del av kroppen i jämförelse, och Covid kan man alltså man få 2 ggr eller fler per år.
Covid har funnits i 4 år, med ständigt nya varianter som går förbi vårt immunsystem.
WHO konstaterar nu att den nya varianten sprids särskilt mycket i Sverige, vilket Aftonbladet nu skriver om:
"WHO konstaterar att Sverige tillsammans med USA, Storbritannien, Kanada, Frankrike och Singapore har högst antal fall av covid-19 orsakade av JN.1."
I artikeln tycker Sällberg att äldre bör vaccinera sig, men också att alla andra bör göra det: "- Det kan vara en bra idé att man själv går och vaccinerar sig innan nu också. Då är sannolikt en något mindre risk att man själv sprider smittan om man blir smittad."
Medan Mirazami konstaterar att det inte är konstigt att Sverige har hög spridning av nya varianten: "Vi har jättespridning av covid i Sverige. Men det kommer att dyka upp i andra länder och områden också, så småningom."
Artikeln avslutas med frågan om Covids ständiga muterande är "anmärkningsvärt" och Mirazami svarar precis det som vi vet: Vi vet inte hur det här viruset fungerar. Eller med hans ord:
" - Det här viruset beter sig lite annorlunda jämfört med andra virus som vi känner till. Det som är intressant med det här viruset är att det kommer från djurriket till människan. Vi forskare kollar hur det håller på att anpassa sig. Vi lär oss hela tiden, det är svårt att jämföra det här med något annat.
Han fortsätter:
- Sen kollar vi det här extremt noggrant eftersom det påverkat samhället så starkt. Det är viktigt för samhället att vi övervakar det tills vi förstår hur mekanismen fungerar, i och med att viruset var så lurigt i början och överraskade oss hela tiden, säger Ali Mirazami."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEqQ34/who-larm-covidvarianten-jn-1-sprids-snabbast-i-sverige
Bra skrivet, IMBILDEN, om hur en del tror att viruset är en fiktion som kan avslutas med ett penndrag.
Tack!
Pandemin har nu pågått så länge att man börjar kunna se mönster, men ibland är det svårt att veta vad som är den beroende och den oberoende faktorn. Hittade ett diagram över hur dödstalen varierat veckovis i covid sedan sjukdomen kom i början av år 2020. Min slutsats är att det ofta uppstår en peak i slutet av dec, början av januari. Därefter peakar det i april.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
Det leder oss in på ett annat mantra, som i alla fall Tegnell och hans FHM predikade. Barnen är inte drivande i pandemin hette det. Många tolkade det som att barn inte kan smitta vuxna. Jag tror det är precis tvärtom. Barn är drivande. De umgås tätt inpå varandra, får ofta lindriga symtom. De kommer hem. De smittar när sina föräldrar. Föräldrar som reser kollektivt och smittar ned sina arbetskamrater, somliga i riskgrupp. De smittar folk överallt, vårdpersonal, som i sin tur smittar äldre.
Det här har ingenting med klimatet att göra. Visserligen är det ofta torr luft på vintern, men det förklarar inte varför vi har peakar i april. Jag tror snarare så här. Under sommaren är smittan låg. Det är 10 veckors sommarlov, folk har semester, sociala kontakter blir färre. När sedan alla börjar jobba och studera igen i slutet av augusti är smittan mycket låg i samhället. Därefter ökar den gradvis. Kanske lite extra boost under höstlovet, då en del reser. Det peakar precis innan jullovet, just precis där vi befinner oss nu. Peaken uppnås när det antingen vuxit till sig en partiell immunitet, eller att den sociala distanseringen åter igen ökar, som under juletid, då de flesta umgås mest inom den egna familjen.
Därmed har smittan fallit tillbaks igen i början av januari. Men, här börjar den gro igen. sakta, men säkert. Sen kommer stora reselov som sport- och påsklov. Därmed uppnås den stora peaken igen under april, för att återigen falla tillbaks under försommar och sommar. Därefter upprepas allt hela tiden. Covid är inget virus som uppvisar samma mönster som exempelvis förkylnings- och influensavirus. Tittar man i övriga delar av världen har man under pandemins gång sett spridning i absolut alla klimatzoner, öken, tropiskt, arktiskt etc. Det verkar i stort sett kvitta. Det som spelar roll är graden av social distansering.
Om man leker med tanken att alla undervisning i skolan bedrevs genom distansundervisning, med ex google classroom, alla med kontorsjobb jobbar på distans och alla övriga bär FFP3 när de vistas i miljö med smittorisk. Ja, då tror jag att smittspridningen i princip skulle kunna bringas ned till ett minimum. Nu kan jag förstå att det finns vissa som skulle uppleva det som hemskt och jag förstår att nog många skulle ha problem med det, dock inte jag själv.
Ska bli intressant att se om smittan även nästa år kommer uppvisa en ny peak i april. Jag tror högst sannolikt att det blir så. Sedan är jag allvarligt oroad över långtidseffekterna med ständiga reinfektioner av befolkningen. Dina länkar ovan är intressanta och oroande.