2023-12-19, 20:49
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Sveriges egen Bagdad-Bob. Har haft fel om allt hittills.

Överstelöjefjant Jo-Kim Puussiskrevi har inte haft något lyckat år. Till slut tröttnade väl även DN på denne Bagdad Bob klon om jag minns rätt. Efter Ukrainas bloddrypande praktfiasko till motoffensiv sen juni blir det nog svårt för NATO-fantasterna att komma igen. När sågs TS till sist?
Citera
2023-12-20, 09:04
Medlem
glimmandes avatar
https://www.svd.se/a/rlxg5w/joakim-paasikivi-jag-vet-att-jag-inte-ar-alskad-av-alla

Citat:
Han trodde att Ukraina kunde vinna kriget under 2023 – men frontlinjerna är i stort sett oförändrade. Nu har Sveriges mest kände överstelöjtnant börjat tvivla. ”Det ser mörkare ut nu”, säger Joakim Paasikivi i en SvD-intervju.

Det tråkiga med Passikivi är att han bara upprepar vad senaste propaganda-linjen är i utländsk media. Inte mycket till egen analys överhuvudtaget. Tror helt seriöst att han läser senaste inläggen på neocon-organisationen Institute for the Study of War följt av en svensk sammanfattning där han har en klockartro på Ukraina.

Som lärare i militär strategi hade man ju väntat sig mer av kapacitetsanalys. T ex mängden vapen Ryssland har vs Ukraina. Mängden soldater som kan rekryteras osv.
Citera
2023-12-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Överstelöjefjant Jo-Kim Puussiskrevi har inte haft något lyckat år. Till slut tröttnade väl även DN på denne Bagdad Bob klon om jag minns rätt. Efter Ukrainas bloddrypande praktfiasko till motoffensiv sen juni blir det nog svårt för NATO-fantasterna att komma igen. När sågs TS till sist?

Ja, Pissikivi har väl haft typ 1% rätt hittills i år. Till och med krigsivrarna på DN tröttnade på fanskapet och alla hans propagandalögner.
Citera
2023-12-20, 18:42
Medlem
Att han gjorde bedömningen då var ju inte så konstigt när hela ryska frontavsnitt totalt klappade ihop och Ukraina återtog stora områden. Sedan är det klart att det alltid är lätt att sitta på sina höga hästar och flina med facit i hand...
Sedan tramset om "spadar". Spade är standardiserad utrustning och de som ens drog upp det i tråden från första början har uppenbarligen inte en susning om krig. De har bara svalt medias sensationslystnad med rubriken "beväpnas med spadar".
Citera
2023-12-20, 18:45
Avslutad
Jag har aldrig lyssnat på Paasikivi. Han har mycket önsketänkande och en naiv bild.

Ryska armén är dåliga, men man ska inte underskatta dom för det.

Sedan tror jag att USA vill att Ryssland ska attackera ett NATO-land så USA kan en gång för alla krossa Ryssland.
Citera
2023-12-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har aldrig lyssnat på Paasikivi. Han har mycket önsketänkande och en naiv bild.

Ryska armén är dåliga, men man ska inte underskatta dom för det.

Sedan tror jag att USA vill att Ryssland ska attackera ett NATO-land så USA kan en gång för alla krossa Ryssland.

Hur skulle det gå till? Visst i krig är så mycket osäkert så man vet förstås inte vad som kan hända men lätt blir det inte.

Citat:
The US now has the smallest active-duty military since WW2

Citat:
That means, after its recent Putin-announced boost, Russia now has slightly more total active duty troops than the US. This is mindblowing, as up until recently, US active duty numbers dwarfed that of Russia with nearly 1.4M active versus ~800k. Now it’s 1.2M and change for the US and over 1.3M for Russia, with a soon-to-be reached goal of 1.5M. What a shocking reversal.
https://simplicius76.substack.com/p/more-afu-downers-from-the-press-mill?utm_source=profile&utm_medium=reader2
Sedan har du förstås detta

Citat:
Casualties, Replacements, and Reconstitutions
The Russia-Ukraine War is exposing significant vulnerabilities
in the Army’s strategic personnel depth and ability to withstand and replace
casualties.11 Army theater medical planners may anticipate a sustained
rate of roughly 3,600 casualties per day, ranging from those killed in action
to those wounded in action or suffering disease or other non-battle injuries.12
With a 25 percent predicted replacement rate, the personnel system will
require 800 new personnel each day. For context, the United States sustained
about 50,000 casualties in two decades of fighting in Iraq and Afghanistan.
In large-scale combat operations, the United States could experience that same
number of casualties in two weeks

https://press.armywarcollege.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3240&context=parameters

Så det är kanske inte så konstigt om USA hellre använder Ukrainarna eller valfri frivillig i Ukraina

https://press.armywarcollege.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3240&context=parameters
Citera
2023-12-20, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Hur skulle det gå till? Visst i krig är så mycket osäkert så man vet förstås inte vad som kan hända men lätt blir det inte.

https://simplicius76.substack.com/p/more-afu-downers-from-the-press-mill?utm_source=profile&utm_medium=reader2
Sedan har du förstås detta

Så det är kanske inte så konstigt om USA hellre använder Ukrainarna eller valfri frivillig i Ukraina

Om USA vill att Ukraina ska vinna, så vinner Ukraina.
Om USA vill att Ukraina ska förlora, så förlorar Ukraina.
Om USA vill att Putin ska få hämndfeber på NATO, så kommer Putin få det, vilket sker redan nu.

Putin kommer attackera ett NATO-land, för Putin är inte smart. Han var inte smart från dag 1 och han är inte smart nu heller.
Citera
2023-12-20, 19:10
Medlem
Citat:
Om USA vill att Ukraina ska vinna, så vinner Ukraina.
Om USA vill att Ukraina ska förlora, så förlorar Ukraina.
Om USA vill att Putin ska få hämndfeber på NATO, så kommer Putin få det, vilket sker redan nu.

Putin kommer attackera ett NATO-land, för Putin är inte smart. Han var inte smart från dag 1 och han är inte smart nu heller.

Till och med general Cavoli (SACEUR) säger emot det du påstår
Citera
2023-12-20, 19:14
Avslutad
Citat:
Till och med general Cavoli (SACEUR) säger emot det du påstår

Okej.
Citera
2023-12-20, 19:22
Medlem
Citat:
Okej.

Nu har de inte förlorat 2000 Tanks men begrunda resten

Citat:
"The scale of this war is out of proportion with all of our recent thinking," said Cavoli, who is also head of US European Command. "But it is real and we must contend with it.

https://www.businessinsider.com/ukraine-war-scale-out-of-proportion-with-nato-planning-cavoli-2023-2?r=US&IR=T

Hur tror du att man har förberett för något som är "out of proportion with all of our recent thinking" tror du att man har kunnat förbereda sig för något om man inte ens kunde tänka sig? Tror du man har logistiken för det?

Det är en sak att besegra någon i sandaler och en AK 47, vilket man inte ens gjorde. Eller bomba bröllopsfester
Senast redigerad av temptedmania 2023-12-20 kl. 19:27. Anledning: stavning
Citera
2023-12-20, 19:28
Avslutad
Citat:
Nu har de inte görlorat 2000 Tanks men begrunda resten

https://www.businessinsider.com/ukraine-war-scale-out-of-proportion-with-nato-planning-cavoli-2023-2?r=US&IR=T

Hur tror du att man har förberett för något som är "out of proportion with all of our recent thinking" tror du att man har kunnat förbereda sig för något om man inte ens kunde tänka sig? Tror du man har logistiken för det?

Det är en sak att besegra någon i sandaler och en AK 47, vilket man inte ens gjorde. Eller bomba bröllopsfester

Jag håller med att Europa är dåligt förberedd på krig. Men kriget kommer och Europa kommer förbereda sig.

Ryssland har sagt att dom vill skapa ett NWO (ja, dom har sagt bokstavligen N...W...O....jag ljuger inte) och Rysslands NWO ska ske igenom våld.

Jag är övertygad att Ryssland har rullat igång sin krigsindustri till max nu och pumpar för fullt ut med materiell för att anfalla andra länder. Men här blir det också Rysslands förfall.

Ryssland har alltid hatat Européer.
Citera
2023-12-20, 19:32
Medlem
Citat:
Jag håller med att Europa är dåligt förberedd på krig. Men kriget kommer och Europa kommer förbereda sig.

Ryssland har sagt att dom vill skapa ett NWO (ja, dom har sagt bokstavligen N...W...O....jag ljuger inte) och Rysslands NWO ska ske igenom våld.

Jag är övertygad att Ryssland har rullat igång sin krigsindustri till max nu och pumpar för fullt ut med materiell för att anfalla andra länder. Men här blir det också Rysslands förfall.

Ryssland har alltid hatat Européer.

Fetstilta av mig

Jag tror att det är en projicering och det framgår ganska tydligt hur Europa reagerade när denna SMO drog igång.

Jo Rysslands militära industri går på högtryck men det är inte en krigsekonomi. Jag har hört siffror som är sådan att man knappt kan tro dem.

Edit: Man får tänka på att Ryssland ökar sin stående arme och då krävs mer krigsmaterial.

Edit2: jag tror inte Ryssland vill gå vidare men man vet inte nu när insatserna har höjts. Dock är det klart att Ryssland enbart acceptera ovillkorlig kapitulation från Ukraina
Senast redigerad av temptedmania 2023-12-20 kl. 19:40. Anledning: La till Edits
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in