2023-12-20, 17:47
Medlem
Alltså, den här tråden drog till sig diverse vatniks och andra mongon som flugor på hästskit...

Anledning till att civilförsvaret (och Försvarsmakten) ska stärkas är för att vara mindre sårbart vid händelse av krig. Det ökar inte risken för krig precis som att risken att huset brinner ökar inte för att man skaffar brandsläckare, brandvarnare och övar på hur man släcker brand i en kropp med en brandfilt. Men OM huset börjar brinna är man bättre förberedd.

Förberedelse för krig betyder alltså inte planera för att starta krig, utan förbereda sig för att det kan bli krig.

Hur jävla dumma är ni egentligen....
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-12-20 kl. 17:51.
Citera
2023-12-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
”Vi behöver ha högsta beredskap för krig”

"Sveriges civila försvar måste stärkas – och det fort. Det är huvudbudskapet i Försvarsberedningens rapport. ”Alla måste inse att vi måste börja planera för höjd beredskap och ytterst kriget och den väpnade striden”, säger ordförande Hans Wallmark (M)."

https://www.svd.se/a/2BWoRq/forsvarsberedningen-rapport-om-totalforsvaret

Läs själva och se hur pass grovt tonläget är. För mig ser det här ut som att krigspittarna hos våra styrande redan har bestämt sig när man pratar i bestämd form på det här viset. Vi SKA tydligen skapa ett krig med ryssen.

Men varken jag eller någon annan i min familj kommer medverka i något krig. Vi låter hellre ryssen ta över. Vi tänker inte döda någon bara för att våra krigskåta politiker vill det. Fuck you.
Sverige är försvarslöst vid ett angrepp. Muslimerna i landet står på Putins sida så vi sitter i en rävsax. Mobiliserar svensken (orginalet) sig så får ryssen det tufft.

Problemet är att vi inte kan skicka trupper ut mot gränser då vi har ett jihad som härjar runt i kommunerna. Ska vi försvara landet så blir vi tvungna att offra våra barn, kvinnor och äldre, det lär inte bli en trevlig syn.
Citera
2023-12-20, 17:50
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Ryssarna invaderade inte Ukraina. De gick in med 190,000 man i historiskt ryska områden för att sätta press på förhandlingarna.

Är det inte fantastiskt att du sitter inne med sådana fakta, som Pjotr Akopov - en av Kremls mest vältaliga propagandamakare - inte tycks ha en aning om? Han förkunnade ju ett par dagar efter invasionen (ja, det är så vi ondskefulla och bittra ru卐卐ofober kallar det som skedde den 24 februari 2022) att syftet var att "återge Ryssland dess historiska gränser", och få Ukraina och Belarus att "återgå till de slaviska folkens gemenskap".

(FB) RIA Novosti tog ut segern i förskott - skrytsam text om Putins Neuordnung togs bort

Ta och kontakta gospodin Akopov och förklara för honom hur fel han hade, det handlade bara om att sätta press på förhandlingarna!

Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det rör sig om en återgång till den sunda skepticism, vaksamhet och beredskap Sverige alltid har haft gentemot Ryssland och i synnerhet hade under kalla kriget. Det är helt och hållet en konsekvens av Rysslands invasion av Ukraina 2014 och nu upptrappning 2022.
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Förberedelse för krig betyder alltså inte p ok andra för att starta krig, utan förbereda sig för att det kan bli krig.
Precis samma uppfattning som jag fick efter att ha läst de första rubrikerna.

Eller påstår trådens putlertroll att Ry卐卐land minsann aldrig skulle vidta några som helst förberedelser inför en krissituation - se till att skyddsrummen är i skick, att beredskapslagren är fyllda med mera?
Senast redigerad av Ördög 2023-12-20 kl. 18:08.
Citera
2023-12-20, 17:52
Medlem
Men Uffe har ju sagt att Ukraina krigar för oss och hela Europa.. Vi har ju ändå haft fred med ryssen i ca:200år.. Men tuff Uffe han kan
Citera
2023-12-20, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Oron uppstod när ryssland invaderade Ukraina.
Svenska politiker insåg (till slut) att det var ett stort misstag att man avvecklade majoriteten av Sveriges försvarsförmåga efter Sovjetunionens fall.

Avvecklingen skedde eftersom svenska politiker utgick från att ryssarnas imperialistiska stormaktsambitioner var över.

Det var uppenbarligen fel beslut. Eftersom Försvarsmakten bara är en spillra av vad den var under kalla kriget, är vi nästan försvarslösa.
NATO är (i nuläget) det enda som kan skydda Sverige mot den lede fi (alltid ryssland).
Var är dina belägg för att Rysslands imperialistiska ambitioner innefattat Sverige?
Citera
2023-12-20, 18:01
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Alltså, den här tråden drog till sig diverse vatniks och andra mongon som flugor på hästskit...

Anledning till att civilförsvaret (och Försvarsmakten) ska stärkas är för att vara mindre sårbart vid händelse av krig. Det ökar inte risken för krig precis som att risken att huset brinner ökar inte för att man skaffar brandsläckare, brandvarnare och övar på hur man släcker brand i en kropp med en brandfilt. Men OM huset börjar brinna är man bättre förberedd.

Förberedelse för krig betyder alltså inte planera för att starta krig, utan förbereda sig för att det kan bli krig.

Du borde väl istället fråga dig hur jävla dumma dom "svenska" politiker var som sålde ut Sverige till främmande makt?
Du borde även fråga dig varför samma "svenska" politiker i främmande sold under drygt 50 år avvecklade svensk försvarsindustri, det svenska försvaret och dess folkliga värnpliktsförsvar, samt dessutom avvecklade det ekonomiska försvaret med strategiska förråd av bränsle, metaller livsmedel, reservdelar osv.

Det är inte vi som är svenskar av blod och jord som är skyldiga till detta, så sila snacket !
Citera
2023-12-20, 18:05
Medlem
Citat:

Ja och som jag redan skrivit i tråden är det här en återgång till ett normalläge.

När jag var ungdom hade Sverige världens tredje största flygvapen. Dit har vi en bit att ta oss tillbaka men en större medvetenhet om kriget och dess konsekvenser är bra.
Citera
2023-12-20, 18:09
Medlem
F.Hansens avatar
Det är roligt att se hur förvånad folk är över det här.
Ungefär som när den breda massan plötsligt accepterade att invandringen har varit för hög.

I och med rysslands annektering av krim har rysslands upptrappning setts som ett närvarande hot och med eskallerad konfliktvilja så är hotet ett större hot mot Sverige.

Den som inte är född under en sten eller har en sten till hjärna började mobilisera till försvar av det egna livet, som jag för 8:a år sen.

Sveriges försvarsförmåga måste upp på den nivån att ingen vill anfalla för att det kostar för mycket.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-12-20 kl. 18:13.
Citera
2023-12-20, 18:16
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Var är dina belägg för att Rysslands imperialistiska ambitioner innefattat Sverige?

God morgon, När kriget kommer https://m.youtube.com/watch?v=Y80utl-RkHg&pp=ygUSbsOkciBrcmlnZXQga29tbWVy
Citera
2023-12-20, 18:18
Medlem
Mycket krigshetsande i media. Man börjar undra om detta är något som matas ovanfrån till medier att trycka ut.
Citera
2023-12-20, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det är roligt att se hur förvånad folk är över det här.
Ungefär som när den breda massan plötsligt accepterade att invandringen har varit för hög.

Jag förvånas inte men jag är på riktigt skraj över framtiden och ryssarna är det minsta bekymret. Det är USA, EU och Sverige (här) som drar i trådarna för att Europa och Sverige ska befinna sig i krig.

(Resten av ditt inlägg ids jag inte kommentera en gång till)
Citera
2023-12-20, 18:22
Avslutad
Läser tråden... Ställer mig och går till fönstret... Ser förfallet här i ghettot... Nä, tack, tror jag skippar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in