2023-12-20, 13:50
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men du måste ju förstå svårigheterna i detta. Det räcker ju inte med att man kan påvisa att det ev. varit penetration av barnet. Man måste ju kunna svara på frågor som VART har våldtäkten skett? NÄR har våldtäkten skett? HUR har våldtäkten gått till? Och framförallt:
VEM har begått våldtäkten? Det kan ju vara mamman, det kan vara pappan, det kan t.o.m ha varit någon av syskonen eller någon helt utomstående. Och det finns ju ingenting som visar VEM som skulle ha begått denna våldtäkten...
Tack för ett juridiskt kunnigt inlägg vilket tydliggör varför Åkl, inte tagit med en våldtäckt/sexuellt övergrepp i åtalet.

Citat:
Om det inte finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts kan åtal inte väckas. Det kan till exempel bero på att den misstänkta förnekar brott och att det inte finns något vittne eller någon teknisk bevisning som bevisar att den misstänkta personen begått brottet. Ibland står det klart redan under förundersökningen att det inte går att bevisa något brott.
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/

Som lekman bör man inte förledas tro ett konstaterat sexuellt övergrepp per automatik leder till åtal oaktat bevisläget.
Åklagaren väcker inte åtal om hen inte bedömer att det inte går att bevisa vem som har begått gärningen.
Åkl förväntar sig framgång med dom åtalspunkter vilket framgår ur Fup.
Senast redigerad av Taggad 2023-12-20 kl. 13:55.
Citera
2023-12-20, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Well, ingen kan heller styrka vem som brutit hennes arm eller var eller när det skedde, det kan ha varit syskon eller vem som helst.

Samma med ättikan, ett elakt syskon, Rödluvan och vargen gemensamt och i samförstånd eller pomperipossa.

Nej och om du anser att inte ens de åtalade gärningarna går att styrka - varför diskuterar du då gärningar man inte ens åtalat för, vilket rimligen borde innehålla ännu större bevissvårigheter?

Fråga: Menar du att föräldrarna skall dömas för Grov våldtäkt mot barn, trots att det i princip inte finns någon bevisning mot dom? Hade du accepterat det om du själv blivit drabbad av detta?
Citera
2023-12-20, 14:09
Medlem
Citat:
Well, ingen kan heller styrka vem som brutit hennes arm eller var eller när det skedde, det kan ha varit syskon eller vem som helst.

Samma med ättikan, ett elakt syskon, Rödluvan och vargen gemensamt och i samförstånd eller pomperipossa.

Det är lite skillnad.. angående frakturerna så är det ju bevisligen så att de har skett. Det kan man se på röntgen. Flickan har också sagt att mamma har tagit henne hårt i armen så att den går av.
Angående sexuella övergrepp så är det, enligt bevisningen, inte solklart att så har skett. Därför är det skillnad. Sen vad gäller sexuella övergrepp så betyder det ju inte att det INTE har skett. Men det går inte med säkerhet säga att det HAR skett heller. Så vad gäller just åtal om sexuella övergrepp så räcker nog inte bevisningen till tyvärr. Men som sagt, föräldrarna har ju vanvårdat flickan och underlåtit att söka läkarvård för frakturer samt frätskador i blöjregionen. Det är ju ändå saker som går att bevisa.
Citera
2023-12-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Resonemanget är logiskt förutom att jag tror att D inte bara varit medveten om detta utan även deltagit. Z har själv vittnat om att även D begått övergrepp mot henne. Detta har dessutom pågått under längre tid.

Vad menade S när hon sade till polisen att hon "vet mycket mer än ni" (om vad som pågått)?

Om S har Z sagt att hon var också dum ..

Står det att Z sagt det någonstans? Fy fan alltså vilken människa, hade inte läst det själv och levde i tron att det kanske inte va så illa ändå.
Citera
2023-12-20, 14:15
Medlem
Citat:

Nej men här har föräldrarna ett ansvar att uppsöka sjukvård vilket dem misslyckats med, de fysiska skadorna efter våldtäkten är inte i behov att läkas med hjälp av sjukvården. Dem psykologiska är inte juridisk skäl till att föräldrarna måste uppsöka psykologisk hjälp.
Citera
2023-12-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennyKlave
Det är lite skillnad.. angående frakturerna så är det ju bevisligen så att de har skett. Det kan man se på röntgen. Flickan har också sagt att mamma har tagit henne hårt i armen så att den går av.
Angående sexuella övergrepp så är det, enligt bevisningen, inte solklart att så har skett. Därför är det skillnad. Sen vad gäller sexuella övergrepp så betyder det ju inte att det INTE har skett. Men det går inte med säkerhet säga att det HAR skett heller. Så vad gäller just åtal om sexuella övergrepp så räcker nog inte bevisningen till tyvärr. Men som sagt, föräldrarna har ju vanvårdat flickan och underlåtit att söka läkarvård för frakturer samt frätskador i blöjregionen. Det är ju ändå saker som går att bevisa.

Bevisligen har hon skador i underlivet lika tydliga som en bruten arm. Bevisligen vittnar även Z om att mamman åtminstone fört in ett finger. Angående skadorna i underlivet så gör ju åklagaren gällande att så har skett, enda skillnaden här är vad hon väljer för rubricering. Dvs föräldrarna har enligt åklagaren skadat hennes underliv, det är inte det som är otydligt.
Citera
2023-12-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Nej men här har föräldrarna ett ansvar att uppsöka sjukvård vilket dem misslyckats med, de fysiska skadorna efter våldtäkten är inte i behov att läkas med hjälp av sjukvården. Dem psykologiska är inte juridisk skäl till att föräldrarna måste uppsöka psykologisk hjälp.

Det har föräldrarna inte kompetens att själva avgöra. Ett barn med så kraftigt skadat underliv tar varje normal förälder till läkaren direkt!
Citera
2023-12-20, 14:38
Medlem
Citat:
Svar JA. Jag anser brottet styrkt. Men vi kommer nog inte längre här.

Bra! Då kan du bemöda dig med att svara på VAR? NÄR? HUR? VEM?
Citera
2023-12-20, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Bra! Då kan du bemöda dig med att svara på VAR? NÄR? HUR? VEM?

Samma personer, samma plats, finger i underlivet.

Dvs samma frågeställning som behöver besvaras även för att fälla för grov misshandel, ser du.
Citera
2023-12-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennyKlave
Ja du.. vem är det som inte läser. Det var frätskadorna som var färska, av bajs och urin. När jag nu läst vidare utlåtande från läkare fann man ingen skada på mödomskanten, eller mödomshinnan som vissa kallar det. I sövt läge var flickans anus utspänt. Detta kan enlig läkaren vara alarmerande, men behöver inte vara det då vissa barn ser ut så i sövt tillstånd. Så efter att jag läst just läkarnas förhör så är det inte alls säkert att flickan har utnyttjats sexuellt. Hur som helst så har ju föräldrarna brustit i sin omsorg å det grövsta. Om det som Z säger stämmer om stearin och finger från mamman så är det såklart fruktansvärt.

Känns som att du är partisk i målet och vill få opinionen att vända. Du kan ju inte vara seriös i dina inlägg! Får du betalt av någon?
Citera
2023-12-20, 15:04
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Resonemanget är logiskt förutom att jag tror att D inte bara varit medveten om detta utan även deltagit. Z har själv vittnat om att även D begått övergrepp mot henne. Detta har dessutom pågått under längre tid.

Vad menade S när hon sade till polisen att hon "vet mycket mer än ni" (om vad som pågått)?

Om S har Z sagt att hon var också dum ..

Var har du läst det om att D begått övergrepp på henne (på hennes privata delar)? Det jag läst är att mamma och pappa tog "hårt mellan benen när de duschade henne". Det har jag trott (och gör fortfarande) att det är en del av den ovarsamhet de visat.

Det fetade tror jag är en feltolkning av oss FUP-läsare att S skulle veta ngt om våld som förekommit. Jag tror istället att hon menar att hon har hela bilden (hon trodde det) av hur det varit hemma. Sett ur hennes ögon har hon sett en sjuk mamma och en överarbetad pappa. Massor av berättelser om hur jobbig Z varit... Detta är hennes verklighet och det har hon växt upp med.

Vid sista syskonträffen var det några av syskonen som inte var lika kärleksfulla mot Z. Det nämndes inga namn, tror dock absolut inte det var S för hon hade ett foto med sig av sig själv. På fotot stod det att hon älskade Z och det gjorde mamma och pappa också.

Däremot så tror jag att de syskonen som inte visar samma kärlek mot Z som de andra syskonen är de som saknar mamma och pappa och varandra med. De anser i deras barnögon att det är Z fel att det har blivit så att J och D sitter "i fängelse" och det är för att hon var dum nog att dricka ättika.
Senast redigerad av why123 2023-12-20 kl. 15:08.
Citera
2023-12-20, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Var har du läst det om att D begått övergrepp på henne (på hennes privata delar)? Det jag läst är att mamma och pappa tog "hårt mellan benen när de duschade henne". Det har jag trott (och gör fortfarande) att det är en del av den ovarsamhet de visat.

Det fetade tror jag är en feltolkning av oss FUP-läsare att S skulle veta ngt om våld som förekommit. Jag tror istället att hon menar att hon har hela bilden (hon trodde det) av hur det varit hemma. Sett ur hennes ögon har hon sett en sjuk mamma och en överarbetad pappa. Massor av berättelser om hur jobbig Z varit... Detta är hennes verklighet och det har hon växt upp med.

Vid sista syskonträffen var det några av syskonen som inte var lika kärleksfulla mot Z. Det nämndes inga namn, tror dock absolut inte det var S för hon hade ett foto med sig av sig själv. På fotot stod det att hon älskade Z och det gjorde mamma och pappa också.

Däremot så tror jag att de syskonen som inte visar samma kärlek mot Z som de andra syskonen är de som saknar mamma och pappa och varandra med. De anser i deras barnögon att det är Z fel att det har blivit så att J och D sitter "i fängelse" och det är för att hon var dum nog att dricka ättika.

Jag tror inte att man ska lägga så jättemycket vikt i den beskrivningen att några av syskonen inte va lika kärleksfulla mot Z. Man måste komma ihåg att det här är fortfarande små barn som redan i hemmet levde avskilda från Z vilket så klart påverkat vilken relation dom har till henne jämfört med relationen till varandra. Småsyskonen va 2år o 5år när Z åkte in på sjukhuset så inte konstigt att lillebror inte kände igen Z o va avvaktande. Vi vet att storebror gett ut sitt nummer till Z o pratar med henne varje gång hon ringer. Så med tanke på hur deras situation såg ut redan innan så är det inte konstigt alls att det finns syskonrelationer som inte är toppen. Tror inte det har så mycket med att Z skulle vara orsaken till att dom blivit splittrade o inte har mamma/pappa längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in