Citat:
Ursprungligen postat av
Onebiker
PA myndigheten?
Ja Inte längre hälsomyndigheten i Gaza. Vet inte om förbättrar eller försämrar kvalitén av statistiken. Jag gissar att PA har svårt att få fram siffror på speciellt skadade och dödade Hamasterrorister. Då säkert många dör på platser där myndigheten inte kan få någon kunskap i från. Personligen tror jag att många fler palestinier dör. Även Israeliska källor trodde det tidigare.
De Israeliska siffrorna är säkert korrekta, speciellt när de gäller antalet döda. En sak jag är osäker på är om det gäller bara Gaza eller hela Israel från datumet man invaderade Gaza. Ursprungssidan är på hebreiska och jag har bara översatt en del. När det gäller skadade så har det varit diskussioner. Hamaslovers i denna tråd försöker få det att vara en lögn, då sjukhusen rapporterar alla och IDF bara de som är med i en operation. Dessutom flyttas patienter mellan sjukhus och blir de dubbelregistrerade. Jag gissar att till ex "många" soldater när de har permis kan skadas i trafikolyckor, STD och mm.
Antal skadade rapporteras inte heller varje dag av Israel. Antalet döda verkar de ha god kontroll på men givetvis sker en viss eftersläppning.
Jag måste säga att de Israeliska förlusterna är mycket låga, speciellt antalet döda ligger under amerikanska antaganden innan offensiven startade. Israelerna har varit och är duktiga på att skydda sina soldater.