Citat:
Ursprungligen postat av
Stizze1
putin kan väl inte tycka utvecklingen av sitt krig har gått åt rätt håll? Han ger ju sken av det i sina tal, men jag menar, väst vänder honom ryggen, vännationerna är numera nordkorea,iran, kina, kriget slukar resurser o mycket stort antal döda i den egna befolkningen, krigsmateriel fördärvas på
Historisk nivå, och nato expanderar,,jag tycker det skorrar i vad han talar om o hur verkligheten förhåller sig,,
Du(och ev andra) kan fundera lite över retorik och retoriska tal.
En retorisk fråga, är en fråga som inte förväntas få ett svar. Eller man vill inte ha ett svar.
Därför att man vill sprida en egen version, narrativ, av vad som gäller/är sant.
Titta på Putin när han talar och svarar på tuffa frågor. Med stort (hån-)leende svarar han och ojar sig över hur missförstådd han är och vill att den som frågar ska fås att framstå som korkad.
Putin vill framstå som stark, vinnande och har allt under full kontroll. För vem då?
Jo det ryska folket, närmaste gänget, Iran, Nord-Korea, Kina, Kongo och vilken annan dåre som helst.
Varför då, vi vet en annan verklighet?!
Jo, vi vet, men inte alla dessa människor som talet riktar sig till! De har ingen aning, för de litar inte på vad väst säger. Litar hellre på sin kompis Putin, för det stämmer bättre med deras bild av hatobjektet nr 1, USA.
Du ser samma sak här i tråden. Allt med USA och den USA stödjer är no, no. Spelar ingen roll vad du och jag vet. Vad vi ser eller vilken information vi får.
För de på andra sidan, hävdar samma sak...
Så Putin talar inte till dig eller majoriteten i väst. Han talar till sitt folk och sina kompisar.