2023-12-18, 22:14
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det är Ukrainare, få är väl så omhuldade som
de. Till och med M och SD vill väl ta in dem för
asyl
Om vi ska generalisera utifrån fördomar så är nog Ukrainare generellt sett bra och dugliga människor. En tillgång.
Citera
2023-12-18, 22:14
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runarSten
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/20-tal-personer-vagrade-betala-for-tagresa-i-halmstad/

Drägg. De förväntar sig att allt redan är betalt av staten, tack våra skattepengar. ”De körs till migrationsverkets lokaler” Herregud…

Från artikel:
” Polisen begärde en buss till platsen för att transportera ett antal av dem till en av Migrationsverkets mottagningsenheter.
– Det är inte säkert att det är så det kommer att sluta, men man talar om det som ett alternativ, säger Hans-Jörgen Ostler.
Även gränspolis var på plats och hjälpte till att hantera ärendet.
– De hjälper till med transporten som eventuellt ska genomföras till Migrationsverket. Sen har de annan kunskap att söka information om utländska medborgare.”

Myndighetssvenska.

Var dök de upp i Sverige? Trelleborg, Malmö eller Ystad?
Det verkar lite väl dåligt att de upptäcks först i Halmstad eller förmodligen strax söder om.
Kan de ha åkt X2000 kanske eftersom kontrollen inte skedde förrän i Halland?
Citera
2023-12-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Hoppade på samma tåg efter att de blivit avslängda. Överhörde tågpersonalen som uppgav att de var ”romer”, alltså zigenare.
Varför skulle bussen till migratioverket?

Bussen borde gått direkt till rumänien eller indien.

Och varför upptäcktes de på ett tåg inne i Sverige, varför upptäcktes och stoppades de inte direkt vid gränsen?
Citera
2023-12-18, 22:18
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad har det med ukrainare att göra? De omfattas ju av massflyktdirektivet, som är en EU-grej.

Ja Ukrainare får åka gratis på sina pass i Stockholms lokaltrafik vet jag men jag vet inte hur det är i övriga landet. Jag brukar sitta långt fram i färdmedlet för det mesta och döm om min förvåning , när jag ser när någon som kliver på med Ukrainskt pass har de många signalfärger eller annan arbetsklädsel på sig
men ändå kan de redan hanka sig fram på svenska efter den här korta tiden i Sverige och arbetar. Konstigt? Men de verkar assimileras fort. Och sossarna skrek när dom sket I BYXAN över att just dom ska behöva vara här! VARFÖR?

Det lutar åt att det är folkgrupper som är "untouchable" i Sverige än så länge! ( sk valboskap)

Vi får se, sverige har blivit för dekadent så ingen bryr sig längre men vikingablodet lever kvar , trots allt !

Hoppas jag!
Senast redigerad av Erik Öst 2023-12-18 kl. 23:14.
Citera
2023-12-18, 22:21
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varför skall polisen betala buss till dessa främmande fåglar - då har de ju vunnit - inte ens oskyldiga som polisen tvingat till polisstationerna får hjälp med hemresa
Hade de sökt asyl i Malmö hade de fått ta en buss också men nu var de väl på väg att rulla hatt på Park Lane i Göteborg istället.
Citera
2023-12-18, 22:24
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Synd att ingen som varit med på tåget och kan berätta mer om vad som hände skriver här, istället för alla meningslösa kommentarer som skrivits.

Verkar t ex inte som någon vet vad som händer om en svensk påträffas utan biljett så det ska jag berätta. Personen ifråga fär en böteslapp samt blir avhyst från tåget...
Sverige och SJ är ganska ensamma om att vilja att ukrainare betalar biljett så det är inte underligt oavsett var de kom ifrån att de tyckte att de skulle ha gratis tåg.

https://se.linkedin.com/pulse/ukrainska-flyktingar-reser-utan-kostnad-i-europa-sj-
Citera
2023-12-18, 22:26
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Skulle gissa på ukrainare. De är vana att få resa gratis.
Precis. De reser gratis i stora delar av Europa fast inte i Sverige.
Citera
2023-12-18, 22:27
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Var dök de upp i Sverige? Trelleborg, Malmö eller Ystad?
Det verkar lite väl dåligt att de upptäcks först i Halmstad eller förmodligen strax söder om.
Kan de ha åkt X2000 kanske eftersom kontrollen inte skedde förrän i Halland?
Eller Öresundståget som (vardagar) går med 30 min mellanrum mellan Köpenhamn och Göteborg. Någon gränsövergång märks aldrig av.

Jag har rest med tåget många gånger och märk att man ofta byter besättning i just Halmstad (och ofta även i Helsingborg). Kanske var det en ovanlig nitisk tågvärd som klev på i Halmstad den här gången?

Missförstå mig inte. Självklart måste någon betala för resan. Men personalbyte kan kanske förklara varför det hände just i Hstad? Många tågvärdar är omåttligt slappa. Ropar bara efter NYPÅSTIGNGA!. Om man inte möter deras blick skyndar de bara vidare.
Citera
2023-12-18, 22:32
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Eller Öresundståget som (vardagar) går med 30 min mellanrum mellan Köpenhamn och Göteborg. Någon gränsövergång märks aldrig av.

Jag har rest med tåget många gånger och märk att man ofta byter besättning i just Halmstad (och ofta även i Helsingborg). Kanske var det en ovanlig nitisk tågvärd som klev på i Halmstad den här gången?

Missförstå mig inte. Självklart måste någon betala för resan. Men personalbyte kan kanske förklara varför det hände just i Hstad? Många tågvärdar är omåttligt slappa. Ropar bara efter NYPÅSTIGNGA!. Om man inte möter deras blick skyndar de bara vidare.
Ja. Personalbytet är ganska vanligt där.
Det kan ju hända att problemet uppstod en bit innan Halmstad så man bestämde sig för att polisen får dyka upp i Halmstad. Polisbemanningen i Båstad och Laholm är ju ganska minimal oftast.
Citera
2023-12-18, 22:44
Avstängd
Hur är könsfördelningen - ukrainska män får inte lämna landet - så var har de varit sedan
de passerade Ukrainas gräns
Citera
2023-12-18, 22:46
Medlem
Taeronais avatar
Vad säger ni nu då, när vi vet att det var vita ädla ukrainare och inte några smutsiga MENA-babbar?
Kanske rentav så att unga invandrande män i grupp med sina "entitlements" kan bete sig svinigt oavsett hudfärg??
Citera
2023-12-18, 22:58
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
så var har de varit sedan
de passerade Ukrainas gräns
Utomlands
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera