2023-12-18, 20:40
Medlem
Den här olyckan känns verkligen så himla onödig på många sätt.
Vintervägar brukar ju användas för att expandera skogsbilvägnätet och då framförallt över marker med dålig bärighet för att slippa dyra anläggningskostnader för ny väg. Utan att ha lokalkännedom om myren och rådande väderförhållanden tycker jag personligen att det är bra tidigt att stampa med en grävmaskin nu. Har det verkligen varit så kallt under en längre tid och hur mycket snö fanns det som isolerar marken från kyla?
Sedan försöker jag förstå syftet med vintervägen på den platsen. Det går en bra allmän väg söder om och en bra/bättre grusväg norr om med tillgänglighet klass b. Det enda syftet måste vara för att kunna köra med skogsmaskiner. Var det den lilla rutan på 0,25ha (80 m3sk) som skulle avverkas. Knappast lönsamt att stampa väg för den. Är det ridån mot 348:an som ska avverkas varför gör en vinterväg då? Bättre trycka virket inåt med en skördare och skota på fast mark.
Jag förstår verkligen inte vad de gjorde där om inte virkesbristen är total och då kostade de 80 kubiken ett onödigt liv.
Citera
2023-12-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Vintervägar brukar ju användas för att expandera skogsbilvägnätet och då framförallt över marker med dålig bärighet för att slippa dyra anläggningskostnader för ny väg. Utan att ha lokalkännedom om myren och rådande väderförhållanden tycker jag personligen att det är bra tidigt att stampa med en grävmaskin nu. Har det verkligen varit så kallt under en längre tid och hur mycket snö fanns det som isolerar marken från kyla?
Sedan försöker jag förstå syftet med vintervägen på den platsen. Det går en bra allmän väg söder om och en bra/bättre grusväg norr om med tillgänglighet klass b. Det enda syftet måste vara för att kunna köra med skogsmaskiner. Var det den lilla rutan på 0,25ha (80 m3sk) som skulle avverkas. Knappast lönsamt att stampa väg för den. Är det ridån mot 348:an som ska avverkas varför gör en vinterväg då? Bättre trycka virket inåt med en skördare och skota på fast mark.
Jag förstår verkligen inte vad de gjorde där om inte virkesbristen är total och då kostade de 80 kubiken ett onödigt liv.

Det har varit kring -20 i området senaste veckorna. Nån enstaka dag har det varit lite mildare. Inte särskilt mycket snö. Några dm totalt.

Men håller helt med. Har svårt att se poängen med att trampa en väg några meter från 348. Men nån bättre vetande får gärna förklara.
Citera
2023-12-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Din lösning är att ringa ett samtal till 112 och sedan bara stå o glo på grävaren och hoppas att personen kommer upp av sig själv.
Att doppa tårna i vattnet finns tydligen inte med på din karta.

Jag gissar på att luft o andas trumfar torra kläder.

Det måste vara en höjdare o hänga med dig ut på äventyr. En riktig klippa man kan luta sig mot i alla väder.

Vad skulle du göra då? Hoppa i näck och dyka runt i vaken? Hur länge tror du att du klarar det och sen även kunna ta dig upp ur vaken? Jag gissar på 1 minut max , om du ens kommer upp, och då är det bara dig själv du ska få upp.

"2 avlidna efter att kollega försökte rädda drunknad man ur grävmaskin i isvak" är nog en trolig nyhetsrubrik om du ger dig på dina hjältedåd i detta fallet.

Att hjälpa någon på ytan ur en vanlig isvak är en annan femma.
Senast redigerad av Engback 2023-12-18 kl. 22:41.
Citera
2023-12-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Din lösning är att ringa ett samtal till 112 och sedan bara stå o glo på grävaren och hoppas att personen kommer upp av sig själv.
Att doppa tårna i vattnet finns tydligen inte med på din karta.

Jag gissar på att luft o andas trumfar torra kläder.

Det måste vara en höjdare o hänga med dig ut på äventyr. En riktig klippa man kan luta sig mot i alla väder.

Du har knappast varit med om något större äventyr än att gå över Sveavägen till McDonalds.
Istället för att läxa upp folk här på flashback kan du googla efter instruktioner om hur livräddning från vak vintertid ska utföras.

Du är bara hjälte i din egen fantasi, i verkligheten är du uppenbarligen den där personen som skapar och förvärrar alla problem.

Här har du några exempel på hur bra det brukar gå för sådana som dig:
https://www.google.com/search?q=tv%C3%A5+d%C3%B6da+isvak&client=firefox-b-d&sca_esv=591675247&ei=_xp_Zb3wOb2A1fIP5seEuA8&ved =0ahUKEwj96-_N65aDAxU9QFUIHeYjAfcQ4dUDCBA&uact=5&oq=tv%C3%A5+d %C3%B6da+isvak&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiEHR2w6UgZ MO2ZGEgaXN2YWsyBRAhGKABSNnLpDNQ-KWkM1jzyKQzcAh4AJABAJgBogGgAeoIqg EEMTMuMbgBA8gBAPgBAcICCxAAGIAEGLEDGIMBwgIREC4YgAQY sQMYgwEYxwEY0QPCAg4QLhiABBiKBRixAxiDAcICCBAAGIAEGL EDwgIKEAAYgAQYigUYQ8ICEBAAGIAEGIoFGEMYsQMYgwHCAgoQ LhiABBiKBRhDwgILEC4YrwEYxwEYgATCAgsQLhiABBjHARivAc ICDhAAGIAEGIoFGLEDGIMBwgIEEAAYA8ICBRAAGIAEwgIFEC4Y gATCAhoQLhivARjHARiABBiXBRjcBBjeBBjgBNgBAcICERAuGI AEGMcBGK8BGJgFGJkFwgIaEC4YgAQYxwEYrwEYlwUY3AQY3gQY 4ATYAQHCAggQABiABBjHA8ICBxAhGKABGAriAwQYASBBiAYBug YGCAEQARgU&sclient=gws-wiz-serp

Visa mig gärna några exempel där någon lyckats hoppa ner i en vak och fiska upp sin kompis. Jag googlade men hittade inte ett enda fall. Däremot några som försökt och sedan blivit kvar i vattnet tills de räddats av räddningstjänsten.
https://www.google.com/search?q=r%C3%A4ddades+ur+isvak&client=firefox-b-d&sca_esv=591675247&ei=FcCAZeLSEOa5wPAP86uD0Aw&oq= r%C3%A4ddade+isvak&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiDnLDp GRkYWRlIGlzdmFrKgIIADIIEAAYBxgeGA9ItT9QzQhY2DNwAng AkAEAmAGPAaAByQmqAQ QxNS4xuAEDyAEA-AEBwgIIECEYoAEYwwTCAggQABiABBiiBMICBhAAGAcYHsICCBA AGAgYBxgewgIKEAAYgAQYigUYQ8ICBRAAGI AEwgIGEAAYHhgN4gMEGAEgQYgGAQ&sclient=gws-wiz-serp

En vän med dåligt omdöme som dig är det sista man vill ha med sig när man har naturen mot sig.
Senast redigerad av 4shoshin 2023-12-18 kl. 23:12.
Citera
2023-12-19, 04:33
Medlem
Citat:

Det går kanske att vända på det hela.

Avverkningen planerades på barmark av en person med säkerligen stor erfarenhet av att dylika arbeten. Denne har bedömt det lönsamt att utföra avverkningen genom att köra ut virket över myren via en vinterväg. Har säkert också angett en lämplig plats för denna väg och jag kan garantera att den stakningen inte gick över en vattenyta.

Sedan har det skett en kommunikationsmiss gentemot underentreprenören och det den frågan som ska diskuteras och inte OT som Iceroad-truckers eller Stockholmare som vill använda pontoner.

Det råder bra vinterväder i Solbergsområdet sedan 1-2 månader och det är inte fel att börja bygga en vinterväg men det helt fel att köra ut en tung grävmaskin på en plats där det kanske aldrig fryser tillräckligt. Vem beordrade detta?
Citera
2023-12-19, 07:32
Medlem
Citat:
Utan att ha lokalkännedom om myren och rådande väderförhållanden tycker jag personligen att det är bra tidigt att stampa med en grävmaskin nu. Har det verkligen varit så kallt under en längre tid och hur mycket snö fanns det som isolerar marken från kyla?

Ja det har varit rätt kallt för årstiden, ja hela Norrland har haft kallare än normalt med neråt -10 grader kallare än normalt för månaden.
19/11-19/12 medeltemperaturen i Solberg -8,7 med -18,8 som kallast och +1,9 varmast.
19/10-19/11 medeltemperaturen -4,8 med -21,2 kallast och +1,8 varmast
När eller hur mycket snö Solberg har vet jag inte men Åsele har inte mycket nu och hade nästan ingen snö i början på december.
Citera
2023-12-19, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Det har varit kring -20 i området senaste veckorna. Nån enstaka dag har det varit lite mildare. Inte särskilt mycket snö. Några dm totalt.

Här den större delan av snön kommit senaste 1-2 veckorna i området?
Citera
2023-12-19, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Vad skulle du göra då? Hoppa i näck och dyka runt i vaken? Hur länge tror du att du klarar det och sen även kunna ta dig upp ur vaken? Jag gissar på 1 minut max , om du ens kommer upp, och då är det bara dig själv du ska få upp.

"2 avlidna efter att kollega försökte rädda drunknad man ur grävmaskin i isvak" är nog en trolig nyhetsrubrik om du ger dig på dina hjältedåd i detta fallet.

Att hjälpa någon på ytan ur en vanlig isvak är en annan femma.

Han skulle ju enligt tidigare inlägg hoppat i direkt, dvs rimligen menade han med kläderna på. Skulle han mot förmodan därefter lyckats ta sig upp ur vaken så skulle stått där kraftigt nedkyld av vattnet med genomvåta kläder i 20 minusgrader mitt ute i skogen. Där är han alltså i princip redan död trots att han är uppe ur vattnet.
Senast redigerad av 4shoshin 2023-12-19 kl. 07:45.
Citera
2023-12-19, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Inte bara det, tillägg att sitta instängd i en hytt som snabbt fylls med vatten. Jag tror på fullaste allvar att vissa i den här tråden är totalt jävla pantade. Empatistörda besserwissers som tror att de är Rambo själv.

Håller med, verkar som maskinen som sagt gått ner med vänster sidan först sedan kanta iväg så hytten hamnat under isen. Vattnet va ju tydligen extremt mörkt och fullt av isblock så de va svårt för dykarna att jobba, kan tänka mig att de väl gick hyfsat att följa maskinen till hytten för att kolla om personen va kvar där. Sedan blev de problem pga is och obefintlig sikt.

Låter som de varit tveksamt utstakat vart han skulle köra av man kunde läsa i ab, fy fan att som föräldrar va med och plocka upp sin döde son..
Lider verkligen med anhöriga och kollegan som även va barndomskompis och bevittnade olyckan..
Senast redigerad av 2an 2023-12-19 kl. 07:50.
Citera
2023-12-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Här den större delan av snön kommit senaste 1-2 veckorna i området?

Nej, har kommit väldigt lite senaste veckorna. Några cm skulle jag säga.
Citera
2023-12-19, 19:10
Medlem
Vikttabellen som tidigare kommit upp här stämmer inte, den är förmodligen något som kan gälla för försvarsmakten vid krig eller något.
En 15tons maskin kräver 47cm för att man ska kunna åka säkert, sen att det är en bandmaskin gör att man nog kan lägga på 25% för viktfördelningen blir inte som man kan tro, utan bandmaskinerna ”hoppar” fram och har direkta punktbelastningar och även slår sönder isen.
Det är väldigt lömskt att trampa på myr för där det finns myrtorv armerar den och blir väldigt hållbar, men när du kommer ut på ren is finns inget som armerar.
Några 47 centimeter har det aldrig hunnit bli, även om man varit noga med att trampa de tidigare snöfallen.
Citera
2023-12-19, 23:03
Medlem
Avverkningsplanering sker ju med fördel på barmarksäsong och jag hoppas att den som planerat avverkningen för SCA har erfarenhet och utfört den på ett korrekt sätt…De har givetvis förutsatt att marken ska vara väl genomfrusen när detta ska ske, vilket de rapporter som angivits i tråden gör gällande men inte stämde. Förmodligen som skrivits är det en kommunikationsmiss alternativt navigationsmiss. Men vem tog beslutet att ta dit grävmaskinen?
Dessutom fattar jag fortfarande inte vad de skulle göra vägen där. Är det verkligen den lilla holmen på myren som ska avverkas? Noggrannare kontroll mot skogliga grunddata och ortofoto ger mig arealen 0,3 hektar med cirkus 60 m3sk knappt 50 m3fub med ett värde på cirkus 30 000kr. Vintervägen antar jag utan att sett traktdirektivet (vilket givetvis hade varit intressant och sett) ska utgå från den enskilda vägen norrut och passera tjärnen på södra sidan det ger mig sträckan 180 meter. Har inga bra siffror på nuvarande kostnad inkl etablering men gissningsvis en 50kr/m. Det ger en kostnad på 10000kr bara för vägen. Förvisso är det svårt att göra en korrekt båtnadsberäkning för objektet då alternativet att lunna inte är möjligt om man inte använder pontoner från Kungliga båtklubben...Avverkningen inkl maskiner och planering är ju mer eller mindre en förlust. Så för ett bolag som säger att de aldrig haft mer skog än nu. Vad gör de där?
Nu var de där om än väl tidigt. Tittar man på myren via Google streetview visserligen från september 2011 så ser man att myren mer eller mindre har vatten i dagen. Givetvis bra om det fruset, mindre bra om det inte är det. Tittar man på olika ortofoton ser man att det är rörligt markvatten i myren och förmodligen mer söder om holmen och tjärnen än norr om. Rörligt vatten gör att isen fryser långsammare. Rent teoretiskt med tanke på temperatursumman borde isen hållit men på bilderna från platsen ser isen ut att ha varit max 30cm. Avståndet på smalaste stället mellan tjärnen och fastmark enligt laserskanningens markmodell är knappt 17m tar vi beaktande till vegetation cirka 13m inte mycket till vingelmån att göra vinterväg på och ganska enkelt att hamna närma tjärnen. Så om inte maskinisten helt navigerat fel så kan det bara vara så att han vinglat en bit utanför tilltänkt planering som känns tight med tanke på risken med tjärnen.

Min korta slutsats är att virkesbrist leder till press som leder till felbeslut som leder till en ung människa slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in