2023-12-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Jaha ok så då går inte Ukraina framåt på slagfältet då alltså.

Stämmer bra det. Inte sen i somras. Än sämre går det för Ryssland.

Om du nu verkligen vill veta så ha enligt tidningen Bild Ryssland läckt en plan för 2024-26.

Finns även på isw på engelska.

Möjligen är detta Putins endgame.
Citera
2023-12-18, 13:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Men lilla, lilla stumpan då.

Det är inte så det fungerar. De flesta seriösa och vederhäftiga bedömningarna är ganska eniga om att de ukrainska förlusterna är ca 1/3 av de ryska. Hur stora de ukrainska mobiliseringarna har varit framgår av officiell statistik, flaskhalsen är inte tillgången på människor utan på utbildning och kvalificerade vapensystem. Därför utbildas en stor del av soldaterna utomlands under ett antal månader innan de kan sättas in i striderna.
De seriösa analyserna är snarare ödmjuka inför att det är svårt att veta. Jag har inte sett någon riktigt bra uttala sig om ration. Ukrainas misslyckade offensiv talar för att ration i alla fall inte ligger i linje med ukro-optimistiska bedömningar - då hade offensiven gått bättre.
Om du kollar på US estimate här: https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War
så är ration 1:1,7 . Vilket väl får ses som den ende seriöse väst-vänlige bedömaren i listan. Man kan också titta på Ukraine Memorial Group (Ukraina) och Mediazona (Ryssland) , de har lite liknande metodologier. Då får man knappt 1:2 i ukrainsk favör. Det var längesen jag tittade efter någon pro-rysk analys. Men under 1:2 lär vara bull case för Ukraina.

Citat:
Sedan har vi det faktum att andelen döda är större bland de ryska förlusterna. Ukraina har alltså en större andel skadade. Detta är inte en oomtvistat utan följer av både tradition, förhållanden på marken och logistisk förmåga. Ryssland har aldrig tillmätt mänskligt liv något särskilt värde och gör det inte nu heller. Ukraina har en mer utvecklad/västlig syn på det där.
Ukraina såväl som Ryssland har sovjetisk tradition. Att Ukraina har en mer västlig syn på det där är bara copium. På proryska rapporter ser du dagligen rapporter av desperat sprattlande unga ukrainska män som bärs till fronten.

Citat:
Vidare är Ukraina en demokrati, där förluster får nämnas, anhöriga får sörja osv. Tidningar får skriva om kriget. Fria medier får vistas i landet och skriva vad de vill.
Du har t ex fina Matilde Kimer som fick sitt presslägg indraget i Ukraina. Det är förbjudet att gå runt och filma/dokumentera förluster på kyrkogårdar i Ukraina. Det är inte lätt att utifrån beräkna deras förluster, felmarginalen är hög.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-12-18 kl. 13:40.
Citera
2023-12-18, 13:28
Medlem
Om Ukrainska attacken mot Rostov och
Morozovskflygbasen. Med flera platser.

Zelensky tackade underrättelsetjänsten, SBU och flygvapnet: Det var kraftfullt

https://www.pravda.com.ua/rus/news/2023/12/17/7433470/

Som jag skrev om igår.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Denna attack kommer vi att få läsa mycket om senare, när satellitbilder kommer, ev drönarbilder.

Om jag är rätt underrättad är det en händelse, en rysk katastrof, som är mycket större än när den ryska kryssaren Moskva sänktes. För snart ett år sedan.
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-18 kl. 13:43.
Citera
2023-12-18, 13:35
Medlem
Citat:
Nä förlusterna har väl ingen större betydelse, den stora frågan är ju hur mycket man har att fylla på med.
Så har man god tillgång så är det ju lungt.

OK, du har gått på myten att Ryssland besitter oändliga resurser av materiel, pengar, råvaror och personal till armé och produktion. Visst, lever man i den villfarelsen så är det ju inga problem med massiva förluster....
Citera
2023-12-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Uppdatering från verkligheten. Senaste dygnet:
Massiva ryska pansarförluster, näst värsta under kriget – avlyssningsanordning hittad hos Ukrainas ÖB – SD nära stoppa EU-stödet till Ukraina, men det blev Ungern istället – Sverige utbildar minröjare åt Ukraina

"Ryssland tog igår massiva pansarförluster, som nådde de näst värsta nivåerna under kriget. En avlyssningsanordning har påträffats inne på Ukrainas generalstabschef Zaluzhnyis kontor. Enligt Sveriges Radios Helena Gissén var SD när att tvinga regeringen Kristersson att lägga ett svenskt veto till EU-stöd till Ukraina, men istället blev det nu Ungern som stoppade stödet istället för Sverige. "

https://cornucopia.se/2023/12/uppdateras-massiva-ryska-pansarforluster-nast-varsta-under-kriget-avlyssningsanordning-hittad-hos-uk rainas-ob-sd-nara-stoppa-eu-stodet-till-ukraina-men-det-blev-ungern-istallet-sverige-utbil/

"1 090 man eliminerades, och massiva 44 stridsvagnar slogs ut, samt 60 pansarskytte- och motorskyttefordon. Stridsvagnsförlusterna har bara varit större en enda dag tidigare med 55 vagnar den 20:e oktober, medan de bepansrade skyttefordonen varit högre två gånger med som värst 120 stycken.

Ryssland tog även massiva 38 haubitsar eller tunga granatkastare som förlust, tre salvpjäser, ett tungt luftvärnssystem, 56 transportfordon och fyra enheter särskild utrustning"

De katastrofala ryska förlusterna fortsätter. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad.

Önskedrömmen vore väl att materialförlusterna fortsätter i den takten då borde deras lager vara tomma lagom till 2 års dagen hoppas hoppas.
Citera
2023-12-18, 13:57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind

Är det någon som känner till om det numera finns finns någon bra officiell insamlingskanal
för stöd till Ukraina, för privatpersoner och företag menar jag?

Tänker nu i juletider då många har tradition att skänka lite extra till något viktigt.

En insamling som då är kontrollerad/garanterad och även riktar sig till det Ukrainska försvaret som måste kosta multum varje dygn som går.

Någon som vet?

Har för mig ukrainas arme har en paypalsida man kan donera direkt om man vill att pengarna ska gå till vapen.

Annars har Wilderäng en samlingssida om man vill donera som han går i god för:

https://cornucopia.se/2022/08/organisationer-och-projekt-for-att-stodja-ukraina/

Drones for Ukraine är bra för då vet man det går till sånt som dödar ryska soldater i ukraina.

Edit: https://u24.gov.ua/ går direkt till ukrainska försvarwt
Senast redigerad av raskens 2023-12-18 kl. 14:02.
Citera
2023-12-18, 14:13
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har för mig ukrainas arme har en paypalsida man kan donera direkt om man vill att pengarna ska gå till vapen.

Annars har Wilderäng en samlingssida om man vill donera som han går i god för:

https://cornucopia.se/2022/08/organisationer-och-projekt-for-att-stodja-ukraina/

Drones for Ukraine är bra för då vet man det går till sånt som dödar ryska soldater i ukraina.

Edit: https://u24.gov.ua/ går direkt till ukrainska försvarwt

Tack ska du ha för tipsen!
Jättebra. Ska ta upp det ikväll på hemmafronten och dessutom kolla upp med andra anhöriga
om de vill göra detsamma. Många bäckar små...
Citera
2023-12-18, 14:16
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Om Ukrainska attacken mot Rostov och
Morozovskflygbasen. Med flera platser.

Zelensky tackade underrättelsetjänsten, SBU och flygvapnet: Det var kraftfullt

https://www.pravda.com.ua/rus/news/2023/12/17/7433470/

Som jag skrev om igår.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Denna attack kommer vi att få läsa mycket om senare, när satellitbilder kommer, ev drönarbilder.

Om jag är rätt underrättad är det en händelse, en rysk katastrof, som är mycket större än när den ryska kryssaren Moskva sänktes. För snart ett år sedan.

Det låter underbart, väntar med spänning. Verkar som att ryzzen och Putler fick rejält med pisk.
Citera
2023-12-18, 14:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Svenska nyheter, men nu har jag inte brytt mig i att läsa något på ett tag så det var därför jag frågade hur det går
Men om det som svenska nyheter skriver stämmer vet jag ju inte förstås.
Läste något om att Ukraina skulle kalla in katter i kriget.

Katter är alldeles utmärkt att hålla nere skadedjur i skyttevärn och bunkrar. Dom är dessutom trivselskapande om man nu inte är allergiker.
Citera
2023-12-18, 14:26
Medlem
Putin hävdar nu att "Vi har ingen konflikt med Nato". Hur ska fanskapet ha det?? På hemmaplan skriker han och hans anhang att Nato är the bad guy i den här sörjan. Vilken gris.
Citera
2023-12-18, 14:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Det låter underbart, väntar med spänning. Verkar som att ryzzen och Putler fick rejält med pisk.

Jag undrar om det inte var ett test från ukraina. Det är ju nyutvecklade billiga kryssningsrobotar. Håller tummarna det var ett 10-tal ryska flygplan som strök med. Tror vi kommer se betydligt mer av detta framöver.

Grejen är ju att dom når så pass långt att Ryssen inte kan flytta planen längre bort. Då är dom i princip obrukbara.

Gissar dom har liknande kapacitet som dom iranska robotarna, med ryssarnas taktik är ju att bomba civilbefolkningen. Dom skiter i militära mål.
Senast redigerad av raskens 2023-12-18 kl. 14:38.
Citera
2023-12-18, 14:43
Medlem
Taggads avatar
Psykfallet ljuger så han lättar från marken snart - om att den i Ukraina förnedrade ryska krigsmakten skulle våga sig sig på Nato, jada, jada, jada.
Citat:
ISW: Putin gör sig redo för ”fullskaligt” krig mot Nato
Den ryska militären genomför just nu förändringar som syftar till att göra landet redo för ett potentiellt ”fullskaligt konventionellt krig mot Nato”. Det skriver den amerikanska tankesmedjan ISW i en lägesuppdatering om den ryska invasionen av Ukraina.

Flera ryska militärdistrikt håller just nu på att omorganisera sig och expandera, enligt ISW. Distrikten som är involverade i förändringen är Västra militärdistriktet, Leningrads militärdistrikt samt Moskvas militärdistrikt.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-december-17-2023
Putins munväder påminner alltmer om stollarna Saddam och Kadaffi vars uppblåsta egon sprack i mötet med verkligheten 🤮
Senast redigerad av Taggad 2023-12-18 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in