2023-12-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Var själv gravt opioidberoende (poly missbruk) men opioider var alltid grundstenen för mig och med det sagt så ska jag vara helt ärlig med dig.

Det är inte särskilt logiskt att ta till Bupe för att trappa ner ett Tramadol missbruk då Buprenorfin är mycket potentare och om du slutat få eufori av tramadol så är chansen överhängande att du kommer få någon form av eufori av ytterst små mängder buprenorfin.

Visst man kan lägga upp planer, som du - ta till benso för att ta av edgen etc.

Men det som alltid har fungerat bäst för mig över alla åren vare sig det var heroin, fentanyl eller vad det nu var jag använde så är det att klippa av helt och hållet.
Gör en snabb nedtrappning på de tramadol du har kvar, gör ett schema över max 1-2 veckor max där du relativt snabbt trappar ner dosen dagligen eller varannan dag.

Du KAN eventuellt kasta in 1 stesolid eller 2 den första veckan dag 2 till 4 MEN det är enbart om du inte redan har ett gamalt benzo missbrukstendens eller vet med dig att du har svårt att bryta.
För du kommer ganranterat få försmak för dem då din hjärna kommer börja förknippa benzon med något positivt vilket inte är bra i det dilemmat du redan sitter i och försöker komma ur.

Så därför är min rekommendation jag alltid ger folk och alltid gjort - trappa ner din dos och klipp utan hjälp.
Det kommer gå snabbast och lättast att bli clean och må bra snabbt i slutändan. Tro mig.
För allt du gör med att kasta in andra opioider som "dämpande" är att FÖRLÄNGA din avtändning.

Nu när jag läst om bup så inser jag att det korkat att gå över till den, visste inget om substansen förutom att den används mot opiotmissbruk så trodde den hade lite andra egenskaper som skulle vara fördelaktigt.

Hade jag varit två veckor isolerad eller på en öde ö hade jag klippt direkt och jag tror jag hade härdat ut det, har en jävulskt disciplin och vilja när jag sätter den sidan till. Även om de egenskaperna rundats av min ssri mefecin, min
Läkare trodde min oerhörda disciplin som jag visat förut va ångestdrivet (på ett posetivt vis)

Jag har ett jobb som kräver ansvar och har massa ansvar privat, är ensamstående förälder osv.

Som tur är ogillar jag starkt benzo och lyrika är rent ut sagt ren skit, blir så trög och seg.

Haft en karta benzo i tre månader, tar ibland när vill sova ut riktigt ordentligt.

Har några frivilliga och ofrivilliga cold turkeys
I bageget. Men utöver de fysiska så blir jag så deppig och ångestfylld och gissar på att det är för att tramadol har en ssri effekt med.

Köpte lite kodein, men det är ju 4-6 ggr dyrare än tramadol, men ska köpa på mig lite till och köra två veckor och sen försöka bryta/ trappa ner ordentligt.

Det är verkligen inte optimalt men jag har 3 dagar i taget där under några veckor period där jag kan ligga utslagen i en säng. Så min tanken är att jag ska sluta helt, genomlida 3 dagar at men kansje hjälp av lyrica och benso. Sen Cruisa 3 dagar på små doser kodein sen igen klippa helt och genomleda en at till.,

Dömt att misslyckas kanske, men jag har ingen annan möjlighet.

Tack för era svar.

Ni
Citera
2023-12-19, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
OK! Men bens o lyrica träsket är nästan värre att fastna i, lätt att man fastnar i den fällan. Bättre o lyssna på folk som har mkt erfarenhet. Du vill inte komma av o vara beroende av något som är värre än det du ville hoppa av. Skulle avråda dig alla dem 3 du själv tänkt att ta vilket är sub/bzp/lyrica. Satsa istället på o trappa ur med tram elr kratom. Alternativt lite gabapentin o nån zopiklon. Du gör som du vill..men goda råd är dyra. Är det helt otänkbart att söka vård? Tänka mer långsiktigt, många tror att det svåra är o avgiftas...det är den enkla delen. Det svåra är att vara ren över lång tid, och det är där vården kommer in. Ofta drogar vi för att vi har trauman/diagnoser och smärtor. I vården kan man hitta grunden och medicinera den, och så försvinner behovet av att självmedicinera. Det är fortfarande väldigt stigmatiserande att söka vård för drogberoende. Lyssna på dem som kan helst av allt vården och i andra hand folk som tagit sig ur. Att lyssna på aktiva personer eller sig själv är det absolut mest ologiska man kan göra i din situation. Jag har hjälpt en hel del folk o varit stöd till dem så vill du PM:a så är det bara o göra det.

Jag har verkligen fått respekt för droger och förstår att benzo och lyrica är ett rent helvete att bli av med, varför jag inte tror att jag blir hooked är att min plan b är att gå tillbaks till tram. Har fungerande vardag och visst jag ligger på dubbel medicinsk dos, hade jag haft tram på recept så hade många problem försvunnit. Stressen att de ska ta slut och inte få tag i mer. Allt smusslande ångest och dåliga samvete för familj att man blivit en ”knarkare”, inte kunna resa osv.

Jag trodde inte jag skulle fastna, tagit opioder mot smärta eller bara för att pigga upp i extremt små doser och sällan i 10 års tid, men efter ett trauma så blev jag fast. Eller tillät mig att bli beroende, för jag behövde hjälpen drogen gav.

Skriver ett pm också .
Tack för din omtanke
Citera
2023-12-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Anonym_
Jag har verkligen fått respekt för droger och förstår att benzo och lyrica är ett rent helvete att bli av med, varför jag inte tror att jag blir hooked är att min plan b är att gå tillbaks till tram. Har fungerande vardag och visst jag ligger på dubbel medicinsk dos, hade jag haft tram på recept så hade många problem försvunnit. Stressen att de ska ta slut och inte få tag i mer. Allt smusslande ångest och dåliga samvete för familj att man blivit en ”knarkare”, inte kunna resa osv.

Jag trodde inte jag skulle fastna, tagit opioder mot smärta eller bara för att pigga upp i extremt små doser och sällan i 10 års tid, men efter ett trauma så blev jag fast. Eller tillät mig att bli beroende, för jag behövde hjälpen drogen gav.

Skriver ett pm också .
Tack för din omtanke

OK bra att du har förståelse, lika lätt som du fastnade för opisarna kan du fastna för allt annat. Bens o lyrica är grymt svåra o ta sig ur. Har aldrig vart beroende av bens men lyrica. Det är svårt o sluta själv, alla tror dem kommer klara det..har själv varit där. Men verkligheten ser annorlunda ut, oavsett önskar jag dig lycka till.
Citera
2023-12-20, 18:57
Avstängd
Anatoliys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Ni som ska testa Buprenorfin för första gången; följ inte trådens FAQ råd om att 1 mg är en bra nybörjados! Det är alldeles för starkt och det tror jag att många kan hålla med om.
En bra nybörjar dos är ca 0,2-0,4 mg nasalt. Vill man ta det sublingualt (under tungan) kan man ta 0,5 mg.
Ruset varar betydligt längre vid sublingual användning men är och andra sidan inte lika ekonomiskt som nasalt intag.
Buprenorfin är en väldigt lustig substans. Doser mellan 0,2 - 1 mg ger ett väldigt bra och euforiskt rus, men inte lika intensivt som Morfin eller Heroin.
Doser mellan 1-2 mg ger fortfarande ett bra välmående men svagare än vid de lägre doserna.
Doser på 2 mg och uppåt ger inte mer eufori utan där startar (enligt mig) Buprenorfinets terapeutiska användningsområde; man tappar drogsug på andra opioder och opiater och man blir lite allmänt slö och smärtfri.

Är det någon som tycker jag är helt ute och cyklar eller håller ni med?
Hej, jag kommer använda ditt inlägg för att sluta med heroin. Jag har använt heroin i ca en månads tid och har nu köpt 2st sub 8mg. Jag har aldrig sett en sub förut, är det en vanlig tablett? Tack vare ditt inlägg så ska iallafall försöka dela upp denna 8mg i 8 doser.

Jag är off heroin nu i 24 timmar. Imorgon får jag sub.

Jag vill ta 1 dos sub och inte känna ett sug efter heroin. Sedan vill jag vara utan heroin i 1-2 veckor i sträck. Efter det så tror jag att suget efter heroin är lägre. Sedan vill jag såklart sluta med sub också.
Citera
2023-12-21, 07:35
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy
Hej, jag kommer använda ditt inlägg för att sluta med heroin. Jag har använt heroin i ca en månads tid och har nu köpt 2st sub 8mg. Jag har aldrig sett en sub förut, är det en vanlig tablett? Tack vare ditt inlägg så ska iallafall försöka dela upp denna 8mg i 8 doser.

Jag vill ta 1 dos sub och inte känna ett sug efter heroin. Sedan vill jag vara utan heroin i 1-2 veckor i sträck. Efter det så tror jag att suget efter heroin är lägre. Sedan vill jag såklart sluta med sub också.

Hur höga doser Heroin har du gått på? Det är inte säkert att 1 mg kommer att räcka för att ta bort abstinens. Mitt inlägg rekommenderas främst till förstagångsanvändare.
Hur ska du inta subben?
Citera
2023-12-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy

Jag tror du kommer behöva minst en hel 8 mg sub för att bli frisk och dämpa suget, har du bara gått på heroinet i en månad inget tidigare? Bäst o sluta i så fall innan du är helt fast.
Citera
2023-12-23, 21:04
Medlem
Hej, alla ni som nu går på tram, oxy och dolcar. Snälla jag ber er för erat eget bästa a, försök att trappa ur utan buprenorfin för ni kommer med största sannolikhet att fastna i skiten. Det kan vara räddningen för många men saken är den att ni får ett skönt rus i kanske ett par veckor och sedan ALDRIG MER! Man blir istället mer sjuk av att börja med den pga den långa halveringstiden så är det ett rent helvete att sluta med buprenorfin. Jag önskar att jag aldrig tog den där subben efter att ha blivit fri från den sedan flera år. Sen den dagen 2015 så är jag fast i laro.

P.s
Vill bara göra er uppmärksamma på att det i många fall inte är lösningen.

God Jul och Gott Nytt År
Citera
2023-12-23, 23:46
Avstängd
Anatoliys avatar
Citat:
Hur höga doser Heroin har du gått på? Det är inte säkert att 1 mg kommer att räcka för att ta bort abstinens. Mitt inlägg rekommenderas främst till förstagångsanvändare.
Hur ska du inta subben?

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag tror du kommer behöva minst en hel 8 mg sub för att bli frisk och dämpa suget, har du bara gått på heroinet i en månad inget tidigare? Bäst o sluta i så fall innan du är helt fast.

Citat:
Ursprungligen postat av Krusbeer
Hej, alla ni som nu går på tram, oxy och dolcar. Snälla jag ber er för erat eget bästa a, försök att trappa ur utan buprenorfin för ni kommer med största sannolikhet att fastna i skiten. Det kan vara räddningen för många men saken är den att ni får ett skönt rus i kanske ett par veckor och sedan ALDRIG MER! Man blir istället mer sjuk av att börja med den pga den långa halveringstiden så är det ett rent helvete att sluta med buprenorfin. Jag önskar att jag aldrig tog den där subben efter att ha blivit fri från den sedan flera år. Sen den dagen 2015 så är jag fast i laro.

P.s
Vill bara göra er uppmärksamma på att det i många fall inte är lösningen.

God Jul och Gott Nytt År
Hej, jag är helt ren, utan sub, i 4 dygn nu! Jag har känt den där känslan att "JAG MÅSTE HAA!", och påsen med heroin ligger här, men jag övervann den, och dagen efter var suget mer dämpat. Jag hoppas att det värsta är över... Jag försöker övervinna detta utan sub.
Citera
2023-12-28, 07:28
Medlem
Efter 6 år och en något högre ålder, så kan jag konstatera att det tagit 12 veckor att börja bli människa efter denna jävulska substans. Fortfarande lite chills och värk i fötterna. Orkar lite längre promenader, men får hejda ansträngningar, annars blir det bakslag i ett par dagar. Tillbaka till att känna sig sjuk.

Kan tillägga att jag inte gjort som sig bör, med urtrappning. Klippte rakt av och krälade på golvet ett par veckor. Har svårt för nedtrappningar. Tar hellre en käftsmäll, men detta var ganska horribelt. Förmodligen har det tagit hårt på kroppen.

Har haft detta som det enda projektet, under dessa månader. Fullt fokus på att optimera närings-intag och återhämtning. Självklart haft hjälp med detta. Handla och ta hand hemmet. Har en sambo med en ängels tålamod. Hade aldrig fixat det annars.

Med fixat menar jag detox. Är fullt medveten om att striden blir livslång.

Tänkte bara dela med mig av hur det KAN vara. Det läkare, Big Pharma och mörkrets härskare slår i dig behöver inte stämma. Ge inte upp och tro att det aldrig kommer ge med sig, bara för att du inte verkar följa ”protokollet” Lyssna på DIN kropp.

Ta hand om dig!
Citera
2023-12-28, 19:12
Medlem
LiMpicHs avatar
Har kommit över några 8mg piller av misstag

Jag tar cirka 400mg tramadol om dagen men sitter nu tomhänt pga julstrul och undrar då hur mycket jag kan ta av en sån här tablet så jag kan undvika en AT på nyår.

Är av varianten man tar sublingualt. Så tänkte lägga under tungan
Senast redigerad av LiMpicH 2023-12-28 kl. 19:22.
Citera
2023-12-28, 20:36
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiMpicH
Har kommit över några 8mg piller av misstag

Jag tar cirka 400mg tramadol om dagen men sitter nu tomhänt pga julstrul och undrar då hur mycket jag kan ta av en sån här tablet så jag kan undvika en AT på nyår.

Är av varianten man tar sublingualt. Så tänkte lägga under tungan

Du kan minst dela upp den i 8 doser. 16 doser skulle säkert räcka också. Nasalt intag rekommenderas.
Citera
2023-12-28, 21:09
Medlem
LiMpicHs avatar
Citat:
Du kan minst dela upp den i 8 doser. 16 doser skulle säkert räcka också. Nasalt intag rekommenderas.

Hur brukar ni dela upp dom så pass mycket? Dom är ju väldigt små dom här jag har iaf.

Att ta dom något annat sätt än via munnen har jag inget intresse av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in