2021-07-16, 18:23
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Har nära kontakter inom den grönanäringen... Det absolut bästa sättet idag är att köpa giftampuler som heter ”Ekoplugg”. Borra hål i rotknölarna strax under jorden och slå in pluggen, sen låter du växten själv suga i sig av innehållet i pluggen. På så vis blir den förgiftad ner i rotsystemet och tar död på hela plantorna. Men köp dom nu innan oktober, då träder en ny lag i kraft så privatpersoner ej kan köpa dom. Visste du att parkslide är ett så stort problem i England att tomter med parkslide nära huset är omöjliga att sälja? Något som är värt att tänka på.

Parkslide är för övrigt en delikatess i Japan, kanske något att prova? Äts typ som bambuskott i mat.
Ecoplugg borde ju kunna funka på ett bestånd med stora rotknölar så att man lätt hittar en stor rot.
Angående att äta dom så är det ej att rekommendera av två orsaker.
Dels så är det troligt att någon varit och behandlat dom med gift tidigare samt att dom lagrar rejält med tungmetaller.
Citera
2021-07-16, 18:25
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Jag hade behövt få tips hur ni hanterar denna invasiva art?

Den växer genom betongfundament i hus och i England har försäkringsbolagen slutat försäkra hus om det finns Parkslide på tomten. Växten förökar sig snabbt och kan växa typ 10-15 cm under en dag.

Hur har ni gjort/Hur handskas ni med Parkslide?

Jag bara ryckte upp de största och sen dog de mindre. Verkar som att de stora har rötter till de andra så det var lätt gjort för oss.
Citera
2021-08-24, 17:02
Moderator
Tystnads avatar
Såg ett inslag om att dom (kommunen i någon stad) tryckte ner en massa rör jämnt födelar i marken inne i parksliden och sedan tryckte ner 60 gr C varmt vatten under en längre tid.

Tydligen ett prov om detta kan vara en lösning och förstöra rötterna.

Vad tror ni kommer detta vara en lösning?

Känns tveksamt man verkligen kan lyckas värma upp hela rotpaketet och marken tillräckligt för detta.
Citera
2021-08-28, 03:04
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Såg ett inslag om att dom (kommunen i någon stad) tryckte ner en massa rör jämnt födelar i marken inne i parksliden och sedan tryckte ner 60 gr C varmt vatten under en längre tid.

Tydligen ett prov om detta kan vara en lösning och förstöra rötterna.

Vad tror ni kommer detta vara en lösning?

Känns tveksamt man verkligen kan lyckas värma upp hela rotpaketet och marken tillräckligt för detta.
Tror inte att det kommer att fungera. Denna växt har för stort och djupt rotsystem.
Möjligen på ett ungt bestånd men knappast på ett som är enormt och har fått växa ifred sedan 1964 typ.
Citera
2021-08-28, 03:11
Medlem
Trakessons avatar
Jag har haft funderingar på att odla Parkslide. Ni som har erfarenhet, behöver man skott att plantera eller räcker det med att sprida ut delar av växten där man vill att den ska växa?

Hur lång tid behöver den för att rota sig om man använder växtdelar?
Citera
2021-08-28, 19:07
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag har haft funderingar på att odla Parkslide. Ni som har erfarenhet, behöver man skott att plantera eller räcker det med att sprida ut delar av växten där man vill att den ska växa?

Undrar varför någon skulle vilja odla detta elände?
Skiten sprids via rotsystemet. Rötterna är röda till färgen och en liten bit på några mm räcker för en ny planta.
Citera
2021-08-28, 19:11
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:

Då lär du bli anmäld.
Citera
2021-08-28, 19:13
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Man täcker skiten med svart plast och tegelstenar på. Det gröna ska inte få dagsljus. Rötterna kvävs. Detta gör man minst två år. Jävla skitprojekt.
Citera
2021-08-28, 19:22
Medlem
radfittans avatar
Citat:

De är lätta att odla. Du kan sprida dem både via delar från rot och stam. Men den förökar sig väldigt bra själv också. Om jag var du hade jag köpt några plantor och planterat ut och sedan låtit de förökar sig själv. Det tar nog ett bra tag för den att ta sig om du bara tar en liten rot. De säljs fortfarande så det är bara att köpa ett gäng. Inte olagligt att odla. Själv har jag planer på att odla lupiner.
Citera
2023-09-04, 21:56
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag håller på för fullt. Det har kommit några högre stjälkar men jag har plockat bort alla blad jag ser. Tillväxten verkar än så länge inte lika kraftig som under föregående år.

Hur går det? intresserad av hur det gick.
Citera
2023-09-05, 06:26
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Hur går det? intresserad av hur det gick.

Det sticker då och då upp några enstaka smala stjälkar som jag direkt drar upp med rötterna, men i övrigt har parksliden förlorat sin kraft. I slutet av sommaren för två år sedan grävde jag också upp alla rotklumpar, efter att jag svält ut växten med min metod. Jag tror att beståndet kommer vara helt borta om 1-2 år.
Citera
2023-12-18, 00:30
Medlem
Devinivillas avatar
Jag hyrde en minigrävare och grävde ner till 1,80 ungefär och rötterna som va där nere eldade vi med en liten brasa sen kom roundup på det.

Nästa säsong var parkslide
(falsk bambu) tillbaka fast inte i samma utsträckning.

Så den tål i princip allt du utsätter den för , klassificeras som riskavfall då den är så invasiv .

Jag önskar er lycka till du kanske ska pröva med dynamit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in