2023-12-17, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Varför göra det ensam? Jag fick intrycket att han var själv. Borde vara vettigt att köra med fjärrstyrning om det går?

Det var en kollega till den unga mannen som larmade, enligt Thomas Åslin, vakthavande befäl vid räddningsregion mitt Mittnorrland.
Citera
2023-12-17, 15:02
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasnyttnamn
I norra usa ja där det är betydligt kallare och som har koll på isen under hela vintern. Är den inte tillräckligt tjock kör dom inte. Men du värkar har svårt att tänka själv.

Du har nog "värk" när du tänker.

Du förstår, det är inte bara i norra usa man tar ut fordon på is.
Att en grävmaskin på kanske 15 ton larvar ut en bit på en is i norra Sverige för att exempelvis komma åt något är kanske inte jättekonstigt, du förstår, vikten fördelas över larvernas yta.
Citera
2023-12-17, 15:13
Medlem
tukkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare

Att en grävmaskin på kanske 15 ton larvar ut en bit på en is i norra Sverige för att exempelvis komma åt något är kanske inte jättekonstigt, du förstår, vikten fördelas över larvernas yta.

Haha, folk har skrämmande dålig koll på branscherna som håller det här landet levande.

Att fordon och maskiner behöver korsa myrar och vattendrag på vintern händer hela tiden. Tyvärr går det på tok ibland, vilket det gjort i detta fallet.

Vanligtvis så sjunker maskinen utan föraren i hytten, men av någon anledning har så skett här. Varför kan nog ingen svara på.
Citera
2023-12-17, 15:19
Medlem
Citat:

Wow så inkompetent människa du måste vara. Läste du ens vad jag skrev elr? Jag svarade på din kommentar om ice road truckers och det körs i norra delarna av Usa och under dom kalla månaderna. Och att dom har sten koll på isen tjock lek. Det är december i ett varmt Sverige lite jävla skillnad. Men du värkar ju som sagt ha svårt att tänka själv..
Citera
2023-12-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror
Det var en kollega till den unga mannen som larmade, enligt Thomas Åslin, vakthavande befäl vid räddningsregion mitt Mittnorrland.
Noterar att jag missat det. Tack.
Oavsett så känns det kört med iskallt vatten, is och ingen sikt.
Sicket jävla skitläge.
Citera
2023-12-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tukkat
Haha, folk har skrämmande dålig koll på branscherna som håller det här landet levande.

Att fordon och maskiner behöver korsa myrar och vattendrag på vintern händer hela tiden. Tyvärr går det på tok ibland, vilket det gjort i detta fallet.

Vanligtvis så sjunker maskinen utan föraren i hytten, men av någon anledning har så skett här. Varför kan nog ingen svara på.

En säkerhetsdetalj är fällbara armstödet för att kunna köra maskinen också vilket kan bli ytterligare en nackdel i det här sammanhanget.

Utredning, bärgning lär ge uppgifter om tex dörren redan var öppen vilket jag ändå tror eller att frontrutan var öppen men vi får se om det kommer till allmän kännedom.
Citera
2023-12-17, 15:38
Medlem
Citat:
Du är verkligen sämst på svenska språket.
Både i skrift och läsförståelse...
Om du läser mitt inlägg igen, och igen, och igen, så förstår kanske vad jag menade med mitt svar.

Verkligen en tragisk olycka, har sökandet resulterat i att man funnit föraren?

"Gick ett tv program som hette ice road truckers där de körde med lastbilar över frusna sjöar, dessa väger långt mycket mer än 15 ton"

Hur tycker du man ska tolka din kommentar? Du jämför en serie från USA med ett olycksfall i Sverige väldigt stor skillnad. Sjukt dålig jämförelse.
Citera
2023-12-17, 15:46
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasnyttnamn
"Gick ett tv program som hette ice road truckers där de körde med lastbilar över frusna sjöar, dessa väger långt mycket mer än 15 ton"

Hur tycker du man ska tolka din kommentar? Du jämför en serie från USA med ett olycksfall i Sverige väldigt stor skillnad. Sjukt dålig jämförelse.

Det här är sista gången jag svarar dig, läs en bok och öva upp din läsförståelse.

Jag svarade på ett inlägg där skribenten tyckte det var konstigt att köra ut en grävmaskin med en vikt på 15 ton på en is.
Eftersom man även kör lastbil på is, dessa väger mycket mer än 15 ton, tog jag upp programmet Ice road truckers. Detta pga många känner till programmet.

Lastbil och andra tunga maskiner på is körs för övrigt inte bara i Usa.
Citera
2023-12-17, 15:55
Medlem
Citat:
Det här är sista gången jag svarar dig, läs en bok och öva upp din läsförståelse.

Jag svarade på ett inlägg där skribenten tyckte det var konstigt att köra ut en grävmaskin med en vikt på 15 ton på en is.
Eftersom man även kör lastbil på is, dessa väger mycket mer än 15 ton, tog jag upp programmet Ice road truckers. Detta pga många känner till programmet.

Lastbil och andra tunga maskiner på is körs för övrigt inte bara i Usa.
Är ju du som har läs svårigheter.

Du svarade och la en jämförelse på detta.

"Varför kör man en grävmaskin (är det en banddriven så vägen den minst 15 ton) över en is? Tråkigt oavsett Vila i frid min vän!!"
Och då kommer du med dina dumma kommentar och jämförelse ice road truckers med denna olycka. Ja snälla svara inte nå mer för du fattar ju inget.
Citera
2023-12-17, 16:28
Medlem
Skärpning. Det är en ung människas liv som har slocknat. Sitt inte och diskutera angående hur ofta, när och var man kör på isar.
Denna kille körde på isen som tyvärr var för svag , inget mer med det.
Otroligt sorgligt.. Vila i frid
Citera
2023-12-17, 18:30
Medlem
tukkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
En säkerhetsdetalj är fällbara armstödet för att kunna köra maskinen också vilket kan bli ytterligare en nackdel i det här sammanhanget.

Utredning, bärgning lär ge uppgifter om tex dörren redan var öppen vilket jag ändå tror eller att frontrutan var öppen men vi får se om det kommer till allmän kännedom.

Ja, men det har varit rätt så kallt så risken finns att han kört med stängda dörrar och rutor för att hålla värmen i maskinen.

Av bilderna att döma så har han förgäves försökt att dra maskinen framåt med stickan, och tyvärr misslyckats. Hade gjort samma sak själv, man överger inte maskinen i första taget.

Citat:
Ursprungligen postat av Mumin5588
Skärpning. Det är en ung människas liv som har slocknat. Sitt inte och diskutera angående hur ofta, när och var man kör på isar.
Denna kille körde på isen som tyvärr var för svag , inget mer med det.
Otroligt sorgligt.. Vila i frid

Detta är Flashback, klart att olyckan och dess omständigheter kommer diskuteras. Sen kan jag absolut hålla med om att det finns nötter som tar upp irrelevanta frågeställningar men att orsaker och eventuella fel som begåtts kommer diskuteras här kan du nog ta för givet.
Citera
2023-12-17, 18:56
Medlem
Han trodde han var på en myr men hade kört till en liten tjärn av hittills okänd anleding..Typ läst kartan fel är en killgissning..En ung man från dorotea enl obekräftat skvaller.
Senast redigerad av Laban_81 2023-12-17 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in