2023-12-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det kokar ju i så fall ner till att någon skall ha monterat bort dessa 4 bultar.
Det är ingen manipulering, utan sabotage isf.

Att hissmontören skulle stapla upp sektioner utan bultar medvetet, och sedan låsa hissen från dessa berörda våningar är totalt uteslutet.
Det säger sig självt att man inte får balansera upp en lös mast på 3 meter och +100kg utan bultförband - och sedan släppa på avspärrningen och bereda tillträde/användning rakt under dessa obultade mastsektioner.
Nu vet jag inte om det fanns nått stag i byggnaden längst upp tex.. Men jag tror faktiskt att det sista du skrev är anledningen... Men vi får se... Vi spekulerar ju bara.
Citera
2023-12-16, 10:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nu vet jag inte om det fanns nått stag i byggnaden längst upp tex.. Men jag tror faktiskt att det sista du skrev är anledningen... Men vi får se... Vi spekulerar ju bara.

Det finns ingen som helst möjlighet att hissmontören med sitt fulla medvetande och enligt procedur, har hängt på mastsektioner utan bult och sedan godkänt för användning längre nedåt.
(Samt att folk sedan manipulerat hissen att kunna åka hela vägen upp)
Noll chans.
Det här måste med all tydlighet begripas - Det är verkligen noll chans.

4 bult saknas, och användning sker.
Utgå därifrån.
Citera
2023-12-16, 10:45
Medlem
Citat:
Det finns ingen som helst möjlighet att hissmontören med sitt fulla medvetande och enligt procedur, har hängt på mastsektioner utan bult och sedan godkänt för användning längre nedåt.
(Samt att folk sedan manipulerat hissen att kunna åka hela vägen upp)
Noll chans.
Det här måste med all tydlighet begripas - Det är verkligen noll chans.

4 bult saknas, och användning sker.
Utgå därifrån.
Kanske så... Vem har kopplat bort kranen när den lyftes på tro..
Citera
2023-12-16, 10:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Lyftledare (som sköter på/avkoppling) är sannolikt någon av hissmontörerna.
Alternativt har kran-firman förutom kranförare - en gubbe extra med där uppe som agerar lyftledare.

Internationellt kallat "Rigger", men på svenska är det lyftledare.
Citera
2023-12-16, 10:50
Medlem
Citat:
Lyftledare (som sköter på/avkoppling) är sannolikt någon av hissmontörerna.
Alternativt har kran-firman förutom kranförare - en gubbe extra med där uppe som agerar lyftledare.

Internationellt kallat "Rigger", men på svenska är det lyftledare.
Jo men jag menar mer vad står han på tex..
Citera
2023-12-16, 10:50
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Vet man att byggkran använts för att lyfta på mastsektionerna? Det ska tydligen fungera bra att utföra höjning utan byggkran.
Citera
2023-12-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Vet man att byggkran använts för att lyfta på mastsektionerna? Det ska tydligen fungera bra att utföra höjning utan byggkran.
Fan vet... Finns det nån video som visar mast monteringen?
Citera
2023-12-16, 10:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jo men jag menar mer vad står han på tex..

Hissens tak, ömsom byggställningen bredvid.
Citera
2023-12-16, 11:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

Ja, om nu kranbil använts.
Om det stått en kran i närheten vid tillfället för höjning, så kan ju hissmontörerna fått hjälp av denne att lyfta upp sitt material.
Tror väl att det vanliga annars är att hissmonterörer riggar en manuell eller elektrisk kran upp på masten och halar upp sektionerna själv.
Citera
2023-12-16, 11:01
Medlem
Citat:
Fan vet... Finns det nån video som visar mast monteringen?
Det har länkats till en sida i manualen som visar hur man kopplar flera sektioner som redan är ihopskruvade. Man kan koppla i den nedersta delen, med krankättingarna "inuti" kranmasten. På det sätten kommer man åt att lossa kran utan att behöva åka upp till toppen.
Citera
2023-12-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laktosfridiet
Det har länkats till en sida i manualen som visar hur man kopplar flera sektioner som redan är ihopskruvade. Man kan koppla i den nedersta delen, med krankättingarna "inuti" kranmasten. På det sätten kommer man åt att lossa kran utan att behöva åka upp till toppen.
Ok då förstår jag.
Citera
2023-12-16, 11:03
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Juridiken är en aspekt, den ser ju mest bakåt. Konstruktörens säkerhetsarbete en annan, de kan behöva se framåt (deras problem). Kurvorna går rakt upp nu för olyckor och dödsfall och vi måste se på läget nu: det har kommit att bli en soppa av underleverantörer, där lager på lager trycks in för att pressa priser och i värsta fall ha en pressad syndabock så man själv på toppen går fri. Det har varit inslag på radion nyss om det, hittar inte exakt det, men här ett liknande från igår (SR P1, drygt en min). Entreprenören hade ingen själv på plats, bara denna huvudlösa röra. Precis som i annat som slutat funka i samhället, vägar, järnväg eller sjukhusbyggen.
Byggbranschen har alltid använt sig av underentreprenörer. Inget byggbolag har alla discipliner samlade i sin organisation. Vanligt är att ett byggbolag är huvudentreprenör och att de har en organisation på plats bestående av arbetsledning och yrkesarbetare som snickare och armerare/betongarbetare. Sedan kommer alla underentreprenörer som kan vara

- VVS
- Måleri
- El
- Brandskydd och brandtätning
- Fasadarbeten
- Mark- och anläggningsarbeten
- Plåtslageri
- Takläggare
- Golvläggare

Så har det varit i alla tider. Sedan kan byggbolaget också sålt ut delar av byggnationen, t.ex. stommontering, väggar, armering och gjutning av betongplatta etc. Ett problem kan ju bli när man anlitar underentreprenörer som i sin tur anlitar underentreprenörer i flera led. Det kan bli många firmor på arbetsplatsen som man ska hålla reda på. Ett sätt att stävja problemen var att införa byggbranschens speciella ID-kort ID-06 som är knutet till sin arbetsgivare.

De byggbolag som är medlemmar i Byggföretagen (arbetsgivarnas organisation) är skyldiga att teckna kollektivavtal med facket och underentreprenörer likaså. Facken ska också godkänna alla underentreprenörer så facket har en viktig roll i vilka som finns på våra byggarbetsplatser. Det här gäller tyvärr inte de bolag som inte är medlemmar i Byggföretagen och inte har kollektivavtal, många små mindre byggfirmor.

Kort sagt, det finns mycket att göra men det cirkulerar en myt om att byggarbetsplatser i princip skulle kunna vara utan underentreprenörer. Nej, det hela bygger på att man har underentreprenörer. Jag är också skeptisk till om den här olyckan skulle förhindrats om det bara funnits svenska byggnadsarbetare på arbetsplatsen? Jag ser inte riktigt dem som problemet i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in