Citat:
Ursprungligen postat av
Equinox800
Enligt västerländska bedömare så kan Ryssland kriga I den här takten i flera år.
Ja, det är faktiskt fullt möjligt med tanke på Putins besatthet att vinna kriget och befolkningen lär inte resa sig trots regimens misshandel av sin egen befolkning, men mer troligt statskupp om något sådant alternativ dyker upp.
Men utöver Putins politiska överlevnad är det lite svårt att se hur det ligger i Rysslands intresse att fortsätta åderlåta sig när det redan blivit skadeskjutet, istället för att lägga resurser på att bygga upp det som förstörts.
Nu är jag en person som önskar och hoppas på att alla oförätter ska rättas till, där Ryssland kastas ut ur hela Ukraina och får betala enormt krigsskadestånd för att försöka reparera det som de förstört, även om människoliven de tagit inte kan komma tillbaka.
Men tyvärr är det ju sällan det blir absolut rättvisa i världen, så ifall Ryssland är tillräckligt besatt att kasta in alla resurser de har för att uppehålla kriget är det inte omöjligt att det kan sluta med något fredsavtal där de får behålla del av territorier det tagit. Någon "alliansfrihet" från Ukraina kan de nog glömma då Ryssland visat sig enormt opålitlig, så de får nog räkna med att övriga Ukraina då går mot EU/NATO.
Så ja, det kan sluta med att Ryssland kan få ta över några sönderkrigade territorier och deklarera seger att de "vunnit" mot omvärlden så Putin kan sitta kvar, och under all överskådlig framtid fortsätta som paria-stat med kass ekonomi och rejält tilltufsad militär som inte kan hota särskilt mycket.
Ingen gillar att samarbeta med losers, och det gäller ännu mer totalitära stater som Kina m.m så det lär sluta med att Ryssland blir Kinas lilla undergivna bitch för att ha någon chans att gå runt, och tidigare sovjetrepubliker istället övergår till Kinas intressen.
Den tidigare stormakten som senare sjunkit till bara regionalmakt sjunker ytterligare till futtig lokalmakt som är beroende av andra för överleva.
Eller uttryckt lite mer rakt om man ska kalla en spade för spade:
Den tidigare fruktade storskurken slutar som en obetydlig liten småskurk som tvingas följa andra storskurkars minsta vink utan att ha så mycket att säga till om.
Jag är faktiskt genuint nyfiken på vad pro-ryssar som jublar när Ryssland håller Ukraina stången verkligen tror på som troligt best-case scenario ifall Ryssland bara fortsätter som de gjort hittils?
Motsvarande fråga riktas till dem som inte är pro-Ryssland i sig, men önskar en multipolär världsordning där Ryssland får inflytande på bekostnad av väst.
På vilket sätt leder Rysslands nuvarande politik och krigföring till något som kan ge dem stort inflytande i världen?
Jag försöker använda min fantasi men har svårt att komma på något realistiskt scenario, så upplys mig gärna.