Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
Det har inte kommit ut på nyheterna än, det är faktiskt två döda på ett dygn. Den som förolyckades för några månader sedan dog även den inatt efter en längre tid på sjukhus.

Så summan är: en död i olyckan igår, samt den tidigare förolyckade dog samma dygn.

Nästan så att man blir en foliehatt och tror att företaget vill tysta folk i och med detta tragiska (och sjuka) sammanträffandet...
Citera
2023-12-15, 14:24
Medlem
Arbetsmiljöverket

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Polisen måste vara där och utreda. Har inte polisen sagt något? Två dödsolyckor, tydligen.

Den som hände i veckan har polisen i Västerbotten uppdaterat på FM.
.
Arbetsmiljöbrott och vållande till annans död. Vi får vänta till nästa vecka då lokala åklagaren skall få stöd av Arbetsmiljöverket som får resa dit från söder.

https://polisen.se/aktuellt/handelse...ka-skelleftea/
Senast redigerad av OnlyHans 2023-12-15 kl. 14:29. Anledning: Stabil länk
Citera
2023-12-15, 15:17
Medlem
Man blir ju ganska matt av att se en del muppar här som gafflar om att stänga ner hela NV och att det är ett slakteri.
Det är en gigantisk byggarbetsplats med tusentals arbetare som kommer ifrån 100 olika länder.
Olika språk, olika arbetskulturer och olika kompetensnivåer. säg vad man vill om det.
När man ska jobba på NV genomgår man en säkerhetsutbildning, det ska alla göra som får inträde där. Till exempel, oavsett vilket vilket företag man jobbar åt så får man aldrig tumma på säkerheten. I många länder gör man som chefen säger, utan att ifrågasätta. Just det där jobbar NV med aktivt att tvätta bort.
Jag har själv jobbat där en kortare tid och jag tycker det är uppenbart att NV gör allt dom kan.

Det är oerhört tragiskt att 2 arbetare har omkommit.
Jag är inte helt insatt i händelserna, men en sak vet jag med säkerhet, man går ALDRIG under ett pallstativ eller någon lyftanordning som inte är säkrad. Tyvärr gör folk sånt varje dag ändå, trots att dom vet att det är förbjudet. Så vad ska NV göra när folk inte följer säkerhetsrutinerna? De har redan arbetsmiljövakter som går runt hela tiden och kontrollerar. Ska varje arbetare ha en säkerhetsperson bakom sig 100% av sin arbetsdag?
Den yngre killen som tyvärr avled efter explosionen kanske inte kunde göra så mycket för att förhindra olyckan.
999/1000 så klarar man sig undan när man gör slarvfel, sen är olyckan framme. Ibland blir det tyvärr en mycket allvarlig olycka.
Ska vi stänga av alla vägar för att folk kör fulla och/eller alldeles för snabbt? Såklart inte, vi har utbildning (körkort) och gör kontroller längs vägarna (poliskontroller) för att försöka förhindra olyckor.
Som sagt, väldigt tragiskt att vi förlorat 2 människor i olyckor.
Citera
2023-12-15, 15:37
Medlem
wwrs avatar
Det blir ingen nådig slutsummering av Northvolts verksamhet.

10 miljarder i skattemedel
Inga batterier
Två dödsoffer

Kommer verkligen Tyskland och Kanada att våga fullfölja sina satsningar?
Citera
2023-12-15, 15:40
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trundle428
Man blir ju ganska matt av att se en del muppar här som gafflar om att stänga ner hela NV och att det är ett slakteri.
Det är en gigantisk byggarbetsplats med tusentals arbetare som kommer ifrån 100 olika länder.
Olika språk, olika arbetskulturer och olika kompetensnivåer. säg vad man vill om det.
När man ska jobba på NV genomgår man en säkerhetsutbildning, det ska alla göra som får inträde där. Till exempel, oavsett vilket vilket företag man jobbar åt så får man aldrig tumma på säkerheten. I många länder gör man som chefen säger, utan att ifrågasätta. Just det där jobbar NV med aktivt att tvätta bort.
Jag har själv jobbat där en kortare tid och jag tycker det är uppenbart att NV gör allt dom kan.

Det är oerhört tragiskt att 2 arbetare har omkommit.
Jag är inte helt insatt i händelserna, men en sak vet jag med säkerhet, man går ALDRIG under ett pallstativ eller någon lyftanordning som inte är säkrad. Tyvärr gör folk sånt varje dag ändå, trots att dom vet att det är förbjudet. Så vad ska NV göra när folk inte följer säkerhetsrutinerna? De har redan arbetsmiljövakter som går runt hela tiden och kontrollerar. Ska varje arbetare ha en säkerhetsperson bakom sig 100% av sin arbetsdag?
Den yngre killen som tyvärr avled efter explosionen kanske inte kunde göra så mycket för att förhindra olyckan.
999/1000 så klarar man sig undan när man gör slarvfel, sen är olyckan framme. Ibland blir det tyvärr en mycket allvarlig olycka.
Ska vi stänga av alla vägar för att folk kör fulla och/eller alldeles för snabbt? Såklart inte, vi har utbildning (körkort) och gör kontroller längs vägarna (poliskontroller) för att försöka förhindra olyckor.
Som sagt, väldigt tragiskt att vi förlorat 2 människor i olyckor.

Reportage om fackens kamp på Northvolt från 2022
https://da.se/2022/06/nar-blir-det-o...-pa-northvolt/

Larm inifrån Northvolt: ”Katastrofal arbetsmiljö” - 2023
https://kollega.se/arbetsmiljo/larm-...al-arbetsmiljo

Stort coronautbrott på Northvolt i Skellefteå -2021
https://sverigesradio.se/artikel/sto...t-i-skelleftea

De verkar ha en väldig otur med allt de åtar sig eller så ligger det fog bakom all kritik, här är bara ett explock.
Citera
2023-12-15, 15:58
Medlem
Citat:
Det har inte kommit ut på nyheterna än, det är faktiskt två döda på ett dygn. Den som förolyckades för några månader sedan dog även den inatt efter en längre tid på sjukhus.

Så summan är: en död i olyckan igår, samt den tidigare förolyckade dog samma dygn.

Imponerande att mannen kunde avlida 2 gånger .
Faktiskt helt fantastiskt
Citera
2023-12-15, 16:16
Medlem
Newfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hilldingslangballe
Imponerande att mannen kunde avlida 2 gånger .
Faktiskt helt fantastiskt

Jag tror du behöver läsa lite noggrannare.
Citera
2023-12-15, 16:19
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbutgone
Nästan så att man blir en foliehatt och tror att företaget vill tysta folk i och med detta tragiska (och sjuka) sammanträffandet...
Det är väl ute i varenda tidning sen 10 idag med kommentar från VD om specifikt den 25-årige mannen som jag antar var anställd av Northvolt. Så den hatten kan du plocka av.
Citera
2023-12-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
VD Carlsson har ju gått i Musks skola. Musk försöker krossa fackföreningarna och det svenska kollektivavtalet.

Polisen och migrationsverket har redan kastat ut olagliga migranter från Northvolt.

Tidigare diskuterades hur Northvolts kinesiska maskiner bröt mot EU:s arbetsmiljöregler.

Två döda inom loppet av en månad!

Carlsson har förmodligen använt våra skattepengar till att muta bort facket och hela fabriken är en dödsfälla.

Pratade nyss med polaren som arbetar för NV, och berättade att jag läst hur de använder kinesiska maskiner som bryter mot EUs regelverk.

"Ja det är ju knappast en lögn, våra maskiner är köpta direkt från wish"
Citera
2023-12-15, 16:56
Medlem
Massonites avatar
Tragiskt att det måste vara stress/högt tempo och inhyrda "byggarbetare" på Sveriges arbetsplatser
Detta fall skulle garanterat inte hänt med riktigt utbildad/certifierad arbetskraft.

Rent ut sagt ------> börja kräva svenskt utfärdat diplom <------- på arbetskraften som anlitas från och med nu.
Så att försiktighets principen fokuseras

Senast redigerad av Massonite 2023-12-15 kl. 17:44.
Citera
2023-12-15, 17:11
Medlem
Citat:
Jag tror du behöver läsa lite noggrannare.

Ännu bättre om du lär dig innebörden av ordet förolyckad
Citera
2023-12-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggolinan
Är det ingen som vet namnen på de inblandade? Både 20 & 60 åringen här och 25 åringen i förra olyckan?
Så tragiskt att behöva dö på sitt arbete…
60 åringen är D*n K*rlsson Boliden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback