2023-12-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
svar på din fråga är kanske,,,i andra änden av resonemanget är det tydligt: ledare som stryper fri press, demonstrationsrätt, som utplånar oppositionen, som fängslar meningsmotståndare osv, jag de får likt putin stort ”synbart” stöd sv befolkningen, antar putin är lite ”avis”på kim jong uns 100% folkligt stöd? Men han lär väl skruva upp trycket mot befolkningen så åker siffrorna upp ytterligheter, undrar vad idi amin o hitler hade för stöd bland inhemska sympatisörer? Troligen högre stöd än putin
Ja, kanske delvis. Men synbart stöd håller jag inte med om att han fått.
Citera
2023-12-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Enligt Ukraina.
Dem har bevisligen ljugit förr, precis som Ryssland, så varför tusan ska man tro på dem?
Ukraina kan säga vilken summa som helst för att göda massorna. Inte så att dem egentligen går att fakta granska. Ingen står och räknar liken där ute.

Ryssråttorna ljuger betydligt mer. Oberoende uppskattningar på dödstal och skadade stämmer ganska väl överens med Ukrainas siffror. Förhoppningsvis fortsätter Ukraina att rensa bort den ryska ohyran i samma takt som nu.
Citera
2023-12-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Enligt Ukraina.
Dem har bevisligen ljugit förr, precis som Ryssland, så varför tusan ska man tro på dem?
Ukraina kan säga vilken summa som helst för att göda massorna. Inte så att dem egentligen går att fakta granska. Ingen står och räknar liken där ute.
Nej, det har du alldeles rätt i. Och varje gång oberoende granskningar har skett har det visat sig att siffrorna antingen är överdrivna eller påhittade. Ukraina kan säga vad som helst. Ingen i västvärlden säger emot. Lydnaden inför Kiev är total.
Citera
2023-12-14, 19:38
Medlem
Från DN:

Citat:
Danmark och Estland meddelar ytterligare militärt stöd till Ukraina.

Från Estland kommer besked om ett långsiktigt militärt stödpaket som ska hjälpa till i Ukrainas försvar mot ryska angrepp. Paketet innefattar pansarvärnsrobotar av typen Javelin, fartyg och annan utrustning.

Danmark meddelar den största donationen till Ukraina som landet gjort hittills, med bland annat luftvärn, stridsvagnar, drönare och ammunition.

Landet har också upprättat en industripott för att den danska försvarsindustrin ska kunna vara behjälplig vid konkreta behov i Ukraina, säger utrikesminister Lars Løkke Rasmussen på en presskonferens.

All heder åt Danmark och Estland som inte viker en tum i sitt militära stöd till Ukraina.
Citera
2023-12-14, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag har inte på något sätt uttryckt sympati för Ryssland i tråden. Jag har argumenterat för detta i tråden;

1) Att Ryssland riskerar att vinna kriget

2) Att Natos artikel 5 inte förpliktar en militär intervention i händelse av en medlem attackeras av en utomstående stat eller aktör med hänvisning till artikel 5 och Natos officiella förklaring.

3) Jag har kritiserat den ukrainska sidan i tråden, för att som du gör i ditt inlägg, kalla skeptiker, kritiker och de som vill föra en analytisk diskussion för "Putinrunkare" och "lågintelligenta". Det är en mycket tråkig inställning.

Jag har inte lust att diskutera med någon som kastar vulgariteter omkring sig. I synnerhet inte någon som för en medvetet elak och illvillig debatt. Att kasta okvädningsord och ogrundade anklagelser mot meningsmotståndare är fruktansvärt oförskämt och förstör diskussionen Du behöver inte svara på mitt inlägg.

Jag välkomnar både kritik av Ukraina och Ryssland. Jag tillhör inte något läger. Jag är inte särskilt intresserad av opinionsbildning. Däremot tror jag att Ukraina kommer förlora kriget. Det är dock inte en pro-rysk uppfattning men en slutsats jag dragit givet omständigheterna. Jag är högst medveten om att Ryssland inte är en "moralisk" aktör. Vidare är det Ryssland ingen liberal demokrati. Jag har inte hävdat annat.

Jag vet mycket väl att det som skrivs på Flashback inte nämnvärt påverkar utkomsten av kriget i Ukraina men diskussionen leder oss fel vilket (mikroskopiskt) drabbar Ukraina negativt. Men det spelar som sagt mindre roll. Jag hade hoppas på att tråden hade fått ett mer analytiskt förhållningsätt till kriget i Ukraina men det har visa sig att tråden är lika meningslös som tidigare. Jag föredrar "mediakriget om mångkulturen" - som har en trevligare stämning med mer proaktiva djupare resonemang.
Alltså du känner dig mobbad för att ni "neutrala, analytiska, sakliga" blir kallad för vatniks, lågintelligenta är ett hån mot den ukrainska befolkningen, du pissar på dem kort sagt. Du tycker synd om dig själv och dina ryzzpolare för att ni får utstå okvädesord men har du tänkt på hela ukraina vad dom får utstå din likmask? Utbombade bostadshus, Utbombade lägenhetshus, utbombat Mariepol, utbombobat en jävla massa allting. Allt pga en dåre, Vladolf putler och freakshowen runt honom.

Låtsas inte som att du inte tagit ställning, ingen tror dig.

Tyck inte synd om dig själv för att bli kallad vatnik när +1000 ryzzar dör dagligen och Ukraina får sina städer sönderbombade med människor och allt. Fatta att du lever bra under en demokrati din otacksamma igel.
Senast redigerad av jonkebonke 2023-12-14 kl. 19:53.
Citera
2023-12-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Nej, det har du alldeles rätt i. Och varje gång oberoende granskningar har skett har det visat sig att siffrorna antingen är överdrivna eller påhittade. Ukraina kan säga vad som helst. Ingen i västvärlden säger emot. Lydnaden inför Kiev är total.
Putin erkände väl idag 325000 dödade och skadade?
Citera
2023-12-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ja, kanske delvis. Men synbart stöd håller jag inte med om att han fått.
Och hur tror du putins stöd från befolkningen hade varit om: fri press fanns, demonstrationsfrihet med rätt att vara kritisk mot mot makten hade existerat, fri rätt att organiserar sig politiskt , osv osv?
Citera
2023-12-14, 19:45
Medlem
Jag hänger inte med. Argumenterar byfånen verkligen för att Nato inte kommer att försvara sig om Ryssland anfaller en medlem? Detta har idioten kommit fram till genom att personligen studera avtalet?
Citera
2023-12-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Aha, så du menar omvänt att de länder som har störst problem med politikerförakt, där befolkningen känner att det inte finns något vettigt att rösta på att de är ett mått på ”bra demokrati”. Härligt!
I demokratier redovisas även blankröster…Så vitt jag har förstått så redovisas inte de varken i Ryssland eller hos Rysslands allierade som t.ex. Nordkorea, Iran, Kuba eller Venezuela.

Har du några andra uppgifter där blankröster redovisas i ett val där diktaturer sitter vid makten??
Citera
2023-12-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Och jag anklagas för att ha ett undermåligt språk för att jag skrev "NATO" istället för "Nato". Otroligt. Vad är du kritisk till?

Jag skrev så givet den tonen som flera användare i tråden har. Den här tråden inbjuder, tyvärr, till en destruktiv debatt. Det är inte jag som inleder mina inlägg med att kalla andra användare för fula saker eller försöker sabotera tråden genom ett aggressivt och oförskämt beteende. Vidare, om jag har haft fel i något - vilket jag hade angående svensk lag - böjde jag mig. Jag påpekade också ödmjukt att jag inte har en jur.kand. Jag antar att det var du som hänvisade till lagstiftningen. Det är den typen av debatt jag vill ha.

Bra exempel med lagen. Du du påstod saker rakt ur luften som du inte har någon kunskap om. Precis som med resten av smutsen du skriver.
Citera
2023-12-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Skämtar du nu eller? Din länk leder till en sida som anger 342 800 ryska stupade och drygt 1 miljon ryska sårade. Vidgår du att denna uppgift är korrekt?
Nej, om du läser inlägget jag svarade på så ser du att jag bara påpekade att det är mycket stor skillnad mellan de ryska och ukrainska siffrorna.
Citera
2023-12-14, 20:13
Avslutad
Citat:
Herrejävlar vilken idioti. Hur man ens kan påstå något sådant. Hur man ens kan ta det ordet i sin mun. Du har uppenbarligen ingen aning om hur saker och ting går till i den riktiga världen.
Varför ska du behöva svara åt Edgerton? Jag förstår inte vad du vill mig. Klartext tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in