2023-12-14, 18:53
Medlem
Melancholymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Digitalt eller pappersform spelar ingen som helst roll, om kontroll faktiskt inte utförs.
Jag har tyvärr insikt i att det oftast är viktigare att kontrollen visas upp/inlämnas, än att den faktiskt utförs.

Ja tyvärr, dock är det svårt att tänka sig att man slarvar med det när det gäller anordningar som bygghissar. Det är en sak att någon inte har varsel på sig...
Citera
2023-12-14, 18:54
Medlem
Man kanske ska förstå att ID06 inte är en godkännd ID handling. Alltså kan man inte kolla på ID06 och va säker på att det är rätt namn och person på det.

Därav måste man koll dna osv pm riktigt ID eller pass finns att tillgå.
Citera
2023-12-14, 19:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Suck, är du så här okunnig?

På arbetsmiljöverkets hemsida framgår följande:

eu:s maskindirektiv är idag överfört till svenska regler i arbetsmiljöverkets föreskrifter, maskiner, afs 2008:3

Kan inte bli tydligare. Har jag påstått att afs och maskindirektivet skiljer sig åt för närvarande? Du skapar halmgubbar och diskuterar mot.

Om du läser hela stycket jag nämnde, speciellt den fortsättning jag beskrev så framgår med all tydlighet att det är helt godkänt med kvarvarande risker om de beskrivs i instruktion.
Stycke a) är det allmänna kravet och i stycke b) hur det ska tolkas.

Hur ska man kunna diskutera med dig om du inte ens kan tolka vad som står i den text jag nämnde?

Du kan alltså inte läsa.

Det står i likaledes i stycke b) att risker skall undanröjas så långt möjligt redan på konstruktionsstadiet, vilket är precis vad jag sagt hela tiden. Här är det möjligt och det är vi många som har påtalat i tråden. Det framgår dessutom att detta är det som gäller i första hand. Man får inte vidta andra åtgärder om en sådan bortkonstruerande åtgärd kan vidtas. Alimak har utan tvekan brutit mot dessa regler genom att inte ha konstruerat bort denna allvarliga risk.
Citat:
b) Vid valet av lämpligaste metoder ska tillverkaren eller dennes representant tillämpa följande
principer
i nedan angiven ordning:
Risker ska så långt möjligt undanröjas eller minskas (säkerheten integreras redan på konstruktionsoch tillverkningsstadierna).
Det finns väldigt mycket mer bakom maskindirektivet med praxis vad som gäller för dessa delar och hur sådana risker skall bedömas, du hade haft mycket att läsa på om, om bara du hade kunnat läsa!

Det kanske är dags för dig och övriga imbeciller i tråden att sluta killgissa och lyssna på oss med erfarenhet av och kunskap i ämnet!
Citera
2023-12-14, 19:09
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Någon sover jävligt dåligt nu om nätterna, nu när ansvar ska utkrävas. Att orsaka 5 människors liv är inte lätt.

Största ansvaret vilar på Reinfeldt, M, och liberalismen.

Har inte följt tråden. Vilka var det som monterade upp hissen?
Citera
2023-12-14, 19:13
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Bultarna sitter ju fel!

De ska träs på underifrån.

Varför underifrån?
Citera
2023-12-14, 19:14
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Jag såg någonstans att hissen var på väg upp när den föll.

Hur lyckades isåfall två personer rädda sig?
Citera
2023-12-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Som sagt, varför inte göra bultarna synliga från inifrån hisskorgen, så blir det en indirekt visuell koll varje gång nån åker i hissen.

För att när du ser att det fattas bultar - ja då är det för sent...
Lite som att sitta på geren man sågar av... Det spelar ingen roll vilken färg grenen har eller hur synlig den är. Utfallet är det samma. Hela lärdomen av denna olycka är att man måste besikta INNAN man kör korgen.
Citera
2023-12-14, 19:23
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du kan alltså inte läsa.

Det står i likaledes i stycke b) att risker skall undanröjas så långt möjligt redan på konstruktionsstadiet, vilket är precis vad jag sagt hela tiden. Här är det möjligt och det är vi många som har påtalat i tråden. Det framgår dessutom att detta är det som gäller i första hand. Man får inte vidta andra åtgärder om en sådan bortkonstruerande åtgärd kan vidtas. Alimak har utan tvekan brutit mot dessa regler genom att inte ha konstruerat bort denna allvarliga risk.

Det finns väldigt mycket mer bakom maskindirektivet med praxis vad som gäller för dessa delar och hur sådana risker skall bedömas, du hade haft mycket att läsa på om, om bara du hade kunnat läsa!

Det kanske är dags för dig och övriga imbeciller i tråden att sluta killgissa och lyssna på oss med erfarenhet av och kunskap i ämnet!
Då kan vi alltså se fram mot att haverikommissionen kommer att peka ut Alimak som ansvariga för olyckan och att de kommer att åtalas, betala företagsbot och tvingas dra tillbaka sina hissar och konstruera om dessa?

Tror du verkligen själv på,detta?
Citera
2023-12-14, 19:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
Varför underifrån?

I sådana här applikationer monteras bultarna underifrån för att de skall trilla bort om muttern lossnar helt. Detta för att det skall synas tydligt att bulten har lossnat. Därför skall man också vara uppmärksam på om det ligger lösa bultar på marken/golvet under dylika maskiner och genast slå larm om man ser det.
Citera
2023-12-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Stämmer inte på något sätt. Sprid inte desinformation.

Min källa stämde precis som jag sa.
Inhyrd personal, flera utländska.
Du har spridit missvisande information hela tiden här.
Citera
2023-12-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voderick
ehhhh
id06 badgen kan ju knappast varit oläsbara på alla 5.

dessutom

snurrgrinden är inte bara till för att fånga in svartjobbare.

vid olyckor som denna kan man se vilka som är inne på anläggnigen.
vilka "lever". räkna in folk.
resterande 5 borde varit dom i hissen...

Det är närmsta anhöriga som bekräftar identifikationen först och främst.

Man kan i sådana här fall inte utgå ifrån att ID06 är en 100%-ig bekräftelse. Speciellt inte om de döda inte kan jämföras med bilden på id-kortet pga skada.

I Sverige har vi utöver det tusentals människor med ett flertal identiteter. Knappast unikt för byggbranschen, det är snarare ett samhällsproblem.

Sen finns det knappast någon anledning att brådska när det kommer till att sprida identiteten på en vanlig knegare som råkat dö i en tragisk olycka.
Det är bara med lugn, sans och tålamod man kan göra ett bra jobb i en sådan viktig fråga.

Något som uppenbarligen saknats här vilket innebar att 5 personer nu inte längre finns ibland oss.
Citera
2023-12-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du kan alltså inte läsa.

Suck.

Nej det du har sagt är att det inte får finnas nåt som är farligt överhuvudtaget inte ens med skyddsåtgärder beskrivna.
Jag har flera gånger påpekat att så inte är fallet (no pun.)

Men kul att du börjar komma ikapp i kravbilden. Du får nog jobba lite på dina påståenden innan du är trovärdig.

Visst är det märkligt att de säljer en hiss i många exemplar i många länder och att de kommentarer man ser av riktiga brukare är väldigt positiva. Vad en anonym Jeppe på fb påstår har liksom ingen bäring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in