2023-12-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Alimak gör nästan en miljon kronor om dagen i vinst, enl allabolag. I sin senaste årsredovisning skriver de om sin position och marknadsambition att "Koncernen avser att öka sin globala marknadsandel på både mogna marknader och tillväxtmarknader. Genom en kontinuerlig utveckling av produktportföljen och ett fokus på värdeskapande lösningar". VDn drog in nästan 200 000 kr i månaden senaste taxering. Det är för simpelt att peka ut nån som missat inspektionen, det här är fan större än så.

Skellefteåföretag.
Citera
2023-12-13, 13:43
Medlem
Lasslys avatar
Enligt aftonbladet nyss så är 2 personer som lyckades undvika olyckan

Citat:
Förundersökningen om hissolyckan i Sundbyberg utvidgas.

Två personer undgick att följa med hissen i fallet.

Det meddelar Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.
Citera
2023-12-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Så du är redan övertygad om att ansvaret är Anderssons? Utredning onödig.
Jag säger inte detta för att fria Andersson.
Men mitt tips är att det mesta ansvaret hamnar på ABC.
Det handlar inte om brevlådeföretag.

SHK gör nu en utredning som syftar till att utreda vad som hänt för att det inte ska upprepas.
Polisen gör en utredning som syftar till att se om brott begåtts. Båda kommer att ta 1-2 år.
Under tiden kommer Flashback att ge svaret

Tja om nu inte Andersson har några egna anställda så har dom genomfört en skyddsrond för att säkerställa att alla som vistas på arbetsplatsen följer säkerhetsrutinerna. Det finns säkert en liten häftad bok med regler som alla måste förstå.
Har Andersson inte gjort en skyddsrond åker dom på hela ansvaret.
Citera
2023-12-13, 13:44
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tvärtom så är det ju högst troligt att detta missats i förmontering och följande kontroll vid installationen.
Det räcker ju att det är två sektioner som ej förmonterats korrekt för att hela klabbet skall poppa ur.
Om det vore 2 förmonterade skulle ju bara en sektion sitta kvar på hissen.
Citera
2023-12-13, 13:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det lär inte bli några 10 år för det här. Det saknas ju helt uppsåt. Böter och villkorlig dom är nog troligare.

Oaktsamhet med 5 st dödsfall, grova brott - Det blir garanterat långt fängelsestraff.
Citera
2023-12-13, 13:47
Medlem
Skyliner.s avatar
AB live nyss-

Den omfattar nu två fall av arbetsmiljöbrott.
– De nya brottsmisstankarna handlar om två personer som undgick att följa med hissen i fallet, säger senior åklagare Gunnar Jonasson, som är förundersökningsledare i ett pressmeddelande.

Nya brottsmisstankar? För att 2 pers lyckades ungå?
Vad är det för brott menar dom? Är det brottsligt att undgå döden eller menar dom att dessa 2 personer har gjort något dåligt?
Är jag puckad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Därför att ingen vet vilka de är, vart de kommer ifrån, eller ens vem deras arbetsgivare är. Verkligheten på alltför många arbetsplatser i marknadsliberalismens Sverige.
https://arbetet.se/2023/12/12/en-hiss-havererar-inte-av-sig-sjalv-efter-dodsolyckan-i-sundbyberg-maste-vi-fa-svar/
Det är ganska troligt att man "vet" vilka de är, saken är att de måste "bevisa" att det är samma personer.
Säg att jag är två meter hög och har ljust hår, om jag dödar en 1.5 meter hög mörkhårig herre och skär sönder hans ansikte, och sen stoppar mitt ID06 kort i hans bröstficka, då ska inte polisen kontakta mina anhöriga och säga åt dem att jag har dött bara för att de har hittat mitt ID06 på honom, först så ska de bevisa att det är samma person vilket de ganska snabbt ska inse är två helt olika individer.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Om det vore 2 förmonterade skulle ju bara en sektion sitta kvar på hissen.

Två omonterade sektioner som sedan eventuellt åtföljs av fler korrekt monterade ger att det lossnar såhär (mellan just dessa två sektioner).
Det är oklart hur hög höjningen varit i sista omgången, men förmodligen mer än två sektioner.
Citera
Avstängd
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1197381

Citat:
– De nya brottsmisstankarna handlar om två personer som undgick att följa med hissen i fallet, säger senior åklagare Gunnar Jonasson, som är förundersökningsledare i ett pressmeddelande.

Kan någon förklara detta för mig? Är inte alls insatt i detta område.
Vad gör att det blivit tillagt ytterligare ett fall av arbetsmiljö brott?
Handlar det bara om att det i ett fall lett till dödsfall och i ett annat bara skador (eller kanske har de klarat sig oskadda t.o.m.?)
Citera
2023-12-13, 13:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Därför att ingen vet vilka de är, vart de kommer ifrån, eller ens vem deras arbetsgivare är. Verkligheten på alltför många arbetsplatser i marknadsliberalismens Sverige.
https://arbetet.se/2023/12/12/en-hiss-havererar-inte-av-sig-sjalv-efter-dodsolyckan-i-sundbyberg-maste-vi-fa-svar/

Riktigt sjukt om det stämmer. Även om jag har jobbat på en del halvskumma arbetsplatser så har man alltid haft koll på kollegorna och kunnat identifiera dem vid en eventuell olycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
AB live nyss-

Nya brottsmisstankar? För att 2 pers lyckades ungå?
Vad är det för brott menar dom? Är det brottsligt att undgå döden eller menar dom att dessa 2 personer har gjort något dåligt?
Är jag puckad?
Haha, jag hade själv svårt med att tyda detta.

Kanske menar de att dessa 2 personer eventuellt utsatts för brott?

Dvs. att de tas med som målsägande.
Citera
Medlem
Citat:
Det lär inte bli några 10 år för det här. Det saknas ju helt uppsåt. Böter och villkorlig dom är nog troligare.
Oaktsamhet är uppsåt. Typ slarv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in