2023-12-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag att nån "jämställdhetsminister" dök upp i rutan igår.
Det kändes lite ironiskt.
Vad har hon med detta att göra?
Jag gissar att 100% av de omkomna är män
Och ung 95% av alla som molar på jobbet (på ett år) är män. Fatta vilket liv det skulle vara om det var 95% kvinnor.

Män är "kraftigt överrepresenterade" vad gäller att dö på jobbet enligt SVT, som inte helt lyckades undvika genusvinkeln igår (direkt efter olyckan) trots att det indirekt handlar om mäns utsatthet.

Sanningen är att det går en död kvinna på typ 50 män.

Extrem olycka, hur som helst
Jag har aldrig hört om en bygghiss som rasar tjugo meter.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nog inte konstigt... Det är svårt att bli skadad om man går inom vården å vaggar

Faktum är att män är överrepresenterade i jobb branscher där allvarliga olyckor som dessa sker, gruvarbeten, skog, byggsektor, är några av dessa bland andra
Citera
2023-12-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Faktum är att män är överrepresenterade i jobb branscher där allvarliga olyckor som dessa sker, gruvarbeten, skog, byggsektor, är några av dessa bland andra
Ja. alltid varit så å Inget konstigt.
Citera
2023-12-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Ursprungligen postat av Akzonobel
http://imageshack.com/i/pomYoBdAj Bild från manualen på hur olyckan gick till tror jag. Kan inte förstå varför inte skarvarna har 2dm instick.

Så det var alltså inte som Alimak:s VD gick ut med, att det aldrig hänt.
De har till och med en illustration om exakt hur denna olycka gått till i sin manual !

Håller med, helt otroligt att inte hisstillverkaren gjort något åt felkällan under alla dessa år.

Man kan hoppas att dessa fem människoliv får dem att agera.
Förnekelse är en stark drivkraft.Pengar likaså.Klart är iallafall , som någon länkade till i tidigare inlägg att tyskarna har någon modell där bultar alltid hänger kvar på nåt sätt(svårt att se på bilden)hur.
Citera
2023-12-13, 11:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
http://imageshack.com/i/pomYoBdAj Bild från manualen på hur olyckan gick till tror jag. Kan inte förstå varför inte skarvarna har 2dm instick.

De har till och med en illustration om exakt hur denna olycka gått till i sin manual !

Håller med, helt otroligt att inte hisstillverkaren gjort något åt felkällan under alla dessa år.

Ja det verkar onekligen som att det kan vara exakt det som står i manualen som hänt!

Text ur manualen:
"Man har vid något tillfälle tagit rast, innan samtliga skruvförband i en mastskarv varit monterade, glömt detta och sedan efter rasten kört upp i masttoppen. [...] Hissmasten har 'vikt sig' och hisskorg med manskap störtat till marken."

Så det blir nog ett enkelt jobb för Haverikommissionen att fastställa VAD som hänt men man kommer titta noga på alla bakomliggande orsaker till VARFÖR det hänt. Varför det slarvats, tidspress, utbildning, föreskrifter, personals arbetsscheman, säkerhetskulturen osv, osv.
Citera
2023-12-13, 11:16
Medlem
Citat:

Det är ju egentligen inget fel. Om man har monterat hissen så som man skall enligt instruktionen så fungerar den säkert bra. Men problemet är att det är så enkelt att göra fel och att man kan köra upp hissen trots att den inte är färdigmonterad. Men detta menar tillverkaren är den mänskliga faktorn och man verkar inte bry sig om att det är så, trots att tydligen flera olyckor har inträffat på grund av att hissen har använts innan den var färdigmonterad.
Citera
2023-12-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nog inte konstigt... Det är svårt att bli skadad om man går inom vården å vaggar

Så är det.
Kvinnor har trygga jobb inomhus och män har livsfarliga jobb utomhus.
Har aldrig hört nån feminist klaga på det...

On topic undrar jag vad det rättsliga efterspelet blir..
Det lär ju bli brutala skadestånd om inte annat..

Och hissarna är nog inte det enda det slarvas med.
Citera
2023-12-13, 11:19
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hissen i sig är det säkert inget större fel på så länge den är korrekt monterad. Alimak verkar vara stora på området och finns i flera länder.
Men det jag tycker att man har missat är just att det verkar så lätt att göra fel. Man säger bara att hissen skall monteras enligt instruktion och gör man inte det så är det den mänskliga faktorn.
Men jag tycker att man borde ha konstruerat den så att den nästan inte går att göra fel och hissen skall inte kunna gå upp till en våning som inte är färdigmonterad.

Det är en väldigt simpel konstruktion. Man undrar verkligen hur denna konstruktion tagit sig förbi riskanalysen.
Citera
2023-12-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator

Ja män har alla livsfarliga jobb
Och all säkerhet som finns, har tillkommit efter att män har varit försökskaniner.

"Oj tre snubbar dog... Sätt upp ett räcke"
"Oj fem snubbar brann upp... Sätt upp en varningsskylt"

Osv

Vad gäller hissolyckan, misstänker jag att den är toppen på ett isberg.
Citera
2023-12-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ju egentligen inget fel. Om man har monterat hissen så som man skall enligt instruktionen så fungerar den säkert bra. Men problemet är att det är så enkelt att göra fel och att man kan köra upp hissen trots att den inte är färdigmonterad. Men detta menar tillverkaren är den mänskliga faktorn och man verkar inte bry sig om att det är så, trots att tydligen flera olyckor har inträffat på grund av att hissen har använts innan den var färdigmonterad.
Usch! Jag ryser vid blotta tanken! Om man nu inte ändrar på monteringen så borde alla byggen ha en särskild hissansvarig som kollar hissen varje dag innan den tas i bruk.
Citera
2023-12-13, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
För sakfrågan så är det ointressant vilken moral jag kan tänkas ha eller vad jag gör eller inte gör i likn sammanhang, frågan är om NÅGON kan göra det och tittar man på sidor som t.ex. "kaotic.com" så är svaret tvivelsutan ja. Människor är hela tiden redo att filma och dokumentera utsatta människor, för 15 mins of fame men också för att få betalt, då dessa hemsidor betalr bra för "katastroffilmer" etc. så har det filmats "sensational" filmer så borde dessa dyka upp någpnstans, förr eller senare. Har inga filmer på eftermälet alls filmats (peraonal tar ut liken etc) så är det en märklighet som bör tas i beaktande.
Det kommer bättre upp, än hjärndöda mobilfilmer filmade av hjärndöda idioter i portrait; Havkom kommer att utreda olyckan och deras rapport kommer att vara offentlig.

Du får stilla din nyfikenhet till dess . . . .
Citera
2023-12-13, 11:25
Medlem
Eftersom de inte vet om männen var på väg ut eller in i hissen, så kan ju den sjätte personen varit den som gick av först om de skulle gå av. Och de andra hann inte gå av innan hissen dundrade ner igen.
Citera
2023-12-13, 11:26
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Förnekelse är en stark drivkraft.Pengar likaså.Klart är iallafall , som någon länkade till i tidigare inlägg att tyskarna har någon modell där bultar alltid hänger kvar på nåt sätt(svårt att se på bilden)hur.

Även jag föreslog i tidigare inlägg att bultarna skulle hänga kvar lättillgängliga i kedjor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in