2023-12-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingfucks
Andersson har vad jag förstår totalentreprenaden och är därför ansvariga för arbetsmiljön på bygget. Detta kommer att läggas på dem. Det är deras skyldighet att tillse att arbetsplatsen är säker. Jag har själv kastat ut byggnadsarbetare från byggarbetsplatser som inte följt säkerhetsföreskrifterna.
Utan att försvara någon egentligen (ju fler o längre fängelsestraff dessto bättre) men den här olyckan ser ut att ha skett för att flera mastsektioner överhuvudtaget kan sitta ihop utan att vara fastbultade (väldigt tajt inpassning)och naturligtvis för att ingen upptäckt detta under lagrings- monterings- och användningstiden.
Citera
2023-12-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Och vad hade det hjälpt att göra ifall man hunnit, menar du?

(För många 13-åriga pojkar i tråden för att det här ska ge nåt...)

Som man gör när man sitter i en buss eller ett flygplan och man inser att krasch förestår.
Ducka och skydda huvudet. Men byggarbetare bör väl ha hjälm ?

Det intressanta är väl i första hand nationalitet ?
Citera
2023-12-13, 10:08
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Undrar hur han känner sig idag? Varit någon tiondels sekund från döden, klarat sig precis men sett hur de andra fem fallit mot en säker död.

Är inte vi alla en tiondels sekund från döden varje dag när man står på trottoar.

Jag tror han klarar det bra, bara borsta sig på axeln o knega vidare.

.
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Om fallhöjden stämmer bör fallet ha tagit 2 sekunder. Enligt fysikens lagar. Inte ens
en handlingskraftig och snabbtänkt person hade hunnit göra någonting.

Citat:

(För många 13-åriga pojkar i tråden för att det här ska ge nåt...)
Jag har tänkt mig in i detta scenarie många gånger, jag är ganska säger på att jag av ren reflex hade hoppat precis innan crashen.
Senast redigerad av lyktstolpe 2023-12-13 kl. 10:12.
Citera
2023-12-13, 10:08
Medlem
Dagens stora helsidesannons från Byggöretagen i morgontidningen känns lite sådär.
Citera
2023-12-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardvall
Men scrolla ner i artikeln och kolla på bilden?
Man ser tydligt hur hissen ligger.

Är man inte i branschen ser man inte det!
Citera
2023-12-13, 10:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Som man gör när man sitter i en buss eller ett flygplan och man inser att krasch förestår.
Ducka och skydda huvudet. Men byggarbetare bör väl ha hjälm ?

Det intressanta är väl i första hand nationalitet ?

Du har inte fattat ett skit. Citerar det jag nyss skrev i tråden:

Citat:
Eller så kanske du missbedömer hur högt 20 meter är? Om du ställer dig på en 20 meter hög bro med mark under och tittar ner så kommer du nog instinktivt begripa att det vore dödligt att hoppa ner.

En hjälm hjälper knappast när det handlar om ett tvärstopp i den hastighet man uppnår. Vid ett fall från 20 meter så uppnår man en hastighet av ungefär 70 km/h. En motorcyklist som kör rakt in i en vägg i 70 kommer att dö oavsett vilka skydd han har.

(Sen hjälper inte bygghjälmar direkt vid fall heller. De är gjorda för att skydda mot föremål som faller ner på en.)

Nu kan du gå tillbaks till O'Boy:en som din mamma värmt. Och nästa gång du skriver i en tråd kan du ju försöka tänka innan eller i alla fall läsa lite i tråden innan för ofta har saker redan diskuterats och retts ut i tråden.
Citera
2023-12-13, 10:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Det är bara vissa media som tolkat det som att nån hoppat ur, det vill säga obekräftade uppgifter vid det här laget
Jag vet. Har jag sagt nåt annat? Jag skrev "kan ha".
Citera
2023-12-13, 10:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Jag har tänkt mig in i detta scenarie många gånger, jag är ganska säger på att jag av ren reflex hade hoppat precis innan crashen.

Ironi när den är lite väl subtil. Jag var tvungen att läsa dina tidigare inlägg i tråden för att förstå att du skämtar...
Citera
2023-12-13, 10:25
Medlem
Citat:

En person tycks ju ha hoppat OCH klarat sig. Eller missade du det ?
Citera
2023-12-13, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
En hoppade ut , en sjätte! Han klarade sig , står på AB
Nej det står "ENLIGT Aftonbladets uppgifter". Vilket betyder ej bekräftat.
Citera
2023-12-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladusvalan55
Hur ligger hisskorgen?

Är det tak eller golv vi ser.
Golvet närmast, så den ligger nästan upp och ner.
Citera
2023-12-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Vad vet du om att det inte fanns personer kvar på taket (översta plan) på byggnaden?
Det fanns säkert personer på flera plan på bygget!
Det kan såklart ha funnits andra personer kvar, men då tycker jag man borde hört om det i media. För att det hade ju blivit en ganska stor operation att få ner dessa då hissen inte var bruk längre. Eller tror du att de fortfarande är kvar på taket ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in