2023-12-12, 23:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Detta var intressant läsning: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5717375/
"The reported mortality rates of falls from ≥12 meters and ≥18 meters were 50% and 100%, respectively" med hänvisning till dess referens #13.
Citera
2023-12-12, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Se själv:
(FB) Ursvik, Sundbyberg: Bygghiss har rasat, fem personer avlidna (2023-12-11)
Och? Det betyder väl inte att den personen kan ha missat att nån hoppade ur den precis innan den kraschade och blev kvar på taket?
Citera
2023-12-12, 23:41
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Varför stoppas samtliga bygghissar i Stockholm?

Vem tog det beslutet, och med vilken motivering? I mina öron låter det som en person som inte satt sin fot på ett bygge, å saknar helt insyn i ämnet - en mellanchef som bara dragit i handbromsen och försöker få sitt jobb att framstå som något på blodigt allvar!!

Att stoppa ALLA bygghissar i hela Stockholm, är lika korkat som att man skulle stoppa alla motorcyklar i hela Skåne efter de har uppståt en MC olycka i Brösarp..

Noll logik!

Nja, tänk om MC olyckan berodde på att hjulen på MCn inte satt fast från fabrik. Då skulle alla dessa hojar återkallas snabbt.
Citera
2023-12-12, 23:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Detta var intressant läsning:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5717375/

Ja alla i den undersökningen som föll 18 meter eller mer dog, inte oväntat:
Citat:
The reported mortality rates of falls from ≥12 meters and ≥18 meters were 50% and 100%, respectively.
Citera
2023-12-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Alla snackar om bultar som aldrig varit på plats. Men kan det inte vara möjligt att dra dessa bultar alldeles för hårt så att de smäller av efter en tid? Eller är de för grova för att detta ska vara möjligt?

De är för grova för att det ens ska vara möjligt för hand eller med de största batteridrivna mutterknackarna. Har aldrig under mina snart 20 år i branschen varit med om att det sker.

Bultar stoppas ALLTID i med toppen uppåt för att ifall det skulle ske så ser man en bult på backen samt att man skulle höra när en sån faller.

Jag kan garantera utav vad jag såg igår att det har inte suttit en enda bult i den mastbit som är nederst bakom hisskorgen, för att den är helt intakt och har inga skador runt bulthålen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg,

Masten har skickats ut med största sannolikhet utan buktar mellan sektion 1 och 2 utav totalt 3, där den bröt av mellan ettan och tvåan.
Citera
2023-12-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Varför är det inte större nyheter att 5 HAR DÖTT i en enskild arbetsolycka? Känns som något är lurt, typ inte svensk arbetsskraft?

Helt säkert så. Mycket större risk för olyckor om arbetskraften inte kan svenska.
Tankarna går till familjerna. All styrka till dem och hoppas att de får stöd.

Så hemskt
Citera
2023-12-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Andersson co får nog oförtjänt mycket skit här, vad avser deras historik. Om man granskar alla byggbolag i liknande storlek så hittar man troligen några fläckar på arbetsmiljön hos de flesta.
2022 gick man med förlust, inte heller det ovanligt i branschen. Bolaget har en god soliditet vilket tyder på bra ekonomi tidigare. Vd gör inget fantom framträdande i media. Men vilken bygg-VD skulle göra det i det läget. Det om historien.

Det går ju inte att säkert säga idag vem som ansvarar. Det beror ju dels på var felet sitter, och hur avtalen ser ut mellan entreprenörerna.
Mycket tyder på att felet ligger hos ABC, som verkar vara UE på hissen. Med normala avtal har Andersson skrivit över ansvaret på dem. De har köpt in specialkompetens från ABC
ABC är ett realativt stort företag i branschen, och det är nog dem som fokus kommer att stå på.

Andersson och company har lång historia som ett riktigt skitbolag. De är inte ens med i byggföretagen. På deras hemsida framgår det inte att de är certifierade för Kvalite, miljö och arbetsmiljö.
Citera
2023-12-12, 23:53
Medlem
SoTireds avatar
Nu lägger jag ut monteringsanvisningarna igen.
https://www.mastclimbers.com/wp-content/uploads/Alimak-Scando-650-Manual.pdf

Beskrivning av hela byggsystemet för hissmasten. Med instruktioner på infästningar och allting sånt.

Skruvarna är enligt manualen 1 tum UNC (25,4mm) och inte M24.
Momentet 300 Nm
Skruvarna sätts underifrån med muttern uppe.

ALIMAK Mast bolt, dim. 1 ”UNC
– Torque : 300 Nm (220 lbf x ft)
– Spanner size : 1 1/2

Teorin är att man som redan gissat saknar dom fyra skruvarna mellan sektionerna. Men att de hölls på plats av förankringsstagen som fästs mot byggnaden en bit ovanför den felaktiga skarven. Då är det bara de fyra rörändarnas halvsfärer som styr mot sektionen under. Det är då det enda som håller fast de överst två eller tre sektionerna tillsammans med förankrinsstagen. Masten blir som ett gångjärn kan man säga. Till att börja med så fungerar hissen. Men belastningen gör att förankringen börjar glappa då hela kraften går i stagen och inte i skruvarna. Plötsligt lossnar förankringen och allt släpper katastrofalt.
Citera
2023-12-12, 23:54
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Fruktansvärt tragiskt, andra olyckan på ett år för byggherren, bara klappa igen och starta om med nya tag, kanske läsa på lite om arbetsmiljöregler.
Citera
2023-12-12, 23:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Med stor risk att det där blir en trådsanning. Avses alltså halvdag för jullunch? Stress för att hinna till den kan väl inte vara en seriös felkälla? Jag förespråkar oftast generellt systemfel före enskilda misstag som förklaringsmodell. Skulle hypotetiskt så skett, måste det väl varit fler i händelsekedjan inkl nån kontroll?

För att spekulera vidare då så kanske det skulle kunna varit så att de som normalt jobbar med ställningsbyggande, och inte hissbyggande, höjde hissen, och missade något eller gjorde helt enkelt inte klart arbetet. Därefter skedde inte någon besiktning/kontroll av den höjda delen, och innan så kunde ske, så använde dessa fem hissen upp till den höjda delen.

Man kan ju tänka sig att det är ett påbörjat arbete som inte avslutats, med tanke på att det förefaller vara flera delar som saknas, inte bara skruvarna i masten utan även grinden på översta planet.
Citera
2023-12-13, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Nu lägger jag ut monteringsanvisningarna igen.
https://www.mastclimbers.com/wp-content/uploads/Alimak-Scando-650-Manual.pdf

Beskrivning av hela byggsystemet för hissmasten. Med instruktioner på infästningar och allting sånt.

Skruvarna är enligt manualen 1 tum UNC (25,4mm) och inte M24.
Momentet 300 Nm
Skruvarna sätts underifrån med muttern uppe.

ALIMAK Mast bolt, dim. 1 ”UNC
– Torque : 300 Nm (220 lbf x ft)
– Spanner size : 1 1/2

Teorin är att man som redan gissat saknar dom fyra skruvarna mellan sektionerna. Men att de hölls på plats av förankringsstagen som fästs mot byggnaden en bit ovanför den felaktiga skarven. Då är det bara de fyra rörändarnas halvsfärer som styr mot sektionen under. Det är då det enda som håller fast de överst två eller tre sektionerna tillsammans med förankrinsstagen. Masten blir som ett gångjärn kan man säga. Till att börja med så fungerar hissen. Men belastningen gör att förankringen börjar glappa då hela kraften går i stagen och inte i skruvarna. Plötsligt lossnar förankringen och allt släpper katastrofalt.

Du har rätt att det är 1 UNC 25.4 men vi säger utanför yrket M24 för att inte få 15278 frågor om att det inte finns det måttet etc.

En norsk lagbas skrattade åt mig en gång och sa att det finns ingen 63A då jag bad om det till en hiss, utan att det är 64A då han syftade på 16A, 32A och måste det ju bli 64A… Så du förstår nog vad jag menar

Kollar man på masterna bakom hisskorgen så ser man inga kopplingar (klämmor) så den har inte varit förankrad vid de mastsektionerna.

Den har däremot ett rörstag som ligger under så den har haft den som ett litet stöd mot två vertikalrör som går på samma sida som masten mot hissbryggan (ställningen).

Igen, helt sjukt att den har gått så länge innan det som absolut inte får hända till sist hände.
Citera
2023-12-13, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akzonobel
http://imageshack.com/i/pomYoBdAj

Bild från manualen på hur olyckan gick till tror jag. Kan inte förstå varför inte skarvarna har 2dm instick.
Tack för bilden

Denna bild förklarar allt

Så det betyder att det var första gången hissen åkte så långt upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in