2023-12-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det är nog garanterat litauer, polacker eller bulgarer det rör sig om, att söka upp familjer etc i dessa länder tar lite längre tid än här genom lite sökningar i all vår digitala värld.

Verkar som att jag hade rätt och alla 5 var omkomna.
Citera
2023-12-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profilmannen
Det är ingen ny teori utan den ledande i tråden sedan åtminstone imorse när jag började läsa.

Att man missat skruvarna i skarven ja, men jag tror att segmentet inte hade en enda skruv monterad. Ingen har skrivit om det mig veterligen?
Citera
2023-12-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nochance
Aftonbladet skriver att en 6e person var i hissen men lyckades hoppa ur? Hörde du inget om det eftersom du var på plats?

Samma skittidning som i början skrev att samtliga var allvarligt skadade och därmed överlevt.
Citera
2023-12-12, 19:28
Medlem
BlickKakaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nu har inte detta med olyckan att göra men jag har ju varit på byggen i 50 år å det finns ingen bransch som det fuskas så mycket med säkerheten som på byggen... Helt otroligt inte fler skadas. Det finns ingen kontroll som gör skillnad. ta tex en skyddsrond?? Då förvaras det några dagar innan. va fan liknar det. å ronden görs av någon anställd??. Allt skydd på byggen kostar pengar ju.. å det vill dom slippa.

Håller definitivt inte med dig! Tycker byggbranschen där det är seriösa aktörer har ständigt jobbat de sista åren (läs 35år) att bättra sig.

Allt från mobbing till säkerhet på arbetsplatsen. Ingen aning vilket skitbygge eller arbetsgivare du spenderat dina 50 år!

Problemet är att brukaren tillsammans beställaren inte ställer krav på uppförandet då man jagar enskilda kronor! Vilket gör att hela branschen infekteras av skitföretag som "bombar" på upphandlingarna.

Och när budgeten inte räcker till gör man avkall på säkerheten.

Beställaren VILL inte betala för säkerheten eller andra "onödiga" kostnader.

Som seriös beställare ska man bortse alla entreprenörer som inte uppfyller BKMA-certifiering.

Sedan kan maffia-byggnads snacka hit och dit, slicka röv överallt osv. Byggnads är en sjuk sekt! Ett gäng lata gamla trötta lakejer som vill fika hela dagarna och slå sig för bröstet.

Byggnads gör gärna MB-grupper på företag med trötta, finniga, och ofta sjukskrivna 22-åringar. Som oftast ibland är även "framröstade" skyddsombud.

Vad ser en 22-åring som risk/er på ett byggen?
Bästa vore en lag på minst 20 år i yrket och minst nåt en ålderdom om 40 för titulera sig som skyddsombud. Livserfarenhet räddar liv, inte snorungar!

Extremt och sorgligt att 5 personer fått betala med sitt liv som hårt arbetande människor!

Synd att kvällstidningarna gottar sig i det hela. (Kvällspress=avskum)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Troligen identifierad via tandkort. RIP

Vadå tandkort? Tror du att det blev köttfärs inne i hissen eller?
Citera
Medlem
Hoppas huvudentreprenören går i putten efter det här. Men dom har säkert en företagsförsäkring.
Kan ju bli dyrt om inte under-under-underentreprenören hade någon egen.
Citera
2023-12-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
De byggjobbare jag känner har aldrig saknat skyddsutrustning.

Men ackordet är nog det stora problemet. Har hört under många år att facket motarbetat månadslön.
Orsaken är klagomål på lägre lön. (Slitage på kroppen nämns inte då)
Sedan verkar det som facket vill ha ackord för sina förhandlingar med arbetsgivaren. Utan detta missar de en viss makt i arbetsplaneringen.

Samma gnäll kom när sopåkare och brevbärare fick månadslön.

Men med tanken att det står på gravstenen ” jag fick i alla fall lite högre lön” så förstår man ju det.
Så här kan det gå till... Jag säger till arbetsledaren att jag behöver en geråkap å klyv tex. dit kommer en budfirma med grejerna men ingen dammsugare som är ett krav. Eller om jag vill ha en dammfälla tex. Då kommer den minsta de har eftersom de är dyra att hyra... Samma med belysning mm... vanlig personlig skyddsutrustning har nog de flesta
Citera
2023-12-12, 19:31
Medlem
iminlilahelikopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Vadå tandkort? Tror du att det blev köttfärs inne i hissen eller?

Det var ungefär det som sa på nyheterna tidigare ikväll... det ska ha varit väldigt svårt att identifiera dessa.. resten kan du lista ut själv.
Citera
2023-12-12, 19:31
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Borde inte de som monterat hissen och byggt på den i omgångar sett om infästningarna börjar att ge sig?
Enligt vad som framkommit i tråden tidigare har översta sektionen inte alls varit fastskruvad i den under den. Skruvhålen var tomma och intakta.
Citera
2023-12-12, 19:34
Medlem
Jag har först valt att inte uttala mig om händelsen, men med med tanke på alla teorier så kanske det är dags att låta mig skriva vad min version är och varför jag är säker på vad som har hänt just här.

Väljer att vara anonym då jag är känd i branschen, men väljer att skriva detta är för att utav respekten till de omkomna och att avskriva dem helt från att det är ev deras fel.

Jag har jobbat med hissar i närmare 20 år och kan inget annat än att skriva gott om modellen FC 650 Scando. Det är helt enkelt världens bästa bygghiss!!!

Jag kallar den för bygghissarnas Rolls Royce Phantom!

Jag har utfört över 1000 kompletta installationer utav den modellen och den har ALDRIG SVIKIT oavsett väder och fukt.
Rekordet är fyra stycken på närmare 200m och jag har aldrig känt mig tryggare i en bygghiss.
Förmodligen världens mest respekterade och omtalade bygghiss (Positivt)

Jag var ute igår på platsen för att jag hade mina misstankar då en liknande incident hände oss i Norge, men mina killar överlevde då översta mastbiten var fortfarande hängande i tornkranens kättingar/krokar.

En 650 mastsektion mäter strax över 1500mm, så för att underlätta en installation/höjning så kommer dem oftast i färdiga mått på 4.5 alt 6m, dvs tre eller fyra ihop-bultade sektioner.

När man släpper på bultarna vid ett demontage eller för att anpassa dem efter önskat mått på verkstaden/lagret så MÅSTE man splitta på dem, och det genom att man lossar på samtliga fyra M24 bultar med nylock muttrar (riktiga bitchar) och sen delar man isär de två sektionerna, MEN DETTA HAR MISSATS!

Det som hände i Norge var exakt samma sak, och den idioten från respektive firma som ansvarade för lagret skulle splitta på masten valde att ta en kaffepaus mitt i processen, och självklart kommer nästa man och ser en hellängd och placerar den på samma rad som de andra med samma mått.

Dagen efter ska en hiss höjas, och man tar första bästa mastlängd för att transportera till projektet.

I vårat fall så lyftes den på 6m (600kg), alltså fyra sektioner, men mitten är obultad. Man lyfter hela 88m med tornkran och man t.o.m. dunkade i den översta sektionen, dvs dåvarande toppmast, och ändå så höll masten ihop!
Montör bultar fast den nedersta biten för att åka upp och kroka av, men när han passerar mast 1 som var bultad så är stress om tornkran, massvis med tjat i radion från andra brukare ”släpp kranen” etc, så dem kör hela vägen upp och så ger masten vika på ca 55m höjd. Montörerna flyger mot takräcket och blir hängandes medans alla maskiner och verktyg duschar marken nedanför. Tornkrans operatören agerar snabbt och efter mkt om och men så lyckas hon tillsammans med montörerna få ihop masten igen, och det för att den gav vika snabbt, d.v.s. de hann inte passera den lösa sektionen.

Min misstanke här är att någon på verkstaden har gjort ett ytterst grovt fel som har resulterat i att fem personer har bragts om livet.
Tittar man på den nedersta mastsektionen så ser man att den är helt perfekt och intakt, dvs det har aldrig suttit en bult där, för om det nu hade gjort det så skulle vi se att bläcket är böjt och skadat, men den är helt orörd, den är mer eller mindre perfekt.

Dom som kommer med teorier om övervikt etc ska veta att en 650 går på 63A och har en lyftkapacitet på minst 21 personer (2300kg) men kan med 125A klara närmare 3600kg!

Vad vi ser här är rent ut sagt extremt oacceptabelt slarv utav leverantören och montörerna som av någon anledning totalt missat en så pass viktigt och vital punkt som skall kontrolleras ALLTID innan man reser masten.

Dom ska skatta sig lyckliga för att dom inte omkom när dom var upp och krokade av vid den senaste höjningen!

Jag har i flera år sagt att man borde färga mastbultarna i en skrikig färg, så att man precis som allt annat fångar dem med ögat vid leverans samt installation.

Jag vet att Alimak kommer göra allt dom kan för att detta inte ska ske igen, TROTS ATT DET INTE ÄR DERAS FEL! Säker på att dem kommer införa en specifik certifiering utav tekniker och montörer som ska jobba med deras produkter.

Med det sagt, jag är så trygg och säker med 650’n att jag skulle t.o.m. ta med min familj i en åktur 100m++ upp (så länge vi har utfört installationen), så mycket backar jag upp den hissen, och samma gäller det för mig och mitt team.

Mina och mitt teams tankar går till de anhöriga 🙏🏼
Citera
2023-12-12, 19:35
Medlem
busterhudiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Nej. Det var en på marken som var cm från att få hissen på sig och skadade sig lindrigt av att han halkade men ingen som hoppat ut från hissen. Inget jag såg eller ens diskuterats på plats.
Låter nästan för bra för att vara sant om någon hade hunnit hoppa ut
Citera
2023-12-12, 19:36
Medlem
Citat:
Sundsvallsbo död i hissolyckan i Sundbyberg
Fem personer omkom i hissolyckan i Sundbyberg på måndagen. En av dem var en man i 25-årsåldern från Sundsvalls kommun.

https://www.st.nu/2023-12-12/sundsvallsbo-dod-i-hissolyckan-i-sundbyberg

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/aklagaren-pa-plats-efter-hissolyckan-identiteten-haller-pa-att-utredas/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in