2023-12-12, 16:15
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Först Gröna Lund sedan detta. Detta är dagens Sverige. Vad har hänt? Klassklyftor? Billig arbetskraft som kommit in för att maximera vinster?

Anderssons Company är ett företag i kris. Gjorde 37 miljoner i förlust för 2022. Byggsektorn har haft ett katastrofår. Iskall. Ägarna inför kostnadsbesparingar.

"Öppna schakt, trappor som saknar skyddsräcken och utländsk arbetskraft som inte förstår säkerhetsföreskrifterna. Företaget som ansvarade för säkerheten på bygget där hissen kraschade i Sundbyberg har kritiserats flera gånger tidigare av Arbetsmiljöverket – för brister vid andra byggen."

https://www.svd.se/a/jlWGVo/dodliga-hissolyckan-andersson-company-kritiserat-for-brister-flera-ganger-senaste-aren

Ifrån deras hemsida:

"De byggnadsarbetare som omkom var alla anställda hos underentreprenörer. Vi på Andersson Company Byggnads har inga egna anställda byggnadsarbetare, utan är huvudentreprenör. Som huvudentreprenör har vi ett huvudansvar för säkerheten på arbetsplatsen. Vi håller nu löpande kontakt med alla berörda underentreprenörer. I de kontakterna ligger fokus på att ta hand om anhöriga och anställda."

https://bygg.anderssoncompany.se/2023/12/allvarlig-arbetsplatsolycka-pa-ursviks-torn-2/
Citera
2023-12-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Vadå mast?
Visa bild så jag förstår!

Jobbat som projektledare för byggen sedan 1988 och aldrig varit med om något liknande.
Byggt minst 10-25 ställningar per år inkl hissar i många fall.
Vi har har alltid säkrat hissarna i byggväggen med dubbla 30cm djupa långa kramlor per meter bygghöjd.
Finns inte en jävla chans i världen att de kan släppa.

Om det översta mastsegmentet saknade sina fyra skarvbultar tror jag mycket väl böjmomentet kan ha dragit sönder övrig infästning.
Citera
2023-12-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Allt som kan brukas kan också missbrukas. Om det visar sig att obehöriga varit på plats kommer huvuden rulla.

Kan det röra sig om svart arbetskraft? Illegal vistelse i landet?
Byggpolacker som inte talar vare sig svenska eller engelska kan försvåra följsamhet till säkerhetsprotokoll.
Citera
2023-12-12, 16:18
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreparenn
Sossarna menar alltså att byggbranschen minsann varit top notch innan? Utan olyckor, löst folk och svartarbetare. Jävla hycklande pack är vad de är.

Det var synd att man tog in balter en gång i tiden, låga löner och utkonkurrerade så småningom många svenskar. EU har inte varit så bra visar tiden.
Citera
2023-12-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Nu blir det stopp för alla bygghissar i Stockholm!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1197225
Herregud då blir det tvärstopp på byggena ju...
Citera
2023-12-12, 16:20
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Fast nja.

SD i allmänhet och Åkesson i synnerhet nämns inte i den aktuella artikeln överhuvudtaget. De är, dessutom, inte regeringsmedlemmar, varför de inte ens nämns på omväg av delaktighet i regeringen.

Socialdemokraterna är ett gäng slan, och politiska utspel för att försöka svartmåla sina motståndare som, på något underligt bakvänt sätt, ansvariga för den aktuella olyckan, är ett otyg som borde generera något slags sanktioner eller straff, men hon nämner inte SD och vi bör inte göra samma sak som de gör (d.v.s. hitta på saker och ting utan stöd i verkligheten).

Jag håller med att jag gjorde en nästintill kriminell överdrift. Ville bara göra en lite humoristiskt referens till gårdagen utspel från sossarna.

https://www.gp.se/politik/baudin-sverige-styrs-fran-akessons-villa-i-solvesborg-.962b009d-2e99-4b1b-ba20-a2108a388bbb
Citera
2023-12-12, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Kan det röra sig om svart arbetskraft? Illegal vistelse i landet?
Byggpolacker som inte talar vare sig svenska eller engelska kan försvåra följsamhet till säkerhetsprotokoll.

Kan vara så. Men oavsett så är det ju platschefen som är ytterst ansvarig. Och i förlängningen företaget/byggherren om det har rapporterats men inte åtgärdats.
Citera
2023-12-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Märkligt att du med den erfarenheten inte vet det jag lärt mig bara idag, att dessa hissar inte alls alltid är klamrade i byggväggen på det viset, utan istället även i byggställningar. Denna hissen var sannolikt infäst byggställning och eventuellt på bägge byggställningarna på var sidan.

Det är definitivt så att det är övre delen av masten som har fallit ner tillsammans med hisskorgen, sannolikt till följd av att den översta mastdelen inte var förankrad alls i resten av masten. Detta har framgått av foton i tråden och resonerats kring redan, se bland annat mina tidigare inlägg så hittar du bilder m.m.

Här en bild på aktuell mast. Svårt o se om den sitter förankrad i väggen men det vore ju direkt korkat att inte ha någon infästning där med tanke på hur övrig infästning ser ut?

https://www.svd.se/a/Kn509o/detta-vet-vi-om-den-dodliga-hissolyckan
Citera
2023-12-12, 16:24
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Jag håller med att jag gjorde en nästintill kriminell överdrift. Ville bara göra en lite humoristiskt referens till gårdagen utspel från sossarna.

https://www.gp.se/politik/baudin-sverige-styrs-fran-akessons-villa-i-solvesborg-.962b009d-2e99-4b1b-ba20-a2108a388bbb

I'll buy it.

Jag hade inte sett den där artikeln, och det förklarar ju ett och annat.
Citera
2023-12-12, 16:27
Medlem
Stopp för alla bygghissar i Stockholm. Varför hela Stockholm? Varför bara Stockholm?
Hissmontörerna tar uppdrag på 6 orter till.
Kan nån förklara.
Citera
2023-12-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vevjanne
Skedde en olycka för några år sen när en bygghiss var fel programmerad. Minns ej hur högt det var men hade kåken 5 våningar så va hissen programmerad på 6 våningar. Den bygghissen klättrade över masten men som tur var kilade den fast sig själv och blev hängandes snett i masten. Är detta fallet här så kommer det nog komma dödsfall om det är en sån hiss som klättrat över.

Inte ska det gå att felprogrammera en hiss på detta sätt. Inte en chans att den är godkänd. I så fall felprogrammerad i kombination med felmontering och tekniskt fel.
Citera
2023-12-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Kan vara så. Men oavsett så är det ju platschefen som är ytterst ansvarig. Och i förlängningen företaget/byggherren om det har rapporterats men inte åtgärdats.
Eftersom döingarna ännu inte är identifierade kan
man utgå från att de var av utländsk börd.
Menafolk i samband med yrkesarbete går bort, alltså
polacker eller balter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in