2023-12-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenvemvet
Kändes bisarrt att det var så uttalad risk. Och nästan satirbild där arbetaren tänker på en bult medan hen faller mot marken? Lol
Haha, ja. Men det är nog för att tydliggöra riskerna i folks medvetande.
Citera
Medlem
Spodermans avatar
Aha det hjälpte inte att ha hjälm och skyddsglasögon på sig??

På skyddsronderna går man runt och slår ner på massa jävla skit saker. Kanske dags att göra om rundorna och kontrollera maskiner/ställningar som kan innebära livsfara, jävla sängrökare.
Citera
Avslutad
Finns det ingen myndighet som behöver göra kontroller när man satt upp hiss?
Citera
2023-12-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Ja, det här kanske någon kunnig kan svara på? Fäster de olika mastsektionerna i varandra på något vis? Eller är det bara bultarna som håller ihop dem?

Mastsektionerna dockar in i varandra har jag för mig men det är ingenting som man i vart fall tar med i beräkningarna som lastbärande. Dockningen gör förmodligen att det blir lättare att hantera själva ihopmonteringen av sektionerna och för den efterföljande monteringen av fästförbanden mellan mastsektionerna.

Jag kan tänka mig att det kan klara sig en tid om man har jämnfördelad lätt last längst in i korgen, ger ett lågt moment, med enbart dockning och stagen men om man snedbelastar korgen med lite tyngre last så blir katastrofen ett faktum.

Någon får gärna fylla på med kunskap om dockning av mastsektionerna.
Citera
2023-12-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du som är kunnig, vilken är maxvikten för en sån hiss?

https://alimak.com/wp-content/uploads/2020/11/ALIMAK-SCANDO-650-FC-S-1301-EN-Oct-2020.pdf

Vet inte vilken aktuell årsmodell det är men gissar en Scando 650 åtminstone.

Max. payload capacity 2,400 – 3,200 kg
Citera
2023-12-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Precis. Jag skulle satsa på att alla 5 är döda, kanske direkt, och att minst några av dom är utlänningar, annars hade det gått fortare att identifiera och informera anhöriga till minst två av dom och info om det i media.
Haverikommissionen kommer nog ta upp det här fallet (no pun intended).

Och sen fattar jag inte hur dom är funtade som kommer till flashback för att skriva typ att det är ingen mening att spekulera utan vi får vänta på polisens utredning. Skulle önska det var emot fb-reglerna eller hölls efter under tramsregeln.
Rätt som vanligt.
Här är en film från ställningsbyggarna. Vid 47 sekunder drar de åt en bult av känd sort:
https://www.youtube.com/watch?v=qvWoGC_Ehuw&t=44s

Om du vill förstå vad ett fall från 20m höjd innebär, så glöm att räkna ut vilken hastighet man får vid fritt fall från 20m. Man brukar göra tvärtom, fatta vad en hastighet innebär genom att räkna ut vilken fallhöjd det motsvarar. Om 20m inte räcker för att förstå, gå och titta på något som är 20m på höjden.
Citera
2023-12-12, 14:26
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Finns det ingen myndighet som behöver göra kontroller när man satt upp hiss?

Man tycker det bör göras, ju högre upp den är desto farligare ifall en olycka som denna inträffar, är det inte kontroller varje dag på såna ? galenskap isf....
Citera
2023-12-12, 14:27
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoderman
Aha det hjälpte inte att ha hjälm och skyddsglasögon på sig??

På skyddsronderna går man runt och slår ner på massa jävla skit saker. Kanske dags att göra om rundorna och kontrollera maskiner/ställningar som kan innebära livsfara, jävla sängrökare.

Precis. Det är lättare att anmärka på petitesser hos individer än kontrollera de större sakerna. I någon mån har övervakningen blivit mer maktutövning än verkligt säkerhetstänk.
Citera
2023-12-12, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Mindre kul att ta rätt på kropparna, syns på backen under hur söligt det varit
Vadå syns på backen? Ser inte skit på den bilden! Vare sig blod eller nåt annat. Eller har jag missat nåt?
Citera
2023-12-12, 14:29
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Borde ja men det luktar svart arbetskraft lång väg

De som monterar hissarna är certifierade, så det har knappast gjorts av svart arbetskraft. Det verkar istället som om någon avsäkrat hissen felaktigt efter utfört arbete. Den ska enligt Alimaks anvisningar vara låst/blockerad under arbete.
Citera
2023-12-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Man kan slinka in utan att visa/dra kort.

Ja, stängslet brukar stå öppet nära grinden mellan kl 6-7 på morgonen, i vart fall på liknande bygge i närheten där jag bor. Sen står stor grind för fordon öppen hela tiden, där går folk in också.

(miss)bruket av underentreprenörer i Sverige har sprängt alla gränser!
Citera
2023-12-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Vart hörde du det?
Sveriges Radio hade ett ljudklipp om det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in