2023-12-12, 14:08
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tycker du detsamma om flera anställda dör i en trafikolycka? Om inte, varför inte?

Företag som tar in billig arbetskraftsinvandring är ökända för att snåla med säkerheten. I ditt exempel, om företagsbilen hade dålig säkerhet så tycker jag detsamma.
Citera
2023-12-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Precis. Först stänger man grinden som sitter på ställningen och när den är stängd så stänger man dörren på hissen som man drar ner och kontakt sker så går det att köra hissen.

Problemet är att det inte sitter någon grind på översta ställningen utan är bara ett hål vilket betyder att det inte fanns någon grind där. Den kan iof ha dragits med i fallet men det ser inte ut som så på webkamerabilden som finns i tråden.

https://imgur.com/a/r49ITnf

Tack. Hmm. Men du sa att du såg att hissen föll när de var i färd med att stänga grindarna... Som du nu säger kanske inte fanns? Hur menar du då? 🤔
Citera
2023-12-12, 14:09
Medlem
Liivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenvemvet
Haha, denna kan inte vara äkta!

https://cramostorage01.blob.core.windows.net/media/Manual_Alimak_Scando%20450%20och%20650.pdf

Avgör själv
Citera
2023-12-12, 14:09
Medlem
YouNailedIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Costanza101
Måste erkänna att jag är rätt efterbliven när det gäller fysik, men skottkärran, hur mycket påverkade den när hissen föll 20 meter? faller det såpass snabbt att allt flyger omkring i hissen, kroppar med andra redskap + skottkärran etc?
räcker 20 meter för att effekterna ska bli såpass starka?

Tänk att du kör bil och frontalkrockar i ca 70 km/h utan bälte och krockkuddar och att vindrutan var av tjock plåt istället. Bara det. Sedan skottkärran, redskap och 4 kroppar till slungandes runt och på dig...
Citera
2023-12-12, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Botten är till höger på bilden. Hissen har alltså lagt sig på sidan då den slog i marken.

Skulle tro att den blev hängande på sidan innan den lossnade helt och föll ned så.
Citera
2023-12-12, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Haverikommissionen har beslutat att utreda olyckan. Bra, då får vi veta exakt vad som hänt!
Du menar de som utreder Estonia sedan 1994...? Okey vi väntar och ser vad de kommer fram till!
Citera
2023-12-12, 14:11
Medlem
ariers avatar
Citat:
Tack. Hmm. Men du sa att du såg att hissen föll när de var i färd med att stänga grindarna... Som du nu säger kanske inte fanns? Hur menar du då? 🤔

Grinden som sitter fast i hissen och som man drar ner. Det är alltså normalt 2 st grindar.
Den grinden är dessutom halft öppen på bilden jag klistrade in.

Skulle den fasta grinden varit monterad så skulle jag påstå att röret som sticker upp vara mer demolerat.
Citera
Medlem
Varför uppgav man först att alla ”bara” var allvarligt skadade? Känns som man kommer hitta mycket nu ifall man börjar nysta i denna tragiska händelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
https://files.klaravikcdn.com/uploads/productimages/e8/45/1670089/extrabilder34314731_large.jpg?v=1699342297

Här är en bild som visar att det är en liten konisk smalare del som träs i underliggande rör. Så uppfattar jag det och det vore naturligt att det är så.
Nog inte mycket de går i varandra om man tittar på sektionen högst upp till höger. tippar några cm bara
Citera
2023-12-12, 14:12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Du som är insatt, förstår jag rätt i att man först stänger grinden på det aktuella våningsplanet, därefter hissdörren vilken dras igen uppifrån och ned?

Tyvär är det krångligare är så.
Vissa har ramper som skall stängas andra har grind.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Alla svenska byggen har ID06 krav. Dom ( skall ) inte komma in på bygget utan ID06 kort.

Har hört att man kan vara en med kort och flera som använder samma. hörsägen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja klart.. hissen används ju för att köra upp allt matieral med. eller ned. Den är gjord för det.
Man brukar använda lyftkranar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in