2023-12-12, 12:15
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man undrsr hur det ksn ksn skilja så mycker. Högst troligt som några skrev igår var det fem döda på plats.

Sedan kan iofs personer som bevittnat händelsen bli förda till sjukhus eftee drabbats av chock. Det skulle klassas som lindrigt skadade.

Men att det tog såpass lpng tid innan bekräftelse rtder på en eller flera utländska arbetare där det alltså inte ännu som det verkar fastställt id och kunnat infotmera anhöriga.
Tanken slog mig också att det kunde handlat om chock men uppenbarligen så var inte då fallet.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-12-12 kl. 12:19.
Citera
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Oki men någon på arbetsplatsen måste väl kunna identifiera personerna. Alla måste veta vilka de fem är och sen ska bara rätt lapp med uppgifter sättas på rätt tå.

Visserligen, men ett påstående duger inte som formell identifiering, i synnerhet inte när personerna inte finns i svenska register. Eventuella uppgifter måste verifieras av bosättningslandets myndigheter. Sedan ska kontakt med anhöriga tas, med hjälp av polisen i det land de bodde i osv. En procedur som kan ta tid.
Jag undrar också om dessa var inhyrda via något östeuropeiskt bemanningsföretag? Det skulle kunna förklara dålig koll, bristande dokumentation på vilka de avlidna var etc.
Senast redigerad av toblemona 2023-12-12 kl. 12:19.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Menar du att kollektivavtal hade skyddat dom anställda i det här fallet?

Det får utredningen visa. Om det visar sig att de som installerade hissen jobbade svart kommer det ta hus i helvete i hela byggbranschen.
Citera
Medlem
RadioGaGas avatar
Företagets VD borde ställas inför rätta för dråp på 5 personer. Fängelse i 10 år och näringsförbud på livstid vore ett tillfredsställande straff.
Citera
2023-12-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Det var ju precis det den gjorde?
Källa? /s
Citera
2023-12-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Källa? /s
Trådens hissmontörer.
Citera
2023-12-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Menar du att kollektivavtal hade skyddat dom anställda i det här fallet?

Ja, då kan inte en arbetsgivare bete sig hur som helst.
Citera
2023-12-12, 12:20
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Jo det är dom två översta mastbitarna som sitter kvar i hissen. Resten av masten sitter fast i väggen.

Så som jag förstår det så hissen krängt över på sidan och landat på taket nere på marken.

Då har de landat på huvudet efter c:a 2 sekunder.

Stämmer detta? Rätta mig om jag har fel.
Citera
2023-12-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det får utredningen visa. Om det visar sig att de som installerade hissen jobbade svart kommer det ta hus i helvete i hela byggbranschen.

Det är därför det är så viktigt med kollektivavtal.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Visserligen, men ett påstående duger inte som formell identifiering, i synnerhet inte när personerna inte finns i svenska register. Eventuella uppgifter måste verifieras av bosättningslandets myndigheter. Sedan ska kontakt med anhöriga tas, med hjälp av polisen i det land de bodde i osv. En procedur som kan ta tid.
Jag undrar också om dessa var inhyrda via något östeuropeiskt bemanningsföretag? Det skulle kunna förklara dålig koll, bristande dokumentation på vilka de avlidna var etc.

Jo, det tycks inte vara helt enkelt.
Frågan är nu då vem som blir ansvarig för olyckan. De som satt upp hissen eller tillverkaren Alimak. Enligt Alimak så är det inte deras montörer som satt upp hissen.
Citera
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ja, då kan inte en arbetsgivare bete sig hur som helst.

Kollektivavtal hjälper inte när någon slarvat med sina arbetsuppgifter, vilket verkar vara fallet här.
Citera
2023-12-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det kan inte vara toppen på den lossade mastsektionen som syns på bilden?

Det du ser om du även kollar på fler bilder är den nedre delen av masten alltså den som ska vara bultad med resten av masten. så nej det är inte toppen vi ser på bilderna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in