2023-12-12, 10:23
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Oh shit! Får svindel av denna bilden! Aldrig i livet att jag skulle kliva in i en sån hiss!!

Hissen kan byggas upp till 400 meters höjd
Citera
2023-12-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Bild på förankring och hur det ser ut när hissen är i toppläge

https://media.licdn.com/dms/image/D5622AQGjvEcMJTf3Ew/feedshare-shrink_800/0/1667368801153?e=2147483647&v=beta&t=FguoU9jifbMUCU PBsVNoagopv03Ni1JdhZlci2gwz8w
Precis.. inte mycket till vägg att sätta förankringar i. Men med alla bultar på plats mellan sektionerna så ska det ej kunnaa tippa. Därav känns det som att dom ej satt som dom skulle, eller där öht. Att hissen stod kvar utan last kan bero på att sektionerna är instoppade i varandra ett antal cm. Antagligen tillräckligt gör att hålla allt på plats med endast korgens vikt, sen när folk klev ombord så blev det förmycket.
Citera
2023-12-12, 10:24
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Jag är också förundrad över det. Men mastbitarna är "konande" dvs att den övre biten sticker in 10mm ner i den andra. Allt är galvat också så det sitter rätt tajt. Och sen väger det 200kg så det står rätt bra där sålänge man inte kör upp på biten. Titta igen på Aftonbladets bild så har hissen bara kört upp en decimeter ovanför skarven och sen har det vält.

Tack för bra info, intressant. Och så har väl den biten även varit fäst i väggen och då står den ju kvar även utan bultar.

Vad gäller hur långt den kört upp så är det väl toppläget, kolla in bilden nedan som Lillred postade, så ser man hur högt ovanför skarven man kommer... det stämmer väl överens.

Citat:

https://media.licdn.com/dms/image/D5622AQGjvEcMJTf3Ew/feedshare-shrink_800/0/1667368801153?e=2147483647&v=beta&t=FguoU9jifbMUCU PBsVNoagopv03Ni1JdhZlci2gwz8w
Citera
2023-12-12, 10:26
Medlem
Citat:

Visst är det mastbultarna man kan se där? De som sticker upp i hörnen ?
Citera
2023-12-12, 10:28
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khryztof
Bra bilder! Håller med dig,kan inte finnas någon annan förklaring när man ser att bulthålen är orörda.
Jag tycker en bra och naturlig förklaring är att det är den övre ändan på översta sektionen på bilden. Inget behov av bultar då.
Citera
2023-12-12, 10:28
Medlem
Citat:
Jag undrar också vad golvet består av ? Är det lösa aluminimplåtar man lägger som golv ?
Jag har ingen aning men folk skriver att golvplattan är av aluminium och det låter bra på första med tanke på vikten men den kan säkert fortfarande slå ihjäl en människa.
Citera
2023-12-12, 10:29
Medlem
Lillreds avatar
Citat:

Ja!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastback231
Precis.. inte mycket till vägg att sätta förankringar i. Men med alla bultar på plats mellan sektionerna så ska det ej kunnaa tippa. Därav känns det som att dom ej satt som dom skulle, eller där öht. Att hissen stod kvar utan last kan bero på att sektionerna är instoppade i varandra ett antal cm. Antagligen tillräckligt gör att hålla allt på plats med endast korgens vikt, sen när folk klev ombord så blev det förmycket.
Alla 5 kanske gick in och ställde sig längst bak så man kan utifrån den bilden lätt förstå att den tippar över om inga bultar sitter i masten !
Citera
Medlem
Citat:
Ja det måste det va.. I så fall är ju varje sektion kanske 3,5 meter eller nått
Citera
2023-12-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag har ingen aning men folk skriver att golvplattan är av aluminium och det låter bra på första med tanke på vikten men den kan säkert fortfarande slå ihjäl en människa.
Med vassa kanter också kanske, usch ja!
Citera
2023-12-12, 10:34
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastback231
5 är inga problem viktmässigt. Jag körde in en maskin som vägde ca 500kg, +att vi var ca 4 pers minst. Ingen brytare som sa ifrån iaf
Jag har fraktat lift + medpassagerare i såna där... oops
Citera
2023-12-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Men varför är det fortfarande i skrivande stund inte flera döda enligt aftonbladet eller DN? Där är dom fortfarande allvarligt skakade.
Man vill underrätta anhöriga innan de går ut med hur många som dött, att ingen dödssiffra alls nämns tolkar jag som att alla fem är döda. Att det dröjer tolkar jag som att det beror på att det inte är svenska arbetare som är inblandade och därmed svårt att nå anhöriga, papperslösa byggjobbare kanske?
Senast redigerad av sydsidan 2023-12-12 kl. 10:43. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in