2023-12-11, 20:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Ännu värre tror jag, stummare motstånd när du slår ner i marken, och du har ju gravitationen som "drar" in dig i smällen.

Ja det har du förmodligen rätt i.
En (person)bil är därtill vanl krockabsorberande i möjlig mån (och det finns ett historiskt krocksäkerhetstänk för kupémiljön som ingen konstruktör kan helt bortse ifrån), vilket också talar för att krock med bil (utan bälte) är lindrigare än ”samma” hastighet oskyddat eller som fall. Och benen är en inte till hjälp i ett fall i 70 km/h. Eller inte mer än att de kanske utgör skillnad mellan liv (utan ben) och omedelbar död.

Och sen bidrog då väl samtliga herrarnas gemensamma tyngd till korgens acceleration initialt. 400 kg eller mer. Plus verktyg kan man tro.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-12-11 kl. 20:39.
Citera
2023-12-11, 20:30
Medlem
brunnsangs avatar
Har åkt något liknande skit som var inbyggt i ett torn av ställningsbygge som kanske var 30 meter högt, allt var byggt av lösa stålrör och stag. kändes faktiskt obekvämt (förmodligen pågrund av okunskap) . Är lite imponerad över att det inte sker fler olyckor ändå.
Citera
2023-12-11, 20:31
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kuggstången är inte i en enda enhet för hela masten. Kuggstången är separat för varje mastsektion och har således ingen sammanbindande verkan mellan de olika sektionerna.

Jo det fattar jag väl, men om de förstärker skarven mellan på något vis tänker jag på.
Kuggstången bör ju vara väldigt stabil, skarvarna är en väldigt svag punkt, naturligtvis.
Jag har aldrig grejat med en sån hiss, men det finns folk här som gjort det.

Det väsentliga i mitt inlägg var att jag är tämligen övertygad om sabotage efter montaget.
Kanske någon hade begränsat sig till att ta bort bultarna i maströren under helgen.

Men något mer måste har hållit masten på plats tills korgen rev med sig det.
Senast redigerad av Uteliggarn 2023-12-11 kl. 20:36.
Citera
2023-12-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
För att dra en anekdot. Vår BRF, där min hustru sitter i styrelsen, hade fått fuktskador och frostsprängning i putsfasaden.

Huset byggdes av JM 2007 och man använde nåt som kallas för ”enstegsputs”, eller nåt liknande. Som jag förstår en modern nymodighet som gett problem.

Vår hus fick problem, liksom grannfastigheten, som också byggdes av JM. Garantitiden hade gått, men eftersom det var en ”skräpteknik” med enstegsputs tog JM en del av kostnaden som goodwill och våra BRFer fick ta resten.

Hursomhelst, all arbetskraft var i princip av utlänningar. Typ östeuropa.

Via hustru fick jag lite ”insight”. Enligt platschefen är utlänningarna fokuserade på jobbet på ett helt annat sätt än svenskar. Där svenskar tjafsar om arbetsplats, arbetsmiljö etc så jobbar utlänningarna stenhårt utan tjafs.

Enligt honom är de helt enkelt mer produktiva och effektiva.

Precis som jag har hört att PEABs snickare är ”så djävla bråkiga”. Också från en JM-snubbe i ett annat sammanhang.

Om vi inte vill isolera oss från omvärlden, som LO verkar vilja, hur kan vi konkurrera med fattigare men mer motiverade arbetare?

Men hur hjärndöd får man vara?
Självklart är arbetgivaren mer nöjd med en slav som jobbar för skitlön och inte ställer några krav! Mer produktiva och effektiva? Ja eftersom dom skiter i alla säkerhetsaspekter, arbetstider och vet att dom får kicken på direkten om dom inte presterar.

Knappast nått dom gör för att dom vill utan för att deras andra alternativ är ännu sämre.
Du fattar verkligen inte att ju mer sånt vi tillåter så kommer du också tillslut vara tvungen att jobba under dom premisserna?
För att inte tala om kvaliten på jobben.
Citera
2023-12-11, 20:33
Medlem
Kan de hat nått med marken att göra?? tänker på tjäle tex...
Citera
2023-12-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja det har du förmodligen rätt i.
En (person)bil är därtill vanl krockabsorberande i möjlig mån (och det finns ett historiskt krocksäkerhetstänk för kupémiljön som ingen konstruktör kan helt bortse ifrån), vilket talar för att krock med bil är lindrigare än motsv. hastighet oskyddat eller som fall. Och benen är en till hjälp i ett fall i 70 km/h. Eller inte mer än att de kanske utgör skillnad mellan liv (utan ben) och omedelbar död.

Precis, lite som skillnaden mellan att krocka isittande en container eller krocka isittande i en modern
Citera
2023-12-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeX12
Men hur hjärndöd får man vara?
Självklart är arbetgivaren mer nöjd med en slav som jobbar för skitlön och inte ställer några krav! Mer produktiva och effektiva? Ja eftersom dom skiter i alla säkerhetsaspekter, arbetstider och vet att dom får kicken på direkten om dom inte presterar.

Knappast nått dom gör för att dom vill utan för att deras andra alternativ är ännu sämre.
Du fattar verkligen inte att ju mer sånt vi tillåter så kommer du också tillslut vara tvungen att jobba under dom premisserna?
För att inte tala om kvaliten på jobben.
håller helt med

glömmer aldrig när ett stort jävla skärmtak ramlade över en loftgång

det var bara fastdraget i överkant , vilka gjorde jobbet = öststatare
Citera
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingP75
Hörde nån med fot i SOS att anledningen till att man inte gått ut med skadeläget är att inte anhöriga gått att nå.

Det var lite min tanke också. Överhörde en person som pratade med person på plats. Nu har jag hört ryktet om att alla 5 avlidit från annat håll också. Snickare och stomkillar kan ju mycket väl vara utländsk arbetskraft och det är inte ens säkert att dom jobbar under sitt riktiga namn.
Citera
Medlem
Sjukt att här är en tråd på 44 sidor utan vettig bekräftad information ang olyckan i fråga.
Citera
2023-12-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Det var lite min tanke också. Överhörde en person som pratade med person på plats. Nu har jag hört ryktet om att alla 5 avlidit från annat håll också. Snickare och stomkillar kan ju mycket väl vara utländsk arbetskraft och det är inte ens säkert att dom jobbar under sitt riktiga namn.
sorgligt nog så är alla döda

man överlever inte det fallet
Citera
2023-12-11, 20:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Hur korkad är du och din fru?
Hur kan du lita på platschefen som jobbar för det företag som tjänar pengar på att utnyttja folk till svältlöner från öst?
Ska vi inte lita på platschefen som hustrun prata med personligen men lita på en främling som kallar oss korkade?

Du har säkert vettiga argument mot det jag sade. Det vore intressant om du kunde ge insikter i varför JM och massor av byggbolag, småskuttar etc anlitar folk från östeuropa.

Klart ekonomi är en del. Men det vore inte mycket ekonomi om de var helt odugliga. Så uppenbart ger de bättre arbete för pengarna. Eller?
Citera
2023-12-11, 20:38
Medlem
ErlingP75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen

Och inför jul dessutom!
Som om det inte vore tragiskt nog ändå.
För fem familjer kommer julen alltid att förknippas med en människas död.

Tänker på hur svårt det måste vara att överleva en sån olycka.
Stumsmäll med full kraft, varenda ben måste ju blivit som plockepinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in