2023-12-11, 13:07
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Är inte hastigheten beroende av vikten på personen?
Kan ha fel nu, men tror enbart luftmotstånd påverkar hastighet, inte vikt. Alla föremål faller lika snabbt "egentligen".
Citera
2023-12-11, 13:09
Medlem
Föll korgen rakt ned, eller lossnade bultar i konstruktionen så den föll ut från väggen?
Citera
2023-12-11, 13:13
Medlem
laddsteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
Ser att det har spekulerats (vet ej om listade ut var detta har skett) var detta inträffade.

Precis vid Lilla Saras Pizzeria så bygger dom lägenheter + Ursvik torg (om jag inte missminner mig), det är där detta har inträffat.

En bekant bor i husen bredvid på Ladugårdsgatan, så jag hörde smällen imorse. Bygget är typ 15 meter bort från porten.
Jag satt på pizzerian i fråga och käkade en kebabsallad, även där hördes smällen tydligt.
De stackars knegarna hade säkert också planerat att unna sig en pizza till lunch men arbetsdagen tog sig ett abrupt slut redan runt frukost. Tur i oturen att olyckan inte skedde på eftermiddagen runt 15-tiden t ex. Jobbigt att arbeta en hel dag för att sedan i slutet av arbetspasset trilla av pinnen. En hel dag av tungt arbete i onödan liksom..
Citera
2023-12-11, 13:13
Medlem
swedsters avatar
Finns inga fångapparater på denna typ av hiss,vad jag minns är det bromsar på motorerna men om masten hissen klättrar på går av finns inget alls och masten verkar vara av eftersom korgen vält åt sidan...
Citera
2023-12-11, 13:14
Medlem
En ambulans ska ha lämnat med blåljus. Det kan väl vara någon svårt chockad efter att ha sett resultatet av hissraset?
Citera
2023-12-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
Exet jobbar på IVA - svar ja, det kan man.

Du kommer dock med 95% säkerhet inte kunna gå igen.

Så ironiskt nog blir det hiss resten av livet..
Citera
2023-12-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Kan ha fel nu, men tror enbart luftmotstånd påverkar hastighet, inte vikt. Alla föremål faller lika snabbt "egentligen".

Du har helt rätt.

Däremot påverkar massan kraften i nerslaget.
Citera
2023-12-11, 13:20
Medlem
"Tomas Kullberg, ordförande på Byggnads region Stockholm Gotland, har under förmiddagen samlat på sig information om olyckan.

– Företaget har samlat personalen och har krissamtal med dem för att ta hand om personalen, säger Tomas Kullberg.

Enligt uppgifter till facket ska olyckshissen röra sig om en Alimak-hiss som klarar 10-15 personer.

Vad vet du om skadeläget?

– Det är allvarligt, det är allt jag vet. Ambulans, brandkåren och polisen jobbar för fullt på plats. Det är byggnadsarbetare, som arbetade på arbetsplatsen, som är skadade, säger Tomas Kullberg."
Citera
2023-12-11, 13:20
Medlem
Har bara åkt bygghiss ett fåtal gånger i mitt liv, finns det något man kan göra som passagerare i en bygghiss som äventyrar säkerheten? Övervikt känns väl inte troligt i detta fallet om det bara var 5 arbetare där inne såvida dom inte hade massa materiell också.
Citera
2023-12-11, 13:23
Medlem
Mulhollands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Är inte hastigheten beroende av vikten på personen?

Nej.

Ingen som har koll på skadeläget?
Citera
2023-12-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Finns inga fångapparater på denna typ av hiss,vad jag minns är det bromsar på motorerna men om masten hissen klättrar på går av finns inget alls och masten verkar vara av eftersom korgen vält åt sidan...
Jo, de har fångapparat. I normalfallet stannar hissen med hjälp av motorernas bromsar. Och det finns nog bromskraft i dom för att stanna även om en broms inte skulle fungera. Men där finns också en fångapparat som griper in om nominell hastighet överskrids. Fångapparaten sitter på korgen. Så den fångar korgen även om hela maskineriet med de ordinarie bromsarna skulle lossna.
Citera
2023-12-11, 13:26
Medlem
maxican.tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbonaut
Jo, de har fångapparat. I normalfallet stannar hissen med hjälp av motorernas bromsar. Och det finns nog bromskraft i dom för att stanna även om en broms inte skulle fungera. Men där finns också en fångapparat som griper in om nominell hastighet överskrids. Fångapparaten sitter på korgen. Så den fångar korgen även om hela maskineriet med de ordinarie bromsarna skulle lossna.
Om infästningen som sitter från masten till huset släpper så välter den.
Blir för tungt för bultarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in